Evrim Ağacı

Gökten Gelebilecek Cehennem: Bir Meteor, Biz Onu Fark Edemeden Bizi Yok Edebilir mi?

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Asteroidler birçok farklı boyutta olabilmektedir. Bazıları yüzlerce kilometre uzunluktaki çapa sahiptirler; yani koca bir şehir büyüklüğünde kaya parçaları uzayda serseri kurşun gibi gezmektedir! Kimisi ise 1 metreden bile ufak çapa sahip olabilir. Uzay boşluğundaki ufak asteroidlerin sayısı, büyüklere göre daha fazladır. Bir sayı vermek gerekirse, her 1 adet 1 kilometre çaplı göktaşı için uzayda 100 civarı 100 metre çapında, 10.000 civarında 10 metre çapında ve 1.000.000 civarında 1 metre çapında göktaşı bulunur. Tabii ki bu sayılar kesin sayılar değildir, sadece bir fikir vermek amacıyla verilmiştir.

Neyse ki, büyük asteoridleri tespit etmesi çok zor değildir. Ancak orta ve küçük boyutlardaki asteroidlerin bazıları çok koyu renktedir ve uzayın siyah arkaplanı içerisinde, göğe dikilmiş yüzlerce teleskobu atlatabilir. En nihayetinde teleskopların birçoğu özel amaçlarla kurulmuştur ve her şeyi göremezler. Amatör astronomların da teleskoplarının taradıkları alan, göğün genişliği yanında önemsenmeyecek kadar küçüktür. Bu da, nereden geldiğini anlamadan, dev bir göktaşı tarafından gezegenimizin isabet almasına neden olabilir.

An itibariyle Güneş Sistemi'miz içerisinde hareket halinde olan 20.000 - 35.000 civarında 100 metre ila 1 kilometre çapa sahip göktaşı bulunduğu düşünülmektedir.

Bir asterodin Dünya'ya ne kadar zarar verebileceği birçok farktöre bağlıdır: büyüklüğü, derişimi, çarpma açısı, çarpma hızı, vs. Ancak az önce söz ettiğimiz 20-35 bin adet asteroidin büyüklüğü, tehlike sınırındadır. Çünkü bir ev büyüklüğünde (8-10 metrelik) bir asteroid, saatte 45.000 kilometre hızla Dünya'ya çarpacak olursa, Dünya'ya ulaşan kısmının yayacağı enerji Hiroshima'daki atom bombasına eşit olacaktır. Düştüğü yerin etrafındaki 1 kilometrelik alanda hiçbir binanın ayakta kalamayacağını söyleyebiliriz. Aynı hızla çarpan, 60 metrelik bir göktaşı, İstanbul veya Ankara gibi büyük bir şehri tamamen haritadan silebilir.

Eğer ki 1.5 kilometre çaplı bir göktaşından söz edeceksek... Pekala, bu pek hoş değil. Çarpma sonucunda sanki aynı anda 10 milyon atom bombası patlamış gibi bir etki oluşur. Çarptığı noktanın etrafındaki 150-300 kilometrelik alanda hiçbir şey dik ve canlı kalamaz. Tabii ki yan etkilerin (depremler, volkanik faaliyet, vs.) olması da cabası.

İşte şimdi dinozorları ve 65 milyon yıl önce yaşayan türlerin yüzde 75'ini yok eden 40 kilometre çapındaki göktaşının ne yaptığını hayal edebilirsiniz.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/09/2020 06:22:01 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2149

“Bizler, birer insan olarak, insanlığa sesleniyoruz: İnsanlığınızı hatırlayın ve gerisini unutun. Bunu yapabilirseniz yeni bir cennetin yolunu açmış olacağız. Eğer yapamazsanız, evrensel bir ölüm sizi bekliyor olacak.”
Russell - Einstein Manifestosu'ndan Bir Bölüm