Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Toprak Benzeri Şeffaf Maddeler Sayesinde Toprak Ekolojisini Yakından İzlemek Mümkün Oluyor! Grist
Yazar eLife Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
576 Okunma Sayısı
Notlarım

eLife'ta yayınlanan bir çalışmaya göre bilim insanları, iki ayrı şeffaf toprak yapısı kullanarak yaptıkları yeni gözlemde, toprak bakterilerinin, kuru dönemlerde hayatta kalmalarına yardımcı olmak için bu mantarlara güvendiklerini gösterdi.[1]

Bulgular, bu toprak benzeri substratların, araştırmacıların toprakta yaşayan sayısız mikroskobik varlığın, karmaşık etkileşimlerini gözlemleyebilmeyi sağlayabileceklerini gösteriyor. Bu yetenek, sağlıklı ekosistemlerde toprak ve toprak mikroplarının üstlendiği rolü daha iyi anlamamıza yardımcı olabilmek için çok önemlidir.

Toprakta mantar ve bakteri gibi milyonlarca mikroskobik mikroorganizmalar yaşar. Bu mikroorganizmalar sağlıklı bir ekosistem için çok gereklidirler; çünkü bitkilerin büyümelerini desteklerler ve atmosferden karbonu tutarlar ve depolarlar. Ancak bu süreçleri "gerçek" toprakta incelemek zor olabilir. Baş yazar, Kriti Sharma şöyle diyor:

Toprak işlemlerini ilerletmek için, toprak bakterilerinin aktivitesini görmek ve ölçmek ve bu aktivitenin mantarlarla nasıl bir ilişki içerisinde olduğunu yani mantarlara nasıl bağlı olduklarını belirlemek için mikroskoplar ve diğer deneysel teknikleri kullanmamıza izin veren şeffaf toprak ikameleri kullandık.

Kriti Sharma, ABD, Chapel Hill'deki North Carolina Üniversitesi'nde doktora öğrencisi olarak çalışmayı tamamladı ve şimdi Caltech, Pasadena, ABD'de doktora sonrası araştırmacı.

Deneylerde, Avusturya'nın Viyana kentinden Sharma ve işbirlikçileri, iki şeffaf toprak ikamesine başarıyla toprak bakterileri ve toprak mantarları yerleştirdiler. Biri Nafion adı verilen sentetik bir maddeydi, diğeri ise kriyolit adı verilen doğal şekilde oluşan bir kristaldi. Ayrıca bir mikroskop kullanarak bu ikamelerde yaşayan mikropları gözlemlemenin ve bu organizmaların genel metabolik aktivitesini ve karbon alımını "Raman mikrospektroskopisi" adı verilen bir teknik kullanarak ölçmenin mümkün olduğunu gösterdiler.

Daha sonra, toprak kuruduktan sonra tekrar ıslanmaya başladığı zaman bakterilere ne olduğunu incelemek için toprak ikame maddelerini kullandılar. Deneyler toprak kuruduğu zaman birçok toprak bakterisinin öldüğünü veya inaktif hale gelmelerine rağmen ölü mantarların yakınında yaşayan bakterilerin aktif kaldığını ve mantarları karbon kaynağı olarak kullandığını gösterdi. Sharma buna bağlı olarak şöyle diyor:

Bu şekilde, mantarlar değişen çevre koşullarında toprak bakterilerinin aktivitesini teşvik ediyor.

Massachusetts Üniversitesi Tıp Fakültesi Sistem Biyolojisi ve Mikrobiyoloji ve Fizyolojik Sistemler Bölümü'nde Doçent olan kıdemli yazar Elizabeth Shank ise şöyle yorumluyor:

Araştırmada bildirilen şeffaf toprak sistemleri, muhtemelen toprak ekolojisi üzerinde çalışan diğer birçok araştırmacı tarafından kullanılacaktır.

Örneğin, toprakta yaşayan bakteriler, mantarlar ve diğer mikroskobik canlılar arasındaki etkileşimlerin mahsülün büyümesini desteklemeye nasıl yardımcı olduğunu keşfetmek için kullanılabilirler. Ya da karbonun nasıl depolandığını ve topraktan nasıl salındığını daha iyi anlamak için iklim değişikliğiyle mücadele etmekte kritik bir nokta olabilir. Genel olarak bu şeffaf toprak ikameleri, toprak mikrobiyal ekolojisindeki birçok önemli soruyu yanıtlamamıza yardımcı olacak güçlü araçlardır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/01/2021 11:27:20 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9894

Notlarım

“Televizyon benim için çok eğitici bir araç! Ne zaman biri televizyon açacak olsa, başka bir odaya gidip kitap okumaya başlarım.”
Groucho Marx