Puan Ver
Puan Ver

Madde ne kadar yavaşlayabilir?

Işık hızının madde için maksimum hız olduğu gibi, minimum bir hız da var mıdır? Bildiğim kadarıyla mutlak sıfır noktası bu sorunun cevabı fakat o sıcaklıkta, bulunan en küçük atom altı parçacıklar bile tamamen hareketsiz kalır mı? Bir parçacığın hareketi gerçekten "0" a indirilebilir mi?

Zero Point enerjisi, Kuantum mekanik fiziksel bir sistemin sahip olabileceği en düşük enerjidir ve quantum-vakum sıfır noktası enerjisi adıyla da anılır. Bu enerji aynı zamanda temel-durum enerjisidir. Bütün kuantum mekanik sistemler, temel durum enerjisine sahipken bile yapılarının doğası gereği enerji dalgalanması geçirir.

Belirsizlik İlkesi gereği fiziksel bir sistemin sahip olduğu zero-point enerjisi daima onun potansiyel kuyusundan (Potansiyel Enerjinin başka hiçbir enerji çeşidine dönüşemediği alandır. Quantum hapishanesi olarak da adlandırılır) büyüktür. Bu durum mutlak sıfır noktasında bile geçerlidir. Sıvı Helyum'un atmosferik basınç altında mutlak sıfır noktasında bile donmayışının sebebi budur. Standart Model'e göre bu enerjiye elektromanyetik alan, fermionik alan, Higgs alanı ve diğer ölçü alanlar dahildir.

Dolayısı ile enerjinin de kuantumlu olmasından dolayı bir maddenin enerjisi en fazla planck aralığı kadar bir aralığa düşebilir.

1. Stanford Univ. Harnessing Zero-Point Energy

Her şey gibi hız da kuantumludur. Belirsizlik kuramı gereği bir cismin momentumu ile konumu arasındaki belirsizlik oranı Plank sabiti ile belirlenen bir sabitin altında olamaz. Dolayısıyla uzayı, Planck sabiti ile değişmeye programlı bir ortam gibi düşünebilirsiniz. yani bir enerjideki değişim en az Planck sabiti kadar olabilir. Zaten birimi de Joule x saniye'dir. Dolayısıyla da cismin enerjisi en az bu kadar düşebilir. Mutlak sıfır sıcaklığına erişmek oalnaksız olduğuna göre parçacıkların hızının sofor olması da olanaksızdır. Yani en az Planck sabiti ile belirlenen minimum bir hıza kadar düşebilirler.

1. Mutlak sıfır

Evet, şayet mutlak sıfır noktasına ulaşılabilirse atom altı parçacıklar hareketsiz kalır ve entropi de tamamen sıfır olur. Lakin termodinamiği ikinci yasası gereği sıcak ortamdan soğuk ortama ısı aktarımı olacağından ve termodinamiğin üçüncü yasası gereği var olan hiç bir şey tamamen durgun olamayacağından bu bilgiler ışığında mutlak sıfıra ulaşmak olanaksızdır. Bu tıpkı kütleli bir cismin ışık hızından hızlı hareket etmesine benzeyen bir durumdur. Dolayısıyla mutlak sıfıra ne kadar yaklaşılırsa yaklaşılsın tamamen ulaşılamaz ve entropi sıfıra getirilemez. Ama sıfıra yakın bir hale getirilebilir ki bunun için bile çok yüksek miktarda enerji ve soğutma gerekir. Bu konu insan dondurma ve çözme teknolojisi hakkında da önemli bilgiler vermektedir.

1. Bilimfili

“Zihnim, doğadan topladığım gerçekleri genel geçer yasalara dönüştüren bir çeşit makinaya dönüştü.”