Sokak Kedileri Her Yıl Yaklaşık 12 Milyar Hayvanı Öldürüyor!

3 dakika
42,441 Okunma Sayısı
Notlarım

Nature Communications dergisinde yayınlanan ve Smithsonian Enstitüsü tarafından yapılan bir araştırmaya göre, sokak kedilerinin biyoçeşitliliğe yaptığı zarar sanılandan fazla olabilir. Evcil kediler herhangi bir sorun yaratmasa da, sokaktaki başıboş kediler biyoçeşitliliği sanılandan çok daha ciddi biçimde tehdit ediyor.

Daha önceden yapılan bir araştırmada, sadece Amerika Birleşik Devletleri sınırları dahilinde yaşayan kedilerin, her sene 1.4-3.7 milyar civarında kuşun, 6.9-20.7 milyar civarında farenin ve diğer memelinin ölümünden sorumlu olduğu anlaşılmıştı. Nature Communications dergisindeki araştırmaya göreyse, Kuzey Amerika ve Avrupa'da yaşayan her bir kedi yılda 30-47 kuş ve 177-299 küçük memeli (sivrifare, sıçan, tarlafaresi, sincap, vb.) öldürüyor.

Özellikle adalar gibi kapalı alanlara salınan sokak kedilerinin, adadaki biyoçeşitliliği yok edecek düzeyde zarar verebildiği ve bazı türlerin soyunun tamamının tükenmesine neden olabileceği de raporda yer alıyor. Aynı raporda, evcil kedilerin neredeyse hiçbirinin bu zararı veremediğini, sadece sokakta yaşayan kedilerin buna neden olduğu belirtilmiştir.

Buna karşılık, kedi severler de bir açıklama yaparak, bulguların kuş çeşitliliğindeki azalma için bir kılıf olarak gösterildiği, kuşların ve diğer nice hayvanın katlinin asıl sorumlusunun insan yapımı ürünler ve insanın ta kendisi olduğunu söylediler.

Hayvanseverler ile bilim insanları arasındaki bu tartışmadan rahatsız olan Amerikan Kuş Koruma Vakfı başkanı George Fenwick, şunları söyledi:

Bu durum, kediler kuşlara karşı savaş veriyor gibi lanse edilmemelidir. Bu, kaçak ve işgalci kedilerin kuşlar üzerindeki etkisine yönelik bir araştırmadır. Kediler, çok fazla sayıda kuşun ölümüne neden olmaktadır ve bu araştırma da bunu gösteriyor. İnsanlar, sokak kedilerinin kendilerine ve etrafa hiç zarar vermeden yaşayabileceklerini sanıyorlar. Bu araştırma, bu inançlarımızın geçersizliğini gösteriyor.

Ev kedileri (Felis domesticus), son 10.000 yıl içerisinde, yapay seçilim ile vahşi doğadan koparılarak insanın istekleri yönünde evrimleştirilmiş bir türdür. Son dönemlerde insanların evcil kedilere yönelik yaklaşımının onları yeni bir evrimsel yolağa itelediğini gösteren raporlar bulunmaktadır.

Günümüzde, evcilleştirilmiş bu hayvanların doğaya geri salımlarının, ilk etapta her ne kadar "özgürlükçü" bir yaklaşım olduğu düşünülse de, durum bundan biraz farklıdır. Çünkü bu kadar uzun zaman dilimlerinde, özenle evrimleştirilen türlerin umursamaz bir şekilde doğaya geri salımları, tür dengelerini alt üst edebilecektir. Bu sebeple, kedilerin evrimine neden olan insana, "Bu doğal bir süreç sonuçta..." diyerek kenara çekilmekten daha büyük sorumluluklar düşmektedir.

İnsan, kendisinin doğaya verdiği geri döndürülemez ve ölümcül zararlar yetmiyormuş gibi, kendi sınırsız üremesi, çoğalması, yayılması, baskılaması yetmiyormuş gibi, hoşuna giden, işine gelen, işine yarayan evcil hayvanları da sınırsız olarak üretmekte, çoğaltmakta ve doğaya salmaktadır. Bu evcil hayvanlar tamamen suçsuz olsalar da, bu üremeye ve yayılmaya destek olan insan türü tamamen suçludur.

Bu sebeple çözüm, var olan hayvanları öldürmek gibi insanlık dışı çözümlere başvurmak değil; var olan evcil hayvanların kontrolsüz üremesine engel olmaktır. Zira onları besleyip, diğer vahşi hayvanları beslemeyerek doğanın dengesine zaten darbe vurmuş olmaktayız. Bu darbe öyle büyük boyuta erişebilir ki, Avustralya gibi bazı hükümetler, endemik türlerini başıboş kedilere karşı korumak için çok daha üzücü hamlelere başvurmak zorunda kalmaktadır.

Eğer ki hayvanları evcilleştirmekten vazgeçmeyeceksek, onların üremelerinin sıkı kontrolünden bizzat sorumluyuz demektir.

• S. R. Loss, et al. (2013). The Impact Of Free-Ranging Domestic Cats On Wildlife Of The United States. Nature Communications. | Arşiv Bağlantısı