Sorulara Dön
Volkan Ak
Üye

Ichthyosaurslar antik memeliler midir?

"En Eski Sürüngen Doğumunu Gösteren Bir Fosil Keşfedildi!" adlı yazıda Ichthosaursların doğum yaptığı yazıyordu. Ichthyosaurslar antik memeliler midir? Balinalarla davranışsal benzerliklerinin olabileceğinin sebebi bundan mı kaynaklanıyor?
Fatma Aşılı
Sekreter/ Araştırıyor.

Bilinen İlk Dev, İspermeçet Balinası Büyüklüğündeydi.

Yeni keşfedilen dev bir ichthyosaur türünün iki metrelik kafatası, deniz sürüngenlerinin okyanusların canavarlarına dönüşme hızını gösteriyor.Bulgular, modern deniz memelilerinin (balinalar ve yunuslar) Dünya’da yaşayan en büyük hayvanlar olma yolculuğunu daha iyi anlamamıza yardımcı oluyor.

Tüm Reklamları Kapat

Dinozorlar karaya hükmederken, ichthyosaurlar ve diğer su sürüngenleri (dinozor değiller) dalgaları yöneterek benzer şekilde devasa boyutlara ve tür çeşitliliğine ulaştılar. Ichthyosaurlar, balık ve balinalarınkine benzer yüzgeçler ve hidrodinamik vücut biçimleri evrimleştirdiler ve neredeyse tüm Dinozorlar Çağı boyunca antik okyanuslarda yüzdüler.[1]

1. B. Çağlayan. Bilinen İlk Dev, İspermeçet Balinası Büyüklüğündeydi - Arkeofili. (28 Ocak 2023). Alındığı Tarih: 13 Ekim 2023. Alındığı Yer: Arkeofili | Arşiv Bağlantısı
Ahmet Alperen Mercan
Popüler bilim meraklısı

İhtiyozorlar (Ichthyosauria: "balık kertenkeleler" olarak çevrilebilir), Triyas'ın başlarında (~250 milyon yıl önce) ortaya çıkmış ve Erken Kretase'ye (~90 myö) dek varlığını sürdürmüş bir Mezozoyik deniz sürüngeni gurubudur.[1] Balinalarla (Cetacea) benzer çevre koşullarında yaşamaları, benzer özelliklerin evrimleşmesinde etkili olmuştur. Balinalarla olan yapısal benzerliklerinin yanında sıcakkanlı olmaları ve doğum yapmaları da ilgi çekicidir.[2] Buna karşın balinalarla bir kertenkele kadar uzak akrabadırlar.

Sınıflandırma ve evrim

Tüm Reklamları Kapat

Öncelikle memeliler ve sürüngenlerin akrabalık ilişkisine değinmenin uygun olduğunu düşünüyorum. Et yüzgeçli balıklar karaya çıktıktan sonra iki temel evrimsel yoldan ilerlediler: kimileri solungaçlar gibi sucul özelliklerini korurken (iki yaşamlılar, amfibiler), diğerleri (amniyotlar) karaya daha iyi uyum sağladı, pullar ve kabuklu yumurtalar gibi yeni özellikler kazandılar. Bu karasal hayvanlar daha sonra (~310 myö) sinapsitler (yaşayan tek üyeleri memeliler) ve sauropsitler (Reptilia ya da sürüngenler) diye iki gruba ayrıldı.

Yaşayan tüm sürüngenler, Diapsida (diyapsit) kladının üyeleridir. Mevcut diyapsitleri temel olarak üçe ayırabiliriz: kuşları ve timsahları içeren arkozorlar (Archosauria), kertenkele, yılanlar ve tuatarayı içeren lepidozorlar (Lepidosauria) ve kaplumbağaları içeren Testudines. Çalışmaların büyük çoğunluğu ihtiyozorların diyapsit olduğunu destekler.[3] Ancak ihtiyozorların az önce anılan gruplardan hangisine daha yakın olduğu şimdilik belirsiz. Bu konuda daha fazla bilgi edinmek için Wikipedia'daki bu ve şu sayfalara göz atabilirsiniz.

1. Ryosuke Motani. Introduction To The Ichthyosauria. Alındığı Tarih: 15 Ekim 2023. Alındığı Yer: UCMP Berkeley | Arşiv Bağlantısı
  2. Kollektif. Ancient Reptile Birth Preserved In Fossil: Ichthyosaur Fossil May Show Oldest Live Reptilian Birth. (12 Şubat 2014). Alındığı Tarih: 15 Ekim 2023. Alındığı Yer: ScienceDaily | Arşiv Bağlantısı
  3. Benjamin C. Moon. (2017). A New Phylogeny Of Ichthyosaurs (Reptilia: Diapsida). Journal of Systematic Palaeontology, sf: 129-155. doi: 10.1080/14772019.2017.1394922. | Arşiv Bağlantısı
Moderatör Uyarısı
Yetersiz Kaynak 1 moderatör tarafından eklendi
Akademik veya güvenilir kaynaklar sunulmamıştır.
Ayanakoji Kiyotaka
Filozof

Kafa karıştıran bir soru fakat anlaşılır aslında hayır, Ichthyosaur'lar antik memeliler değildir. Ichthyosaur'lar, Orta Triyas'tan Jura Dönemi'ne kadar yaşamış olan uzun süre önce soyu tükenmiş bir deniz sürüngeni grubudur. Fosil kayıtlarına dayanarak, Ichthyosaur'ların tamamen sucul bir yaşam sürdüğü ve hızlı yüzme yeteneklerine sahip oldukları bilinmektedir.

Balinalarla davranışsal benzerlikler göstermelerinin nedeni, yaklaşık 200 milyon yıl önce ayrı evrimsel yollarla bağımsız olarak deniz yaşamına uyum sağlamış olmalarıdır. Ichthyosaur'lar ve balinalar, benzer çevresel zorluklara yanıt olarak karada yaşayan atalarından farklılaşarak deniz yaşamına adaptasyon göstermişlerdir. Bu adaptasyonlar, hidrodinamik gövdeleri, yüzgeç benzeri uzuvları ve su altında nefes alabilme yetenekleri gibi ortak özellikleri içerebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Ancak, balinalar memelilerin bir grubuna aitken, Ichthyosaur'lar sürüngenlerin bir parçasıdır. Bu nedenle, benzerlikleri, bağımsız evrim süreçleri sonucu ortaya çıkan paralel adaptasyonlardan kaynaklanmaktadır. Bilim adamları, bu paralellikleri inceleyerek, farklı türlerin benzer çevresel baskılara nasıl tepki verdiğini anlamak ve evrimsel süreçleri daha iyi anlamak için önemli ipuçları elde edebilmektedirler.

Moderatör Uyarısı
Yetersiz Kaynak 1 moderatör tarafından eklendi
Akademik veya güvenilir kaynaklar sunulmamıştır.
Miraç Yusuf Attila
öğrenciyim

Not :Çağrı Abi de hata Yapmış olabilir

Sorulara Dön
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?