Tüm Reklamları Kapat

Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği Nedir? Nasıl Tedavi Edilir? Sucrose Intolerance Parent
Sükraz-izomaltaz eksikliği olan bir bebek
2 dakika
2,401
Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği
  • Türkçe Adı Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği
  • İngilizce Adı Congenital Sucrase-Isomaltase Deficiency
  • OrphaNet
  • Diğer İsimleri Kalıtsal Sükroz İntoleransı, Kalıtsal Sükroz-İzomaltoz Malabsorpsiyonu, Disakkarit İntoleransı 1, Sükraz-İzomaltaz Eksikliği

Sükraz-izomaltaz enzim eksikliği, ince bağırsağın fırçamsı epitelininde, bir disakkaridaz olan sükraz-izomaltaz enziminin eksikliğine bağlı olarak gelişir. Sükraz, bir disakkarid olan sükrozu glukoz ve fruktoz monosakkaritlerine; izomaltaz ise maltoz disakkaridini iki glukoz molekülüne dönüştürmektedir. Sükraz-izomaltaz enzim eksikliği, en sık rastlanan doğumsal disakkaridaz yetersizliğidir.

Sükraz-izomaltaz enzim eksikliği, genelde geç tanı alan, çocukların büyüme ve gelişmesini olumsuz etkileyebilen, tanı konulduktan sonra diyet ve enzim desteğiyle düzelme sağlanabilen bir hastalıktır.

Tüm Reklamları Kapat

Sükraz-izomaltaz enzim eksikliği kronik ishal ise karakterizedir ve otozomal resesif geçiş gösterir. Otozomal resesif geçişli bir disakkaridaz eksikliği ilk olarak 1960 yılında sükraz-izomaltaz eksikliği ile tanımlanmıştır.[1], [2]

Semptomlar, bir çocuğun doğumundan sonraki yaklaşık 6-12. ayda (eğer emzirilmiyorsa daha önce, yaygın olarak önerilenden uzun emziriliyorsa daha sonra da olabilir) tamamlayıcı beslenmeye geçişiyle birlikte diyete sükroz ve nişasta içeren besinlerin eklenmesiyle başlar. Sükraz-izomaltaz enziminin eksikliğinden dolayı sükroz emilemez, su çeker ve ishale neden olur. Emilemeyen şekerler kalın bağırsağa gelir ve buradaki bakteriler tarafından fermente edilirler. Fermentasyon sonucu oluşan metan, hidrojen ve karbondioksit gibi gazlar karında şişlik ve ağrıya neden olur. Semptomlar ilerleyen yaşla birlikte düzelebilir.[3]

Hastalığın semptomları şunlardır:

• İshal,
  • Karın şişliği,
  • Karın ağrısı,
  • Kusma,
  • Kilo alımında duraklama veya ağırlık kaybı.

SI genindeki mutasyonlar, konjenital sükraz-izomaltaz eksikliğine neden olmaktadır. Sükraz-izomaltaz (SI) geni kromozom 3q25-3q26'da tanımlanmıştır. Daha sonra sükraz-izomaltaz sentezinden sorumlu SI geninde 25'ten fazla mutasyon keşfedilmiştir.[4]

Sükraz-izomaltaz enzim eksikliğinde kesin tanı, bağırsak epitelinden enzim düzeyleri analizi ile konulmaktadır. Kronik ishale neden olabilecek diğer nedenler dışlanır, enzim desteği veya karbonhidrat içermeyen formula mamalarla semptomlar gözlenir. Belirtilerin azalmasına göre tanıya ulaşılır.

Diyetin sükroz içeriğinin azaltılması ve sükrosidaz enzim desteği ile ishaller kontrol edilir. Besinler arasında en yüksek sükroz içeriğine sahip olanlar şeker pancarı, kuru kayısı, şeftali, ananas, bezelye, bal, soya ve soğandır. Beslenme uzmanının eşliğinde tolere edilebilen miktarlarda sükroz tüketilebilmektedir. Değerlendirme bireysel yapılır. Büyüme ve gelişmenin aksamaması için diyet sıkı bir takiple düzenlenmelidir.

Sükraz-izomaltaz eksikliğinin Avrupa ülkelerinde prevelansı 1/5000 olarak bildirilmiştir. Grönland, Alaska ve Kanada'da ise sıklığı 1/20'ye ulaşmaktadır. Bildirilen verilere göre sükraz-izomaltaz eksikliği, primer laktaz enzim eksikliğinden daha sık görülmesine rağmen laktoz intoleransı olarak yanlış tanı almaktadır.

Sukroz (Fr: "sucre"), tatlandırıcı olarak kullanılan beyaz şeker anlamına gelen kelimeye, kimyada şekerlere getirilen -oz ekinin eklenmesiyle 1857 yılında kullanılmıştır. Maltoz ise arpa (İng: "malt") kelimesinden türetilen, nişastasının sindirimiyle iki glukozdan oluşan şeker anlamına gelmektedir. Kimyada enzimlere getirilen -az ekinin getirilmesiyle sükraz ve izomaltaz kelimeleri türetilmiştir.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/03/2024 00:21:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11999

Isı
Elektromanyetik
Nötron Yıldızı
Hastalıklar Ne Zaman Bitecek?
Interstellar'daki Karadelik, Neden Gerçeğine Benzemiyor?
*Dıştan* Yanmalı Sterling Motoru Nasıl Çalışıyor?

L. Z. Bakkal, et al. Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?. (14 Temmuz 2022). Alındığı Tarih: 5 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/11999
Bakkal, L. Z., Bakırcı, Ç. M. (2022, July 14). Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?. Evrim Ağacı. Retrieved March 05, 2024. from https://evrimagaci.org/s/11999
L. Z. Bakkal, et al. “Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 14 Jul. 2022, https://evrimagaci.org/s/11999.
Bakkal, Leman Zeynep. Bakırcı, Çağrı Mert. “Kalıtsal Sükraz-İzomaltaz Enzim Eksikliği Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, July 14, 2022. https://evrimagaci.org/s/11999.