Darmstadtiyum

Darmstadtiyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Wikipedia Commons
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
18 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 111. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

• İngilizce İsim Darmstadtium
  • Sembol Ds
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d8
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d9 7s1
  • Atom Kütlesi 281 Da ( Da)
  • Kategori Bilinmiyor, muhtemelen geçiş metali
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı K
  • Erime Sıcaklığı K
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Almanya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı S. Hofmann vd. (Darmstadt'ta bulunan GSI'da), 1994
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı GSI Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi,

Darmstadtiyum, "Ds" sembolü ve atom numarası 110 olan kimyasal bir elementtir. Metal olarak sınıflandırılır ve oda sıcaklığında katı halde bulunur. Üretilen ilk atomlarının ömrü saniyenin yalnızca 1/100'ü kadar olmasına rağmen bilim insanları daha ağır, daha kararlı versiyonlarını üretmeyi başarmıştır.[1] Sentetik bir element olan darmstadtiyumun bilinen en kararlı izotopu olan darmstadtiyum-281, yaklaşık 12.7 saniyelik bir yarı ömre sahiptir. Darmstadtiyum, ilk olarak 1994 yılında Almanya'nın Darmstadt kenti yakınlarındaki Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi'nde oluşturulmuş ve daha sonra bu kentin adını almıştır. Şimdiye kadar sadece birkaç atomu üretilmiş olan oldukça radyoaktif bir metaldir.[2] Nikel, paladyum ve platine benzer fiziksel özelliklere sahip olduğuna inanılmaktadır. Nükleer özellikleri dışında, darmstadtiyumun veya bileşiklerinin hiçbir özelliği ölçülememiştir. Bunun nedenleri, son derece sınırlı üretimi ve izotoplarının çok hızlı bozunmasıdır.[3]

Darmstadtiyum sentetik bir element olduğu için çevrede serbest bulunmaz.[4] Darmstadtiyum yapay olarak, bir nikel ve kurşun atomunun birbirine kaynaştırılmasıyla, yalnızca nikel atomları çok spesifik bir hızda öncü hedefe yansıtıldığında meydana gelen zor bir reaksiyonla üretilmiştir.[1] Araştırmacılar, elementin bir atomunu sentezleyebilmek için birkaç gün boyunca milyarlarca nikel atomunu kurşun bir hedefe ateşlemiştir. Bu süreç, elementin sadece birkaç atomunun üretilmesiyle sonuçlanmıştır. Yalnızca 270 mikrosaniye yarı ömrü nedeniyle, gözlenebilir darmstadtiyum örneği üretilememiştir.[5]

Şimdiye kadar sadece birkaç darmstadtiyum atomu üretilmiştir ve şu anda sadece bilimsel çalışmalarda kullanılmaktadır.[1]

Darmstadtiyum, ilk olarak 9 Kasım 1994'te Almanya'nın Darmstadt kentindeki Ağır İyon Araştırmaları Enstitüsü'nde (Gesellschaft für Schwerionenforschung, GSI), Sigurd Hofmann yönetiminde Peter Armbruster ve Gottfried Münzenberg tarafından üretilmiştir. Ekip, ağır iyon hızlandırıcısında hızlandırılmış nikel-62 çekirdekleriyle, kurşun-208 hedefini çarpıştırmış ve darmstadtiyum-269 izotopunun bir atomunu oluşturmuştur. Aynı deney serisinde ekip, daha ağır olan nikel-64 iyonlarını kullanarak başka bir reaksiyon da gerçekleştirmiştir. Bu çalışma sırasında da, 271Ds'nin 9 atomu açık bir şekilde tespit edilmiştir.

Darmstadtiyum, adını keşfedildiği yer olan Almanya'nın Darmstadt kentinden almıştır.

Darmstadtiyumun radyoaktif izotoplarının tümü oldukça kararsızdır ve en kararlı olanı bile yalnızca 11 saniyelik yarı ömre sahiptir. Diğer izotopların yarı ömürleri ise mikrosaniye cinsinden ölçülür. Çok karasız olduğu için, oluşan herhangi bir miktarda darmstadtiyum, diğer elementlerde çok hızlı ayrışır, bu sebeple insan sağlığı üzerindeki etkilerini araştırmak için hiçbir neden yoktur.[4], [5]

• Darmstadtiyum en son keşfedilen elementlerden biridir
  • Resmi keşfinden önce, darmstadtiyumun periyodik tablodaki yeri, "1-1-0" anlamına gelen ununniliyum (Uun) adıyla tutulmuştur.
  • Darmstadtiyum elementi o kadar az miktarlarda üretilmiştir ki bilim insanları, kimyasal ve fiziksel davranışları hakkında varsayımlarda bulunmak için periyodik tablodaki konumuna güvenmek zorunda kalmışlardır.[5]