Sorulara Dön

sonszuluğun sonu yoksa bir şeyi sonsuz yapmak imkansız olmuyormu?

yukarıdada belirttiğim gibi eğer sonsuzluğun sonu yoksa onu bir şeye koyamayız çünkü bir şeyin başlangıcı ve sonu vardır bir şeyi sonsuz yaptıkmı bi bakıma sonu olmadığı için o şey olmaz bu konu hakkındaki düşüncem doğrumudur.
B Polat
Bilim Meraklısı

Sonsuzluk, matematikte kullanılan teorik bir konsepttir. İşlem yapmamımız kolaylaştırır. Matematikte bir çok çeşit sonsuz vardır. Hatta bazı sonsuzlar, diğerlerinden büyüktür.

Sonsuzluk gerçek hayatta karşılaştığımız bir şey değil. Karşılaşsak bile henüz ölçüm yapıcak yada deyimleyecek düzelde bir imkanımız yok. [1]

Tüm Reklamları Kapat

Sorundaki düşünce deneyindeki hata, matematikteki sonsuzluğu alıp fiziksel dünyada bir kaşılık bulmaya çalışmandan kaynaklanıyor. Fiziksel dünyada sonsuzluk yerine sonlu kavramlar kullanılır ama bu sonlu kavramlar bizim ölçebileceğimiz değerden çok çok büyüktür.

1. www.youtube.com. Is Infinity Real?. Alındığı Tarih: 8 Ağustos 2022. Alındığı Yer: www.youtube.com | Arşiv Bağlantısı
Adnan Baysal
Matematik lisans mezunuyum.

Sonsuz, matematikte genellikle kümeleri nitelendirmek için kullanılan bir kavramdır. Tek başına net bir şeyi ifade etmez ama kümeler için sonsuz ve sonlu küme şeklinde bir ayrım yapabiliriz. Sonsuz bir kümenin var olduğu kümeler teorisinin temel bir varsayımı yani aksiyomudur. En bariz örneği doğal sayılardır. Ne kadar büyük bir doğal sayı alırsanız alın, buna +1 ekleyip ondan daha büyük bir doğal sayı elde edebilirsiniz. Bu yüzden doğal sayılar kümesi sonsuzdur. Sonsuzluk fiziksel dünyada var olabilir ya da olmayabilir, bunu şimdilik bilmiyoruz. Ama matematikte olduğu kesin. [1]

1. E. W. Weisstein. Infinite. Alındığı Tarih: 9 Ağustos 2022. Alındığı Yer: mathworld.wolfram.com | Arşiv Bağlantısı

Tam aksine sonluluk ancak sonsuzluktan türeyebilir. Bu nedenle sonsuzluk imkansızlığı değil imkanı (imkanlıyı) doğurur. Örneğin termodinamiğin enerji yok edilemez kuralı sonsuzluk kuralıdır. Mesela foton normalde (evren genişlemesi) sonsuzdur. Evren genişlediği için evrenin sonsuz enerjisi sonlu gibi bizlerce algılanmaktadır. Çünkü birim alana düşen enerji evren genişledikçe azalmaktadır. Yani evreni ortaya çıkaran enerji esasen sonsuz bir kaynağa sahipken evren genişlediği için bizlerin algısında evren sonlu bir yapıya dönüşüyor. Evrende hiç bir şeyin enerjisi kaybolmuyor sadece evrenin genişlemesi ve zamanın akmasıyla değişim ve dönüşüm geçiriyor. Toplam enerji korunuyor. Bu nedenle iki yönüyle de sonsuzluk evreni ortaya çıkaran enerji açısından imkansız değil. Birincisi evreni ortaya çıkaran enerji ya hep vardı yada yoktan var olduysa onu yoktan var eden her neyse o sonsuz olmalı. Aksi halde evren asla var olamazdı çünkü termodinamiğin diğer bir kuralı da enerji yoktan var olamaz' kuralıdır. İkinci olasılıkta Enerji yoktan var olabildiyse onun ortaya çıkışını sağlayan şey mantıken sonsuz olmak zorunda. Çünkü hiçlikten (mutlak hiçlikten veya mutlak yokluktan) hiç bir şey var olamaz. Mutlak hiçlik matematikteki sıfırın karşılığıdır. Ve 0=1 olamaz. Oluyorsa 0 yerine sonsuz gelmelidir. Çünkü sonsuz herşeye dönüşebilir. Yani sonsuz=1 olabilir veya sonsuz=1000 olabilir. Sonsuz dönüştüğü şey her ne olursa olsun hiç bir şey kaybetmez de azalmaz da. Sonsuz için herşey mümkün olacaktır. Buradaki sonsuz ise zamana tabi olmama anlamında başı sonu olmama yani hep var olma ile sonsuz enerji kaynağı olma anlamında düşünmek gerek. Matematiksel sonsuzluklar sadece sınırlı özellikteki sayı kümeleri olarak tanımlanır. Buradaki sonsuzluk ise tanımlanamaz ve imgesiz bir sonsuzluk halidir. Yoksa sayısal bir sonsuzluk değil. Çünkü Saymanın olmadığı bir imgesizlik halinde 'sayma' diye bir kavramdan bahsedilemez. Kısacası Sonsuzluk olmadan evren var olamaz. Bu yüzden sonsuzluk olmadan sonluluk açıklanamaz. Sonsuzluk olmadan sonluluğun varlığı paradoks yaratır. Böyle bir durumda ise asıl imkansız olan sonluluğun ortaya çıkışı ve var oluşudur.