Mutlu Aile Portresi ve Plüton

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Plüton ilk olarak 1930 senesinde Clyde W. Tombaugh tarafından Lowell Gözlemevi'nde keşfedildi. Astronomlar, 1978'de Plüton'un en büyük uydusu olan Charon'u keşfedip kütlesini tespit edene kadar (Dünya'nın %0.21'i kadar kütleye sahiptir) Plüton'un boyutlarını bilemiyorlardı. Bu keşif sayesinde Plüton'un 2.400 kilometre çapa sahip olduğu hesaplandı. Plüton oldukça küçüktür; ancak Merkür'ün sadece 4.880 kilometre çapa sahip olduğu düşünülürse, o kadar da küçük değildir. Plüton, Güneş'ten en uzak cüce gezegen olmakla birlikte, Kuiper Kuşağı adı verilen, Güneş Sistemi'nin sınırı olarak bilinen binlerce gök cisminden oluşan kuşağa çok yakındır. Şu anda kuşak içerisinde 70.000 adet 100 kilometreden büyük çaplı, buzla kaplı gök cismi olduğu düşünülmektedir.

2000'lerden itibaren, giderek güçlenen teleskoplarımız sayesinde artık daha uzakları görebilmeye başladık ve Kuiper Kuşağı içerisinde Plüton boyutlarında ve yapısında birçok gök cismi keşfettik. Bazıları biraz daha iriydi, bazıları biraz daha ufak. Ancak astronomlar şu soruyla karşı karşıya kaldılar: Bunların hepsini gezegen olarak mı isimlendireceğiz? Uzun tartışmalar sonucunda Uluslararası Astronomi Birliği bir gezegeni belirlemek için 3 kriteri oylayarak kabul etti: Güneş'in etrafında dönmeli (Plüton uymaktadır), kendisini küresel bir şekle sokabilecek kadar kütleçekim kuvvetine sahip olmalı (Plüton uymaktadır), yörüngesi başka gök cisimlerinden arınmış olmalıdır (Plüton için geçerli değildir). Bu 3 koşuldan 1'ini sağlamadığı için Plüton "cüce gezegen" olarak isimlendirilmiş ve gezegenlikten çıkarılmıştır.

Tabii Plüton'un sıradan bir gezegen üzerindeki sıradan bir türün kendi arasında verdiği kararları pek de umursadığını sanmıyoruz ama yine de...

Kaynak: UniverseToday

Bilim İnsanları ''Gençlik Pınarı'' Olarak Görülen Telomerlerin Sırlarını Aralıyor!

Annesini Kurtaran Yavru Fil