Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Crıspr, covıd-19’un aşısını geliştirmekte kullanılabilir mi,kullanılamazsa neden?

Teşekkür (2)
Hatırla
Takip

Crıspr aşı-19 aşısını geliştirmek için kullanılabilir, neden olmasın?

İki yüzyıl tıbbi bir teknoloji için kötü bir çalışma değildir. Ancak aşılama 1796'dan beri yüz milyonlarca ölümü önlerken, Edward Jenner çiçek hastalığını önlemek için inek çiçeği olan bir çocuğu aşıladığında, açıkça iyileşme için yer var: Aşılar, bağışıklık sistemi zayıf olan kişilerde riskli veya etkisizdir, hatta çeşitli viral hastalıklar ve özellikle grip aşıları yaşlılarda sıklıkla başarısız olmaktadır. Hepsi bir düzine laboratuarda bilim insanlarına aynı fikri verdi: En eski biyoteknolojilerden birini en yenilerinden biri olan CRISPR ile kurtarın. Geçen ay yayınlanan bir çalışmada, başka bir baskı öncesi bioRxiv sitesine gönderildi ve planlanan veya devam eden yaklaşık yarım düzine, araştırmacılar bağışıklık sistemini döndürme umuduyla antikor üretiminde bir adımı atlamak için bu genom düzenleme aracını kullanıyorlar aşı olmayan virüslere karşı.

Aşılar, bağışıklık sisteminin B hücrelerini, belirli bir virüsten çıkan antijenler adı verilen spesifik moleküllere karşı antikor üretmeye teşvik ederek çalışır. Hücreler bunu yapabilir çünkü DNA'ları sürekli ve rastgele olarak antikorların üç temel bileşenini üretir. Ancak doğanın tam zamanında üretim versiyonunda, B hücresi, bir aşıdan veya doğal bir enfeksiyondan virüslerin (veya virüs parçalarının) gelmesine kadar bileşenleri birleştirmeye devam ediyor. Bu noktada, istilacıyı yok etmek için ihtiyaç duyulan hassas, virüs uyumlu antikorları üreterek ve salgılayarak, DNA'sının yapabileceği milyarlarca olasılıktan eyleme geçiyor.

Onlarca yıldır denemeye rağmen, on milyonlarca insanı öldüren ve her yıl anlatılmayan acılara neden olan virüslere karşı hala aşı yok: HIV, solunum sinsityal virüsü ve kansere neden olan Epstein-Barr virüsü. Etkili bir antikorun üretimini tetikleyecek bir antijenin tam parçasını tanımlamanın ne kadar zor olduğu da dahil olmak üzere birçok neden vardır. Aşılar olsa bile, B hücreleri DNA segmentlerini gerekli antikorları üretmek için gerekli şekilde yeniden düzenlemediğinde başarısız olurlar.

Bu da Fred Hutchinson Kanser Araştırma Merkezi'nden immünolog Justin Taylor'a bir fikir verdi - aşıyı atla.

Enjekte edilen antikorların doğrudan prematüre bebekleri örneğin solunum sinsityal virüsüne karşı koruduğu gösterilmiştir. Bill ve Melinda Gates Vakfı küresel sağlık başkanı Trevor Mundel, bir dizi HIV suşuna karşı antikorların (“geniş ölçüde nötralize edici antikorlar” HIV taşıyan kişilerde viral yükü kontrol ettiğini söyledi. Ancak antikorlar genellikle sadece 21 gün sürer ve bu nedenle tekrar tekrar verilmesi gerekir. Öyleyse neden tek bir terapi oluşturmuyorsunuz: Birisinin ihtiyaç duyduğu antikoru üretmek ve üretmeye devam etmek için B hücrelerini genetik olarak yeniden programlamak için CRISPR-Cas9'u kullanın?

Böyle bir araştırmaya dahil olmayan Johns Hopkins Üniversitesi'nden immünolog Dr. Arturo Casadevall, “Bence B hücrelerini mühendislik, büyük umut vaat eden çekici bir seçenek” dedi. Yaklaşımın, antikorlara karşı direnç geliştiren virüslere karşı çalışması zor olabilir (HIV bunun için rezildir), ancak CRISPR’in B hücreleri “bunun daha az sorun olduğu” yerlerde “işe yarayabilir” dedi.

Eğer öyleyse, potansiyel tıbbi uygulamaları çoğunlukla hastalığa neden olan genleri sağlıklı olanlara dönüştürmeye odaklanan genom düzenleme teknolojisinin yeni bir kullanımı olacaktır. Bu durumda, B hücrelerinin genleri iyidir. Taylor, doğru antikorları üretmek için sadece bir dürtüye ihtiyaçları olduğunu söyledi.

Teşekkür (2)

1. trex

“Kanıtın yokluğunda ileri sürülen fikirlere ne denir, biliyor musunuz? Önyargı.”
Michael Crichton