Sorulara Dön

SARS-CoV-2 virüsü ne büyüklüktedir? Fiziksel özellikleri nelerdir?

400 görüntülenme
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
  • Dış Sitelerde Paylaş
  • Soruyu Takip Et
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Tüm Reklamları Kapat

Bir koronavirüs olan SARS-CoV-2, koronavirüslere "korona" (yani "taç") adını veren, 10 nanometre uzunluğunda mızrak (İng: "spike" veya kısaca "S") yüzey proteinlerine sahip bir virüstür. Her bir virüste yaklaşık 100 adet bulunan bu proteinler, virüsün hücreye girişini sağlayan moleküler uzantılardır. Bu mızrağın S1 ve S2 adı verilen iki alt birimi vardır.[1] Kriyojenik elektron mikroskobuyla yapılan görüntülemeler sonucunda, S1 altbiriminin ACE2 proteinine tutunmayı katalize ettiği, S2 altbiriminin ise kaynaşmayı sağladığı gösterilmiştir.[2][3] Ayrıca her bir virüste yaklaşık 2000 adet virüs kılıfı proteini (M), 1000 adet virüs-içi nükleoprotein (N), 20 adet zarf proteini (E) bulunmaktadır.

SARS-CoV-2, 50-200 nanometre arasında değişebilen (ortalamada 100 nanometre) büyüklüğe, yaklaşık 1 milyon nanometreküp (1 attolitre, yani 1 litrenin kentilyonda biri) hacme ve 1 femtogram (1 gramın katrilyonda biri) kütleye sahip bir virüstür.[4][5] Yani bu virüsten 10 trilyon tanesi bir araya geldiğinde, tek bir yağmur damlasından daha küçük bir hacmi işgal etmektedir.[6]

Tüm Reklamları Kapat

Virüs, mor ötesi ışınlara ve sıcaklığa hassastır. Yağlı ikili katman (İng: "lipid bilayer") yapısından ötürü %75 etanol, klorin içerikli dezenfektanlar, peroksiasetik asit ve klorheksidin harici kloroformlara karşı hassas olduğu bilinmektedir.[7] Ayrıca sabun da virüsün yağlı zarfını parçalayarak etkisiz hale getirmektedir.[8][9]

359 görüntülenme

1. P. V’kovski. (2021). Coronavirus Biology And Replication: Implications For Sars-Cov-2. Nature Reviews Microbiology, sf: 155-170. doi: 10.1038/s41579-020-00468-6. | Arşiv Bağlantısı
  2. D. Wrapp, et al. (2020). Cryo-Em Structure Of The 2019-Ncov Spike In The Prefusion Conformation. Science, sf: 1260-1263. doi: 10.1126/science.abb2507. | Arşiv Bağlantısı
  3. C. Wu, et al. (2020). Analysis Of Therapeutic Targets For Sars-Cov-2 And Discovery Of Potential Drugs By Computational Methods. Acta Pharmaceutica Sinica B, sf: 766-788. doi: 10.1016/j.apsb.2020.02.008. | Arşiv Bağlantısı
  4. N. Chen. (2020). Epidemiological And Clinical Characteristics Of 99 Cases Of 2019 Novel Coronavirus Pneumonia In Wuhan, China: A Descriptive Study. The Lancet, sf: 507-513. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30211-7. | Arşiv Bağlantısı
  5. Y. M. Bar-On, et al. (2020). Science Forum: Sars-Cov-2 (Covid-19) By The Numbers. eLife Sciences Publications, Ltd. doi: 10.7554/eLife.57309. | Arşiv Bağlantısı
  6. C. Zimmer. The Secret Life Of A Coronavirus. (26 Şubat 2021). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2021. Alındığı Yer: The New York Times | Arşiv Bağlantısı
  7. M. Cascella. (2021). Features, Evaluation, And Treatment Of Coronavirus (Covid-19). StatPearls Publishing. | Arşiv Bağlantısı
  8. E. Yong. What We Know So Far About Sars-Cov-2. (20 Mart 2020). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2021. Alındığı Yer: The Atlantic | Arşiv Bağlantısı
  9. S. Gibbens. Why Soap Is Preferable To Bleach In The Fight Against Coronavirus. (18 Mart 2020). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2021. Alındığı Yer: National Geographic | Arşiv Bağlantısı
Bu cevabın içeriği ve doğruluğu, Evrim Ağacı editörleri tarafından kontrol edilmiş ve onaylanmıştır. Ayrıca bu cevap, COVID-19 ve Aşılar soru dizisi içinde yer almaktadır.
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
  • Dış Sitelerde Paylaş
  • Raporla
  • Mantık Hatası Bildir
Sorulara Dön
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?