Yeni Türlerin Evrimi İçin Az Sayıda Genetik Değişim Yeterli!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Görseldekiler Heliconius cydno and H. pachinus kelebekleridir. Chicago Üniversitesi'den Marcus Kronforst tarafından çekilmiştir.

Orijinal popülasyonlar hala temas halinde olsa dahi, yeni türlerin evrimini teşvik etmek sadece bir kaç genetik değişimle mümkün olabilmektedir. Evrimsel farklılıklar bir kez başladığında çok hızlı bir şekilde gelişmekte ve tamamen genetik olarak izole edilmiş türlere neden olmaktadır. (Chicago Üniversitesi- 31 Ekim Cell Reports)

Çalışmanın yetkilisi olan, Neubauer Ailesi Ekoloji ve Evrim Asistan Profesörü Marcus Kronforst diyor ki: "Türleşme en temel evrimsel süreçlerden bir tanesidir ama bir tür ikiye ayrılırken nasıl olur da genom yapısı değişir gibi halen tam olarak cevabını bilemediğimiz sorular bulunmaktadır."

Ortaya çıkan genetik farklılıklar türleşmede kritik rol oynamaktadır. Kronforst ve çalışma arkadaşları, son aşamada birbirinden ayrılmış 2 yakın akraba olan kelebek türlerinin (Heliconius cydno ve Heliconius pachinus) genomlarını analiz ettiler. Benzer ekolojik yaşamları işgal ettiklerinden ve melezlenmenin gerçekleşebilmesinden dolayı  bu kelebek türleri az miktarda da olsa hala genetik değişimlere uğramaktadır.

Araştırmacılar bu düzenli gen akışının türleşme için önemli olmayan genetik varyantları sessizleştirdiğini buldular ve bu onlara doğal seleksiyondan etkilenmiş anahtar genetik alanların tanımlanmasına olanak sağlamaktadır. Keşfettikleri kelebek türleri genomlarının sadece 12 küçük bölgesi birbirinden farklıydı ki diğer geri kalan kısımları tamamen aynıydı. Bunların 8’i; çiftleşmede ve doğal seleksiyon baskısından ve yem olmaktan korunmak için oldukça önemli olan kanat rengini kodluyordu. Diğer 4’ü ise hala tanımlanamamıştır.

Genomun diğer kısımları ileri ve geri yer değişimlerine maruz kalmalarına rağmen, bu 12 nokta, onların türlerinin işgal ettiği çevrede daha iyi işlev görmektedir ve böylece gen havuzları arasındaki hareket engellenmektedir; diye söylemektedir Kronforst.

Yukarıdaki: Heliconius cydno

Aşağıdaki: H. pachinus

Chicago Üniversitesi, Marcus Kronforst

Bu takım, aynı zamanda bu 2 grubun genomlarını yakın akraba olan ama evrimsel süreçte daha fazla yok olan diğer başka bir türle karşılaştırdı. Burada; ilk değişiklikten sonra hızlı bir ivme kazanan ve genetik ayrışmayı işaret eden 100’lerce genomik değişim bulundu.

"Çalışmamız; bazı avantajlı mutasyonların doğal seleksiyon ile gen akışı arasında meydana gelen  ve genom yapısında hızlı değişimlere sebep olabilecek halat çekme yarışına neden olmak için yeterli olduğunu ortaya koymuştur." diye söylemektedir Kronforst.

Popülasyonlar hala temas halinde olsalar ve yeni döller meydana getirseler bile yeni türlerin evrimi göründüğü kadar zor olmayabilir. Kronforst ve takım arkadaşları türleşmede önemli bir işleve sahip olan 4 farklı genom alanlarını tasvir etmek için plan yapmaktadırlar. Aynı zamanda türlerin neden tropik alanlarda yaygın bir şekilde meydana geldiğini araştırıyorlar.

"Doğal seleksiyonun popülasyonları başka yönlere doğru itmesiyle meydana gelen türleşmenin diğer organizmaların evriminde önemli bir noktada olması muhtemeldir ve bunun ortak bir süreç olup olmadığı görülecektir." diye söylemektedir Kronforst.

Kaynak: Bu yazı Phys.org sitesinden çevrilmiştir.

Görseller: Marcus Kronforst (Şikago Üniversitesi)