Sorulara Dön

Zaman nasıl oluşur, sıfır noktası ve öncesi olabilir mi?

• Soruyu Takip Et
Hilal Perçin
Hilal Perçin Modern filozof

İnsanlar, her şeyin kesintisiz olarak bir tek yöne aktığını düşünürler. Birinin geçmişten, diğerinin ise gelecekten gelerek, her şeyin nasıl sonsuza kadar buluştuğunu ve zamanın, değişik yönlerde dönen çeşitli daireler olduğunu görmezler.” (Rus Ezoterikçi P. D. Ouspensky, Evrenin Yeni Bir Modeli)

Zaman kavramını oluşturan insan beyni olabilir. Günlük hayatta olayların nedenselliğini ve sonuçlarını kavrayabilmek için kronolojik bir sıraya ihtiyaç duyuyoryoruz. Fakat geçmiş şimdiki zamanı etkileyebiliyorken gelecekte etkileyebiliyor.Biyolojik açıdan da değerlendirecek olursak dopamin seviyemize göre zaman hızlı ve yavaş akar. (Yaşlıların zaman ne çabuk geciyor demesinin nedeni de budur) Bu da zamanın bizimle bağlantılı oldugunu gösteriyor.

Bu Reklamı Kapat

Bir alıntı daha ekleyerek bitireceğim.

Çok küçük zaman-mekan alanlarında olduğu gibi, temel parçacıkların düzeninde de zaman ve mekan garip bir biçimde kaybolur, öyle ki daha önce ve daha sonra kavramları, çok küçük zaman dilimlerinde doğru olarak tanımlanamaz. Büyüklük arttığında, zaman mekan alanlarında yapılan deneyler, belli olayların, nedensel sıralamalarının aksine, zamanda tersine aktığını gösterebilir.”

Werner Heisenberg

Kısacası bir başlangıç ve son olmayabilir. 😊

1. Y. Sayfası. Zaman Düz Bir Çizgi Midir: Jung, Nedensellik Ve Zaman Algısı. (21 Şubat 2022). Alındığı Yer: Uplifers | Arşiv Bağlantısı
Cevap

Biz zamanı değişim olarak deneyimliyoruz ve algılıyoruz. Ancak zamanın tam olarak ne olduğu çözülmüştür diyemeyiz. Çünkü zamanın farklı tanımları olabilir. Örneğin zamanın termodinamik tanımı veya kozmolojik tanımı olabilir. Termodinamik yönünü kozmolojik tanımı mi ortaya çıkarıyor kesin olarak bilmiyoruz. Öyle bir tablo var gibi duruyor. Çünkü evren genişledikçe zaman akıyor görünüyor. Yani evrenin kendisi değiştikçe herşeydeki değişim bu arada termodinamik değişimler de gerçekleşiyor gibi duruyor. Zamanın ne olduğu ve nasıl ortaya çıktığı esasen gizemini koruyor.

Zaman bir fizik yasası gibi de durmuyor çünku fizik yasalarının işleyişi bakımından zamanın ileri ve geri yönünün arasında bir fark olmadığı ifade ediliyor.

Bu Reklamı Kapat

Saydığımız zamanin başlangıcı bigbange gidiyor ve saydığımız zamanın sıfır noktası bu açıdan bigbangdır. Zamanin öncesinde de var olduğunu kabul etmek zamanı mutlak kabul etmek demektir. Ancak biz biliyoruz ki şuan içinde bulunduğumuz evren de bile zaman göreli ve mutlak değildir. Tabi evrenimizde zamanın akma hızı mutlak değildir akma hızı görelidir ama zamanın varlığı mutlaktır diyen olabilir. Ancak saydığımız ve bildiğimiz zamanın başlangıcı varsa sadece zamanın akma hızı değil zamanın varlığı da mutlak değildir demektir. Bu yüzden zaman 'zamansızlık'tan türemiş olabilecektir. Zamansızlıktan kasıt ise mutlak değişmezlik demektir.

Arsen Evo
Arsen Evo Müzisyenim. Bireysel olarak bilim dünyasını takip ediyorum

Zamanın sıfır noktası, evren ve içindeki diğer her şey gibi Big Bang. Zaman, evren ötesi bir şey değil. Evrenin dokusunda bulunan bir şey. A noktasında (evrenin herhangi bir yerinde) birden fazla nesne veya durumun var olabilmesinin nedeni, zaman. Uzay-zaman her şeyin üzerinde durup hareket ettiği gergin bir çarşaf olarak düşünülebilir.

Sorulara Dön