Meitneriyum

Meitneriyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Britannica
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
510 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 110. yazısıdır. Bu yazı dizisini okumaya, serinin 1. yazısı olan "Hidrojen" başlıklı makalemizden başlamanızı öneririz.

• İngilizce İsim Meitnerium
  • Sembol Mt
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d7
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d7 7s2
  • Atom Kütlesi 278 Da ( Da)
  • Kategori Bilinmiyor
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı K
  • Erime Sıcaklığı K
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Almanya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı G. Münzenberg, P. Armbruster vd. (Darmstadt'ta bulunan GSI'da), 1982
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı GSI Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi,

Meitneriyum, "Mt" sembolü ile gösterilen ve atom numarası 109 olan sentetik bir kimyasal elementtir. Son derece radyoaktif olan bu sentetik element doğada bulunmayan yalnızca laboratuvarda üretilebilir bir elementtir. Bilinen en kararlı izotopu olan meitneriyum-278, 4.5 saniyelik yarı ömre sahiptir; ancak doğrulanmamış verilere göre meitneryum-282'nin 67 saniyelik daha uzun bir yarı ömrü olabileceği düşünülmektedir. Almanya'daki Darmstadt yakınlarındaki GSI Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi, bu elementi ilk olarak 1982 yılında üretmiştir.

Periyod 7 ve grup 9'da bulunan elementin 6d serisi geçiş metallerinin yedinci üyesi olarak, grup 9'daki iridyumun daha ağır bir homologu olarak davranıp davranmadığını doğrulamak için henüz hiçbir kimyasal deney yapılmamıştır. Meitneriyumun daha hafif homologlarının kobalt, rodyum ve iridyum ile benzer özelliklere sahip olduğu hesaplanmıştır.

İzotopları

Meitneriyumun kararlı veya doğal olarak oluşan izotopu yoktur. Laboratuvarda, iki atomu birleştirerek veya daha ağır elementlerin bozunmasını gözlemleyerek birkaç radyoaktif izotop sentezlenmiştir. Bu izotopların atomik kütleleri; 266, 268, 270 ve 274-278 ile sekiz farklı meitneriyum izotopu bildirilmiştir; bunlardan ikisi olan meitneriyum-268 ve meitneriyum-270, bilinen ancak doğrulanmamış yarı-kararlı durumlara sahiptir. Atom kütlesi 282 olan dokuzuncu bir izotop ise henüz doğrulanmamıştır. Bunların çoğu, ağırlıklı olarak alfa bozunmasıyla bozulur; ancak bazıları kendiliğinden fisyona uğrar.[7]

Meitneriyum yapay olarak üretilir ve doğada bulunmaz. Doğrusal bir hızlandırıcı kullanarak bizmut-209 (209Bi) atomlarını demir-58 (58Fe) iyonları ile bombardımana tutularak yapılabilir. Araştırmacılar, elemente ait kaynaşmış bir çekirdek üretmek için hedeflerini bir hafta boyunca bombalamak zorunda kalmışlardır.

Meitneriyum atomları, bizmut izotopunun demir iyonları ile soğuk füzyonunu içeren bir nükleer reaksiyon yoluyla üretilebilir. Tepkime aşağıdaki şekilde gerçekleşir:

209Bi + 58Fe → 266Mt + 1n

Elementin alfa emisyonu yoluyla hızla bozunması nedeniyle şimdiye kadar çok az miktarda meitneriyum üretilebilmiştir.

Şimdiye kadar sadece küçük miktarlarda meitneriyum elde edilebilmiştir. Dolayısıyla şu anda sadece bilimsel araştırmalarda kullanılmaktadır.

Element, Ağır İyon Laboratuvarı'nda 1982'de Almanya'nın Darmstadt kentinde keşfedilmiştir. Peter Armbruster ve Gottfried Münzenber ekibi, elementi ilk kez üretti ve tanımladı. Bu deney oldukça önemlidir, çünkü yeni bir element üretmenin yanı sıra, yeni, ağır çekirdekler yapmak için füzyon kullanmanın uygulanabilirliğini göstermiştir.

Meitneriyum elementi, ismini bilim insanı Lise Meitner'den almıştır.

Meitneriyumun Sağlık Etkileri

Çok dengesiz yapıda bir element olduğu için, oluşan herhangi bir miktarı o kadar hızlı ayrışır ki, insan sağlığı üzerindeki etkilerini araştırmak için herhangi bir neden bulunmamaktadır.

Meitneriyumun Çevresel Etkileri

Milisaniyelerle ölçülen yarılanma ömrü nedeniyle meitneriyumun çevreyi etkileyebilecek bir özelliği yoktur.

• Meitneriyum, hassiyum ve bohriyumu izole eden aynı Alman araştırmacı ekibi tarafından keşfedildi.
  • Nükleer fisyonu ilk keşfeden Avusturyalı fizikçi Lise Meitner'ın adını almıştır.
  • 109. element için önerilen başka isimler olmadığından, isim konusunda ortaya çıkan bir anlaşmazlık olmamıştır.
  • Meitneriyumun ilk atomunu sentezlemek için, araştırmacılar bizmut izotopunu, Bi-209'u demir izotopu Fe-58 ile bombaladılar.
  • Sentezledikleri izotop, hidrojenden 266 kat daha ağır bir atomik kütleye sahiptir.
  • Bozulma oranı nedeniyle doğada bulunmasa da, Dünya üzerinde ilkel meitneriyum örnekleri yoktur.
  • Eleman, transaktinidlerin bir d-blok üyesidir.
  • İçerdiği unsurlara göre, meitneriyumun daha hafif homolog elementi iridyum gibi davrandığına inanılıyor.
  • Periyodik tablodaki konumuna göre kobalt, rodyum ve iridyuma benzer özelliklere sahip olduğu düşünülmektedir.
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi