İçimizdeki Balık- Neil Shubin

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

"Milyarlarca yıllık tarihin, bizim bugünkü hayatımız açısından anlamı nedir? Organlarımızın iç işleyişleri ve doğadaki yerimizle ilgili olarak yüz yüze olduğumuz temel soruların cevaplarım, vücudumuz ve zihnimizin, başka canlılarla ortak parçalarımızdan nasıl ortaya çıktığını anladığımızda bulacağız."

-Neil Shubin

Kitabı bir bütün olarak ele alacak olursak yazarımız Neil Shubin, henüz fosilin ne olduğunu yeni öğrendiği zamanlardan Tiktaalik’i bulduğu anlarına kadarki paleontoloji öyküsünü anlatıyor. Bunu yaparken evrimin sudan karaya geçiş anlarından başlayarak günümüze kadarki sürecini hem yazarın kendi hikâyesinin içinde hem de aralara serpiştirilen bilgilerle daha duru hale getirerek anlatıyor.

İçeriği daha detaylı incelemeye geçmeden önce kitabı şekil yönünden inceleyecek olursak, kitabın hikâye devamlılığına uygun biçimde ayrılmış bölümlerden oluştuğunu görüyoruz. Bölümler ilerledikçe hem evrimi zamanda ilerletmiş hem de temel olarak üzerinde durduğumuz canlı ya da organların değiştiğini fark etmiş oluyoruz. Kitap içerisinde resimler ve yazarın kendisine ait fotoğraflar olmak üzere yer yer görsel destekler de mevcut. Yazarın, araştırmalarının günlüğünü tutarcasına kullandığı yalın dil ve hikâye örgüsü kitabı her kesimden insanın rahatlıkla anlayıp keyif alabileceği bir metin haline getiriyor.

Kitap ilk bölümlerde ağırlıklı olmak üzere paleontolojiye oldukça geniş yer ayırmış durumda. Gerek meslekle gerek sadece fosillerle ilgili yer yer yüzeysel yer yer de teknik detaylar barındıran bilgilere yer veriliyor. Örneğin fosillerin katmanlar içerisindeki dizilimini canlıların sınıflandırılma biçimine benzeten yazar, paleontoloji alanında da -evrimsel biyolojinin getirilerinden olan- evrim ağacının dallanan yapısına benzer bir sistematikten yararlandıklarını açıkça belirtiyor ve bunu ‘’kümelerin içindeki kümeleri ortaya çıkarmak’’ olarak betimliyor. Aynı zamanda ‘’Fosiller nasıl zarar görmeden kalırlar?’’gibi soruların da cevabını veriyor. Yazar burada olduğu gibi evrimin diğer bilim ve disiplinlerle ilişkisinden bolca bahsederek evrimsel biyolojinin büyük katkısını, canlılık tarihi için önemini vurguluyor.

Hemen her bölümde karaya geçiş öncesi ve sonrası olmak üzere bambaşka canlıların özellikleri karşılaştırılarak benzerlik ve farklılıkları üzerinde duruluyor. Kitabın bir bölümü canlıların embriyolojik dönemleri karşılaştırmaya ayrılmış durumda. Bu bölüm özellikle kimi canlıların bu kadar uzak görünmelerine rağmen ne kadar benzer gelişim süreçleri geçirdiklerini gözler önüne seriyor. Yine görsellerle desteklenmiş bu bölüm kitabın en can alıcı noktalarından biri. Yazar uzak görünenin aslında ne kadar yakın olduğunu bir başka bölümde sinek-insan karşılaştırması yaparak ironik bir biçimde açıklıyor. Gen dizilimi benzerlikleri, vücut planı, embriyolojik süreç gibi birçok farklı yönden benzerlik ve farklılıklar inceleniyor.

Birçok ilgili çekici konu aynı akıcı dille kitap geneline yayılmış durumda. Tiktaalik’in adının niçin Tiktaalik olduğundan, bugünkü bazı hastalıkların evrimsel süreçle ilgisine ve tek bir genin neleri değiştirebileceğine kadar birçok anekdot bulunuyor. Elbette evrimden bahsetmişken Darwin’i anmamak olmazdı! Kitapta Darwin’in evrime dâhil oluş süreciyle ilgili ufak atıflar da mevcut. Yazar aynı zamanda paleontoloji sahasında ve tüm araştırma esnasında ekip arkadaşlarıyla beraber yaşadıkları zorlukları da kaleme alıyor.

Evrimsel biyolojiyi öğrenmek isteyenler için bir başlangıç kitabı olabilecek kadar yalın ve eğlenceli; evrimi genel hatlarıyla en önemli mekanizmalarıyla ve geçmişi-bugünüyle ele alan dolayısıyla birçok soruya cevap verebilen, görünüş itibarı ile öyle olmasa da içeriğiyle oldukça bilgi dolu bir kitap İçimizdeki Balık. Evrimsel biyolojiyi konu alan –ve gerçekten evrimsel biyolojiyi anlatan- hemen her kitapta hissedebileceğiniz gibi, İçimizdeki Balık bittiğinde pencerenizden bakıp doğadan üstün değil onunla bir bütün olduğunuzu hissetmemeniz için hiçbir neden yok.

Keyifli okumalar!