Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Küçük çocukların eline tablet gibi aletler verdiğimizde (çok profesyonel olmasa bile) kullanabilmelerinin evrimle alakası var mı yoksa başka neden mi?

Yeni evrim dış etkenlerden olan teknolojiyle değişebilir mi?

Flynn etkisi; James Flynn'in geçmişteki IQ testleriyle günümüzdekileri karşılaştırarak vardığı sonuç, gerçekten de iyi beslenme ve bakım, daha çok bilgi ve inovasyona ulaşmanın insan zekasını geliştirdiği yönünde. Insanlar 50-100 yil oncesine gore daha farkli dusunebiliyor. Eskiden insanlar hipotetik dusunceye sicak bakmiyorlardi. Dedenize "Kuzey Kutbu hep karli, karli yerlerde ayilarin kürkü beyaz oluyormus, Kuzey Kutbu'ndaki ayilar beyaz midir?" diye sorsaniz  cevabi "ne biliyim evladim, ben hic Kuzey Kutbu'na gitmedim, benim gorduklerim kahverengi" olurdu. Ama egitim yayginlasti, farkli gorsellere maruz kaliniyor, kesifler ve dolayisiyla kelime hazinemiz artti, bu beynimizi gelistiriyor.

Yuz yil once kopekle tavsanin ortak ozelligi nedir diye sorulsa kopekle tavsan avina gidilir denirdi herhalde, bugun kopek de tavsan da evhayvani. Hayatlarimiz daha katagorize. Bir nevi bilimsel dusunmeye basladik.

Cocuklarin yetistirilisi ve bebeklikten itibaren maruz kaldiklari da ayni sekilde farklilasti. Suphesiz 50 yil once bir cocuk ayni rahatlikla yaklaşamazdi gunumuz teknolojisine.

Gelişimi sağayan şey çeşitlilik. 100 yil once bir ev sofra, yatak, döşek, tencere, kaşıktan oluşuyorsa bugün bir evde sofranın yanında masa, televizyon denilen elektrikle çalışan, hareket ve renk içeren bir alet, mutfakta mikser, buzdolabı, çamaşır makinesi gibi dönen ve programlanabilen başka aletler vs.. var. Her biri yeni bir isim, yeni bir mekanizma, kültürler arası alisveris ifade ediyor. Beyni geliştiren şey bu çeşitlilikler.

Modern bilime göre ayna nöronları, sürü halinde gezen bireylerin hayatta kalabilmesi için evrimleşen, beynin F5 bölgesinde bulunan nöronlardır.

Yırtıcılara karşı savunmak, kaçmak ve avlanmak için, sürünün tek şekilde düşünebilmesi, bu şekilde düşünemeyenlerin elimine olması sonucu evrimleşmiştir.

Deney sonuçlarına göre, sopa fırlatan bir insanı izlerseniz, beyniniz sizin de aynı bölgenizi uyarır. Böylece sopa atmayı öğrenmiş olursunuz.

Aynı şekilde çocukluktan beri, telefon kullanan büyüklerini izleyen çocuk da, telefon kullanmayı öğrenmiş olabilir.

Ayrıca:

Yaralı bireyi görürseniz, sizin de aynı bölgeleriniz uyarılarak acı ve uyuşma hissedersiniz. Bunun sonucu diyebileceğimiz empati ve vicdan da ayna nöronları ile sağlanır.

Matematiksel nörobilimin kurucularından Ian Stewart' a göre, toplumsal estetik ve sanat anlayışı da yine ayna nöronlarının sonucudur.

Saygılar.

“Sıradan insanların sıradışı olmayı seçebileceklerini düşünüyorum.”