Bu Reklamı Kapat

Bill Nye, GDO'larla İlgili Fikrini Neden Değiştirdi?

3 dakika
6,024

10 yılı aşkn bir süre boyunca ünlü bilim insanı Bill Nye, genetiği değiştirilmiş tahıllarla ilgili güçlü endişelerini paylaşmaktaydı. Özellikle de GDO'ların çevre üzerindeki potansiyel uzun dönem etkileriyle ilgili ciddi eleştirilerde bulunmaktaydı. Örneğin, 2005 yılında Nye'ın Gözlerinden şovunda şöyle demişti:

15.000 yıldır tarım yapmaktayız ve türleri, mevsimlerin hızıyla uygun olarak dikkatle seçerek üretmekteyiz. Ancak şimdi, Dünya'nın ekosistemine yeni bir tür ekleyivermek mümkün... Pratik olarak 1 gecede bile yapılabilir bu! Acelemiz ne? Bu bir yarış değil... Bu yüzden gelin bilinçli bir şekilde tarım yapalım, besinlerimiz üzerinde doğru etiketler olduğundan emin olalım ve bu yiyecekleri tek tek ve dikkatle test edelim.

Ancak 2015 yılının başlarında Bill Nye'ın bu konudaki görüşleri değişti. Hem de tüm medyanın net bir şekilde duyabileceği bir şekilde bu fikir değişikliğini ilan etti. Real Time with Bill Maher isimli şovda şöyle söyledi:

Bu Reklamı Kapat

Monsanto'ya bizzat gittim ve oradaki bilim insanlarıyla vakit geçirdim. Buna bağlı olarak görüşlerimi gözden geçirdim ve bunu tüm Dünya'yla paylaşmaya can atıyorum.

GDO karşıtları onu yerden yere vurmaya fazlasıyla hazırdılar. Komplo teorisi odaklı sitelerden biri olan Natural News'ten Jennifer Lilley, "Monsanto bilim insanları Bill Nye'ın beynini yıkadı ve GDO ile ilgili görüşlerini değiştirdi." başlığıyla verdiği bir haberde, şöyle dedi:

Ne yazık ki görünen o ki, Bill Nye karanlık tarafa geçmeyi seçti.

Ancak elbette ki Bill Nye'ın fikrini değiştirmesinin nedeni "beyninin yıkanması" değildi. 2015 yılında yayınladığı "Unstoppable: Harnessing Science to Change the World" (Durdurulamaz: Dünyayı Değiştirmek İçin Bilimin Gücünü Kullanmak) başlıklı kitabında izah ettiği gibi fikrini değiştiren şey, sağlıklı dozdaki bilimsel kanıtlar ve GDO-karşıtı hareketin bilim karşıtı doğasına yönelik uyanıştı. Şöyle yazıyor:

Bu Reklamı Kapat

Yakın zamanda New York'taki bir politik protesto yürüyüşünde insanlarla muhabbet etme fırsatı buldum. Konu, GDO karşıtlığı idi. Size şu kadarını söyleyebilirim ki beni korkutan büyük firmalar değil. Bu yürüyüşlere katılan insanlar...

Bu protesto yürüyüşünde de fark ettiği gibi GDO karşıtlarının büyük bir kısmı komplo teorisyeni mantığıyla konuya yaklaşmaktaydı. Bu durum, bilimsel heyecanını hiçbir zaman kaybetmemiş olan Bill Nye için endişe vericiydi. Şöyle anlatıyor:

Yerinde sorular sormayı sonuna kadar destekliyorum. Ancak bu insanlar tamamiyle yanlış bilgilendirilmişti ve toplumun sorunları olarak algıladıkları şeylerle ilgili bir günah keçisi bulma takıntısı içerisindeydiler.

Nye, bu yürüyüşteki deneyimlerini, St. Louis, Missouri'deki Monsanto Şirketi ile Cornell Üniversitesi'nin Boyce Thompson Bitki Araştırmaları Enstitüsü ziyaretlerindeki deneyimleriyle de kıyasladı. Her iki noktada da karşılaştığı şey, kendisi gibi bilim insanı olan insanların dünyayı daha iyi bir yere dönüştürme çabalarıydı. Şöyle anlatıyor:

Bu büyük tarım firmalarının aslında yaptığı şey, yeryüzündeki her tarlada, daha azıyla daha fazlasını yapmaktan ibarettir. Modern ve yeni tahıl çeşitleri, kuraklığa dirençli ve tuzluluğa dirençli tohumları çok daha hızlı üretmeyi mümkün kılmaktadır. Bu sayede daha büyük ve daha verimli hasatlar elde etmek mümkün olmaktadır. Amaç, büyük tarımsal üretim alanlarının bulunduğu yerlerdeki iklim değiştikçe bu tarlalarda kullanılabilecek yeni tohum çeşitleri portfolyosu yaratmaktır.

Araştırmacılar gerek yapay seçilim yoluyla, gerekse de transgenik yöntemlerle bitkileri değiştirerek onları hastalıklara karşı dirençli, istenmeyen böceklere karşı zırhlı, düşük yağmur oranlarına karşı toleranslı, toprakları tırmıklamadan veya yelpazelemeden büyütülebilecek, böcek öldürücü kimyasalların varlığında bile yetişebilecek ve bazı durumlarda, diğer hiçbir bitkinin yetişemeyeceği kadar tuzlu sularda bile yetişebilecek hale getirmek üzerine çalışmaktadır.

GDO karşıtı yürüyüşteki deneyimleri üzerine kafa yoran Nye, o yürüyüşlere katılan birçoklarının eğer ki GDO'ların gerçekten ne olduğunu bilse GDO'ların bu muhteşem başarılarından etkileneceklerini düşünüyor. Şimdi tamamen GDO destekçisi olan Bill Nye, bunun nedenlerini olabildiğince fazla insana anlatmaya çalışıyor.

Bu Reklamı Kapat