Mikroskop ve Teleskop

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için evrimagaci@gmail.com üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

"Mikroskop insana önemini gösterdi; teleskop da önemsizliğini..."

Manly P. Hall

Gerçekten de çok yerinde bir tespit: mikroskop sayesinde vücutlarımızın ne kadar engin bir evren olduğunu fark ettik. Ancak teleskopla gökyüzüne baktığımızda, tüm evren içerisinde bir toz zerresinden bile ufak ve önemsiz olduğumuzu gördük. Belki bunun sırası tam olarak böyle olmadı, çünkü mikroskopla teleskobun icatlarının tarihi oldukça karışıktır. Mikroskobun tarihi 1200'lerde Roger Bacon'un ilkel mikroskop denemesine kadar gider; ancak bunun kanıtları çok zayıftır. İlk mikroskop benzerleri, 1625 yılında Galileo tarafından kullanılmış ve Giovanni Faber tarafından "mikroskop" olarak isimlendirilmiştir. Fakat bunlar bile tam bir "mikroskop" değildir ve herhangi bir keşfe yaramamıştır. Mikroskobun gerçek babası ise, 1660-1670'li yıllarda mikroskobu ilk defa gerçek anlamıyla kullanarak 9 Ekim 1676'da mikroorganizmaları keşfeden Antonie van Leeuwenhoek'tur. Teleskobun tarihini ise 1608'de Hollandalı bilim insanları Hans Lippershey ve Zacharias Jansse'e kadar gitmektedir. 1668'de Isaac Newton ilk gerçek anlamıyla işe yarar teleskobu icat etmiş, 1733'te ise akromatik lensler icat edilerek modern teleskopların önü açılmıştır. Ancak sırası ne olursa olsun, mikroskop da, teleskop da türümüzün yepyeni evrenleri keşfetmesini sağlamıştır.

Görsel: Serdar Ölez