Kripton

Kripton Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Kripton spektrum
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
3 dakika
1,317 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım
Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 37. yazısıdır.

Yazı dizisi içindeki ilerleyişinizi kaydetmek için veya kayıt olun.

EA Akademi Hakkında Bilgi Al
  • İngilizce İsim Krypton
  • Sembol Kr
  • Atom Numarası 36
  • Grup 18
  • Periyot 4
  • Oda Sıcaklığında Faz Gaz
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu [Ar] 3d10 4s2 4p6
Önemli Özellikler
  • Atom Kütlesi 83.7982 Da (0.00200000 Da)
  • Blok p
  • Kategori Soy gaz
  • Görünüm Renksiz gaz, yüksek voltajlı elektrik alana yerleştirildiğinde beyazımsı parlar
  • Atomik Yarıçap pm
  • Kaynama Sıcaklığı 119.93 K
  • Erime Sıcaklığı 115.78 K
  • Yoğunluk (Oda Sıcaklığında) 3.749 g/cm3
Bulunma Sıklığı
  • Dünya Kabuğunda 1×10−10 kg/kg
  • Şehir Toprağında 0.0000 kg/kg
  • Meteoritlerde N/A %
  • Deniz Suyunda 2.1×10−10 kg/L
  • İnsan Vücudunda %
  • Güneş'te silisyuma göre mol oranı
  • Güneş Sistemi'nde 4.8×10−5 silisyuma göre mol oranı
Elastik Özellikler
  • Kayma (Shear) Modülü GPa
  • Esneklik (Bulk) Modülü GPa
  • Poisson Oranı
  • Young Modülü GPa
Keşif Bilgileri
  • Keşfedildiği Ülke Britanya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı W. Ramsay ve W. Travers, 1898
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı W. Ramsay ve W. Travers, 1898
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın kimyasal elementlere dair bilgileri barındıran Periyodik Cetvel projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Kripton (Kr) periyodik tablodaki Grup 18'de bulunan nadir gazlar grubuna dahil olup (soy gazlar), nispeten az sayıda kimyasal bileşik oluşturur. Kripton soy gazının atom numarası 36'dir. Havadan yaklaşık üç kat daha ağır olan kripton; renksiz, kokusuz, tatsız ve tek atomludur. Göktaşlarında ve minerallerde de izlerinin bulunmasına rağmen, hacmi milyonda 1,14 parça kripton içeren Dünya atmosferinde kripton daha bol miktarda bulunur.

Kaynama noktası -152.3°C veya -242.1°F olan bu element, havanın ana bileşenlerinden yaklaşık 30-40 °C (50-70 °F) daha yüksek sıcaklıkta kaynadığından, kripton, sıvı havadan fraksiyonel olarak kolayca ayrılır. Ksenon ile kripton gazları, silika jel üzerine tutunma, yeniden damıtma ve diğer soy gazlar dışındaki tüm safsızlıkları gideren sıcak titanyum metal üzerinden geçiş ile daha da saflaştırılabilir.

Radyoaktif kripton-85, sızdırmaz kaplardaki sızıntıları tespit etmek için kullanışlıdır ve kaçan atomlar radyasyon yoluyla tespit edilir. Düşük basınçta kripton içeren bir cam tüpten elektrik akımı geçtiğinde mavimsi beyaz bir ışık yayılır. Doğal kripton, altı kararlı izotop karışımıdır: kripton-84 (%57.0), kripton-86 (%17.3), kripton-82 (%11.6), kripton-83 (%11.5), kripton-80 (%2.25), ve kripton-78 (%0.35). Kripton, 69'dan 100'e kadar her kütle numarasında izotoplara sahiptir; bu izotoplardan; yirmi beşi radyoaktiftir ve uranyumun bölünmesi ve diğer nükleer reaksiyonlarla üretilir.

Bulunma Sıklığı

Dünya Helyum oluşumunda yer alan tüm soy gazları barındırmaktadır. Kripton da aynı şekilde dünya atmosferinde bulunmaktadır. Kripton'un yüksek yüksekliğe yaklaşık 1 ppm'dir. Fraksiyonel damıtma ile sıvı havadan ayrıştırılabilir.[1] Uzaydaki kripton belirsizdir; çünkü ölçüm meteorik aktiviteden ve rüzgarlarından elde edilir. Ancak eldeki ilk ölçümler, uzayda bol miktarda kripton bulunuyor olabileceğini göstermektedir.[2]

Kriptonun çoklu emisyon hatları, iyonize kripton gazının deşarjlarının beyazımsı görünmesini sağlar ve bu da kripton bazlı ampullerin fotoğrafçılıkta beyaz ışık olarak kullanılmasını sağlar. Kripton, yüksek hızlı fotoğrafçılık için bazı fotoğraf flaşlarında kullanılır. Kriptonun beyaz boşalması, gaz deşarjı "neon" tüplerde sanatsal bir etki olarak kullanılır.

Kripton fluorür lazeri, hapsetme deneylerinde nükleer füzyon enerjisi araştırmalarında önemlidir. Bu araştırmalardaki önemli olmasının sebepleri ise lazerinin yüksek ışın homojenliğine, kısa dalga boyuna sahip olması ve nokta boyutu, patlayan bir peleti izlemek için değiştirilebilir olmasıdır.[5]

Deneysel parçacık fiziğinde, sıvı kripton yarı homojen elektromanyetik kalorimetreler oluşturmak için kullanılır. Dikkate değer bir örnek vermek gerekirse, CERN'deki NA48 deneyinin kalorimetresi yaklaşık 27 ton sıvı kripton içermektedir. Ancak sıvı argon daha ucuz olduğu için kripton kullanımı daha nadirdir.

Kripton 30 Mayıs 1898'de İskoç kimyager Sir William Ramsay ve İngiliz kimyager Morris M. Travers tarafından sıvılaştırılmış hava üzerinde çalışırken keşfedildi. Yapılan deneyde sıvı havanın daha uçucu bileşenleri kaynadıktan sonra, az miktarda geriye kalanın sıvı kripton olduğu keşfedildi. Dünya atmosferinin yaklaşık %0.0001 kriptondur. Havadan kripton elde etmenin yüksek maliyeti, element üzerinde yapılabilecek pratik uygulamaları sınırlamıştır. 1960 yılında, metrenin uzunluğu, bir kripton izotopu olan kripton-86'nın turuncu-kırmızı spektral çizgisi olarak tanımlandı.

Kaşifleri Sir William Ramsay ve Morris W. Travers tarafından Yunan kriptonundan türetilen bir soy gaz elementi olan Kripton "gizli" sıfatının nötr hali olan Kripto olarak adlandırılmıştır. Bunun sebebi ise çok uzun süre keşfedilmemiş olması ve doğada bulunmasının çok zor olmasıdır.

Kriptonun Sağlığa Etkileri

Bu gaz durağandır ve boğucu madde olarak sınıflandırılır. Fazla yoğun bir şekilde solunması baş dönmesi, mide bulantısı, kusma, bilinç kaybı ve hatta ölüme neden olabilir. Bunların yanı sıra muhakeme hataları, kafa karışıklığı veya bilinç kaybı da yapabileceğinden dolayı oldukça riskli bir elementtir. Düşük oksijen bulunan ortamlarda maruz kalındığında, saniyeler içinde bilinç kaybı veya ölüm meydana gelebilir.

Kriptonun Çevresel Etkileri

Kripton, nadir bulunan atmosferik bir gazdır ve bu nedenle toksik değildir. Bununla birlikte kimyasal olarak durağan bir gazdır. Aşırı soğuk sıcaklıkta (-244oC) temas halinde organizmaları dondurur, ancak uzun vadeli ekolojik etkiler yaratması beklenmemektedir.

Kimyaya en uzak insanın bile bir yerlerden duymuş olacağı bu element, çizgi roman dünyasının en bilindik karakterinden gelmektedir. Süpermen çizgi romanları ilk çıktığı zamanlarda, yok edilmiş Kripton gezegeninin tüm sakinlerinin süper güce sahip olduklarını belirtilmişti. Tabii daha sonra hikaye değişti; fakat Kripton gezegeni, hikayede sabit kaldı. Burada dikkatli olmakta fayda var: Kripton, Süpermen'in güçlerini yok edecek olan Kriptonit değildir. Hayali bir mineral olan Kriptonit, kırmızıdan yeşile ve siyaha kadar değişen renklerde bulunan, radyoaktif bir katı olarak tanımlanır (Sırbistan'da keşfedilen bir mineral buna çok benzer özelliklere sahiptir). Kripton, anlattığımız gibi renksiz, kokusuz, tatsız bir gazdır.

Evrim Ağacı Akademi: Periyodik Cetvel ve Elementler Yazı Dizisi

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 37. yazısıdır.

Yazı dizisi içindeki ilerleyişinizi kaydetmek için veya kayıt olun.

EA Akademi Hakkında Bilgi Al

Kripton elementinin atom numarası 36'dır.

Kripton, periyodik tabloda Grup 18'de bulunan bir soygazdır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/10/2021 00:01:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9833