"Post-Coğrafya": Coğrafyaya Bakış Açımızı Değiştirerek, Dünyaya Bakış Açımızı Nasıl Genişletiriz?
- Kitap Başlığı: Post-Coğrafya
- Yazar: Ahmet Özkaya
- Yayınevi: Kırmızı Çatı Yayınları
- Sayfa sayısı: 256
- Sayfa Boyutu (cm2): 13 x 19
- Piyasaya Çıkış Tarihi: Haziran 2020
- Baskı Adedi: 1000
- Satın Alma Bağlantıları: D&R / kitapyurdu / idefix / BKM / N11 / Nadirkitap / Amazon / trendyol / stoktankitap / Gazi Kitabevi / çiçeksepeti
Kitap Açıklaması:
Coğrafya biliminin amacı, İnsanlığın daha sürdürülebilir bir dünyada yaşaması için vardır. Coğrafya tarihine baktığımızda diğer bilim alanları gibi hem birikimsel hem de yanlışlanarak ilerlemiş, günümüzde en güncel paradigmalarla karmaşık mekan ve insan ilişkisini ele almayı sürdürmektedir. Bu sebeple sosyal teori ve eleştirel düşünce olmadan yapılan coğrafya eksik kalacaktır. Mekan ve insan faktörlerinin kompleks yapısı doğal olarak coğrafi araştırma yöntemlerine yansıyan bir unsurdur. Coğrafyanın sınırlarının çizilemeyen doğasının sebebi de incelediği konuların genişliği ve perspektifidir.
Tanıtım:
Yeni bir bakış açısına hazır olun!
Kırmızı Çatı yayınları etiketiyle 17 Haziran 2020 tarihinde raflarda yerini alan Post-Coğrafya, birbirinden farklı gibi olan, ancak birbirleriyle ilişkili konuları farklı bir bakış açısıyla ele alıyor.
Kitapta on ana başlık bulunmaktadır. Birinci bölüm, coğrafyanın bilimsel kimliğini sorgulamaktadır. Strabon'dan itibaren sömürgeciliğe aracılık etmiş coğrafyanın değişimini ele alarak, coğrafya biliminin ezilenin yanında olması gerektiği ve bu durumun coğrafyacıların sorumluluğu olduğunu hatırlatıyor. Coğrafyada Antik Yunan'dan itibaren günümüze kadar gelişen paradigmaları ele alarak yaşanan baş döndürücü tartışmaları okuyucuya sunarak onlarında bu serüvene katılmasını istiyor yazar.
İkinci bölüm, bölgesel coğrafyaya çeşitli eleştiriler getirerek onun günümüzün dünyasında niçin etkisini yitirdiği anlatılıyor. Küreselleşmenin baş döndürücü bir aşamasında sınırlarını belirgin olarak çizmiş bölgeselciliğin değişmeye kapalı yaklaşımı ve statikliği yaşanan sosyal olaylarda yetersiz kalmaktadır. Özcülük, indirgemecilik, nedensellik ve betimleyicilik özellikleri olan bölgeselciliğin çelişkileri tek tek üzerinde durularak açıklanmaktadır.
Üçüncü bölüm, sosyal bilimlerde pozitivizm yerine geçmeye çalışan post pozitivizm açısından mekanı irdelemektedir. Mekanın çok yönlü boyutunu açıklayan kitapta Orta Çağdan günümüze felsefeciler ve sosyal bilimcilerin mekana bakışının niçin ve nasıl değiştiği ele alınmaktadır. Mekanın insanla, insanında mekanla olan ilişkiselliği okuyucunun yaşadığı mekana bakışında farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır.
Dördüncü bölüm, sıklıkla duyduğumuz coğrafya kaderdir sözüne eleştirel yaklaşmakta ve ona getirilen olumlu ve olumsuz görüşleri sıralayarak seçme hakkını okuyucuya bırakmaktadır. Emperyalizme hizmet etmiş çevresel determinizmin artık sosyal bilimlerde niçin etkisini yitirdiği anlatılmaktadır.
Beşinci bölüm, 19. yüzyılda bilimde gelişen uzmanlaşma ve bilimin yüzlerce alt dala ayrılmasını ele alırken bütüncül (holistik) bakmanın önemini hatırlatmaktadır. Coğrafyanın doğasında geçmişten itibaren var olan bütüncül bakış açısı, uzmanlaşmayla birlikte tehdit altına girmiş ve fiziki- beşeri coğrafya arasındaki ayrım daha da artmıştır.
Altıncı bölüm, mekanın cinsiyetçi ve erkek egemen özellikle barındırdığını eleştirmekte ve bu durumun sadece kadınlar ve LGBTT bireylerinin değil, erkeklerinde olumsuz etkilendiği ifade edilmektedir. Ayrıca bu kısımda militan yada daha çok kullanılan ismiyle radikal feminizm eleştirilmekte ve aşırılığın bir çözüm üretmek yerine ayrımcılığı arttırdığı vurgulanmaktadır. Kadınların durumundan çok kötü olan LGBTT bireylerine daha fazla dikkat çekilmekte ve bu sorunların kökenin nerede yattığı açıklanmaya çalışılmaktadır.
Yedinci bölüm de postmodernizmin genel bilimsel ve toplumsal bakışından bahsedilmektedir. Postmodernistler her şeye karşı mıdır? Onlar bilim düşmanı mıdır? Niçin modernizme, aydınlanmaya,rasyonaliteye, bilimciliğe karşı çıkmaktadırlar? Şüpheci olmalarının altında yatan sebepleri açıklarken hem postmoderniteye getirilen eleştirileri hem de postmodernistlerin eleştirilerini anlatarak okuyucuyu tartışmaya davet etmektedir.
Sekizinci bölüm, Kropotkin'in yaşamını ve doğa gözlemlerinden anarşist coğrafyaya giden düşünsel evrimini bizzat kendi ifadeleri ile açıklamaktadır. Kropotkin'in karşılıklı yardımlaşma kuramına Sibirya'daki gözlemleriyle ulaşması ve sosyal darvinistlere karşı mücadelesi ayrıca Darwin'e olan hayranlığı ele alınmaktadır.
Aslında maddi destek istememizin nedeni çok basit: Çünkü Evrim Ağacı, bizim tek mesleğimiz, tek gelir kaynağımız. Birçoklarının aksine bizler, sosyal medyada gördüğünüz makale ve videolarımızı hobi olarak, mesleğimizden arta kalan zamanlarda yapmıyoruz. Dolayısıyla bu işi sürdürebilmek için gelir elde etmemiz gerekiyor.
Bunda elbette ki hiçbir sakınca yok; kimin, ne şartlar altında yayın yapmayı seçtiği büyük oranda bir tercih meselesi. Ne var ki biz, eğer ana mesleklerimizi icra edecek olursak (yani kendi mesleğimiz doğrultusunda bir iş sahibi olursak) Evrim Ağacı'na zaman ayıramayacağımızı, ayakta tutamayacağımızı biliyoruz. Çünkü az sonra detaylarını vereceğimiz üzere, Evrim Ağacı sosyal medyada denk geldiğiniz makale ve videolardan çok daha büyük, kapsamlı ve aşırı zaman alan bir bilim platformu projesi. Bu nedenle bizler, meslek olarak Evrim Ağacı'nı seçtik.
Eğer hem Evrim Ağacı'ndan hayatımızı idame ettirecek, mesleklerimizi bırakmayı en azından kısmen meşrulaştıracak ve mantıklı kılacak kadar bir gelir kaynağı elde edemezsek, mecburen Evrim Ağacı'nı bırakıp, kendi mesleklerimize döneceğiz. Ama bunu istemiyoruz ve bu nedenle didiniyoruz.
Dokuzuncu bölüm ise Antropojenik jeomorfolojiyi ele almaktadır. Doğada yaptığımız her faaliyetin doğada bir karşılığı olmaktadır. Sanayi devriminden sonra ise insanın doğaya bıraktığı ayak izi büyümekte ve doğanın kendisini yenileme hızı, insanın faaliyetinden daha yavaş hareket emektedir.
Onuncu bölüm, post truth kavramını ele almakta ve günümüzde sosyal medyanın da etkisiyle ortaya çıkan çeşitli saçmalıkların artmasını bu kavramla açıklamaktadır. Çünkü bu kavram bize hakikatin değil, ancak çıkarların ön planda olduğunu hatırlatmaktadır. Ayrıca bilimsellik kisvesine bürünmüş ancak bilimsel olmayan, şahsi görüşleri eleştirmekte ve okuyucuya dikkatli olması gerektiğini hatırlatmaktadır.
Kitap, ilk satırlarda bahsettiğimiz üzere birbirinden farklı gibi olan ancak birbirleriyle ilişkiselliği olan konulardan bahsetmekte ve sizi beyin fırtınasına davet etmektedir. Yukarıda anlatılanlardan çok daha fazlasını içeren Post-Coğrafya kitabını bu kısa yazıda ancak özetinde özetini vererek açıklamaya çalıştık.
İyi okumalar.
İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!
Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.
Soru & Cevap Platformuna Git- 14
- 9
- 4
- 3
- 2
- 2
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/11/2024 11:37:26 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8917
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.