Hassiyum

Hassiyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Britannica
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
372 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 109. yazısıdır.

Yazı dizisi içindeki ilerleyişinizi kaydetmek için veya kayıt olun.

EA Akademi Hakkında Bilgi Al
  • İngilizce İsim Hassium
  • Sembol Hs
  • Atom Numarası 108
  • Grup 8
  • Periyot 7
  • Oda Sıcaklığında Faz Katı
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d6
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d6 7s2
  • Atom Kütlesi 269 Da ( Da)
  • Kategori Geçiş metali
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı K
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Almanya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı G. Münzenberg, P. Armbruster vd. (Darmstadt'ta bulunan GSI'da), 1984
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı GSI Helmholtz Ağır İyon Araştırma Merkezi,

Hassiyum, "Hs" sembolü ile gösterilen ve atom numarası 108 olan kimyasal bir elementtir. Hassiyum, oldukça radyoaktif bir elementtir. Bilinen en kararlı izotopları yaklaşık on saniyelik yarı ömürlere sahiptir. Hassiyum, süper ağır bir elementtir. Laboratuvarlarda, ağır çekirdeklerin daha hafif olanlarla kaynaştırılmasıyla çok küçük miktarlarda üretilmiştir. Elementin doğa da oluşabileceği düşünülmektedir; fakat henüz doğada izine hiç rastlanmamıştır.

Periyodik tabloda hassiyum, 7. periyot ve 8. grubunda bulunan bir geçiş elementidir. Bu nedenle 6d serisi geçiş metallerinin altıncı üyesidir. Yapılan deneyler hassiyumun osmiyuma daha ağır homolog olarak davrandığını, oksijenle kolayca reaksiyona girerek uçucu bir tetroksit oluşturduğunu doğrulamıştır. Hassiyumun kimyasal özellikleri sadece kısmen karakterize edilebilmiştir, ancak diğer 8. grup elementlerin kimyası ile benzer davrandığı düşünülmektedir.

Hassiyum yapay olarak üretilen ve doğada bulunmayan elementlerden biridir. Yalnızca küçük miktarlar üretilmiştir. Bir kurşun izotopunun (Pb-208) atomlarının, bir demir izotopunun (Fe-58) iyonlarıyla bombardıman edilmesiyle elde edilir. Darmstadt ekibi, bombardımanı yapmak için doğrusal bir hızlandırıcı kullanarak Hs-265 ve serbest bir nötron üretmiştir.

Sadece küçük miktarlarda hassiyum yapıldığı için ticari bir kullanımı yoktur. Şu anda sadece bilimsel çalışmalarda kullanılmaktadır.

1984'te Peter Armbruster ve Gottfried Münzenber, diğer takım arkadaşları ile birlikte Almanya'daki Gesellschaft für Schwerionenforschung'da bir deney yaparken, ilk hassiyum elementini üretmişlerdir. Ekip, kurşun atomlarını doğrusal bir hızlandırıcıda demir iyonlarıyla bombalamış ve sonuç olarak hassiyum-265 atomları ve 1 adet serbest nötron elde etmişlerdir.

Hassiyum elementi ismini Almanya'nın Hessen eyaletinden almıştır. İsim, Hassias'ın Latince versiyonundan türetilmiştir.

Hassiyumun Sağlığa Etkileri

Çok dengesiz bir yapısı olduğu için, oluşan herhangi bir miktarı diğer elementlere o kadar hızlı ayrışır ki, insan sağlığı üzerindeki etkilerini araştırmak için hiçbir neden yoktur.

Hassiyumun Çevresel Etkileri

Son derece kısa yarılanma ömrü nedeniyle, hassiyumun çevreye herhangi bir etkisi bulunmamaktadır.

• Element, adını Alman eyaleti Hesse'den almıştır.
  • Sovyet bilim insanı Victor Cherdyntsev, 1968'de molibdenit numunesinde doğal olarak oluşan hassiyum keşfettiğini iddia eden ilk kişi oldu.
  • Bir Rus ekibi, 1978'de hassiyum sentezlemeye çalışan ilk ekipti, ancak başarısız oldu.
  • Beş yıl sonra, aynı ekip başka hassiyum izotoplarını tekrar üretmeye çalıştı ve Hs-270, Hs-264 ve Hs-263'ü sentezledi.
  • İlk olarak 1983'te H-264'ü üreten deneyin bir tekrarı 1984'te başarılı oldu.
  • Radyoaktif, sentetik bir element olan hassiyum, Dünya'da doğal olarak oluşmaz.
  • Tarih boyunca hassiyum örnekleri yalnızca bir avuç atomdan oluşmaktadır.
  • Hassiyum o kadar hızlı bozulur ki araştırmacılar, elementin gözlemlenebilir bir miktarını dahi elde edememektedirler.
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 109. yazısıdır.

Yazı dizisi içindeki ilerleyişinizi kaydetmek için veya kayıt olun.

EA Akademi Hakkında Bilgi Al