Sorulara Dön

Süpernovaların tam olarak ne zaman olacağı belirlenebilir mi?

408 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Laçın Vəlizadə
8. sınıfa gidiyorum.(Azerbaycan)

Evrende her saniye yaklaşık 30 yıldız süpernovalar halinde patlayarak malzemelerini etrafa saçıyor. Ama Evren çok büyük bir yer olduğu için çoğu bizi ilgilendirmiyor. Önümüzdeki 50 yılda Samanyolu galaksisinde böyle bir olay beklenmiyor. Yoğun gaz ve toz bulutu nedeniyle Samanyolu Galaksisi'nde nadiren meydana gelen süpernovaları gözlemleyebiliyoruz.

2 tür süpernova patlaması vardır:

Tüm Reklamları Kapat

Tip I Süpernova: İkili yıldız sistemlerinde meydana gelir. Adından da anlaşılacağı gibi ikili yıldız sistemi, aynı nokta etrafında dönen 2 yıldıza verilen isimdir.

IK Pegasi B, bir Tip I Süpernovadır. Yaklaşık 150 ışıkyılı uzaklıkta. Bu ikili sistemdeki ana yıldız, IK Pegasi A yıldızıdır. IK Pegasi B, A'nın yörüngesinde dönen bir beyaz cücedir. A yıldızı büyüyüp kırmızı deve dönüştüğünde dış katmanı beyaz cüce olan B'ye yaklaşacak ve B yıldızı ondan gaz çalmaya başlayacak ve böylece büyüyecektir. Ve yeterince büyüdüğünde patlayacak.

Tüm Reklamları Kapat

Tip II Süpernova: Yıldızlar, hidrojeni helyuma çevirerek kendilerini dengede tutarlar. Çekirdeklerindeki hidrojen bittiğinde helyuma dönüşecek hidrojen kalmaz ve yıldızı dengede tutan 2. kuvvet ortadan kalkar ve yıldız kendi içine çökerek patlar.

Süpernova patlamaları bu aşamadan geçmeden gerçekleşmez ve bu aşamaları gözlemleyerek ne zaman gerçekleşeceğini tahmin edebiliriz. Onlardan bahsetmemin nedeni bu.

Süpernovaları çıplak gözle görebilmek için 3 temel koşulun sağlanması gerekir.

1. Süpernova bize yakın olmalı.

2. Patlama çok güçlü ve parlak olmalıdır.

3. Süpernova ile aramızdaki ışığı engelleyebilecek gaz ve toz bulutu olmamalıdır.

[1]

1. Supernova. Observational Evidence From Supernovae For An Accelerating Universe And A Cosmological Constant. (22 Şubat 2023). Alındığı Tarih: 22 Şubat 2023. Alındığı Yer: Evrim Ağacı S&C Platformu doi: 10.https://www.nasa.gov/audience/forstudents/5-8/features/nasa-knows/what-is-a-supernova.html. | Arşiv Bağlantısı
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Sorulara Dön
Yeni Yapay Zeka
Yeni Yapay Zeka "Sora", YouTube'un Sonu Olabilir mi?
Filler Neden Farelerden Korkar?
Büyünün Çalışıp Çalışmadığını Nasıl Anlarsınız?
Yıldırım Topu: Bulutlardan Gelen Gizemli Elektrik Topu!