Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Körelmede mutasyon nasıl oluyor?

Örneğin bir balina popülasyonunun arka bacaklarının körelmesi nasıl oluyor? Doğal sebepli radyasyon sonucu popülasyondaki hamile balinaların ( balinaya evrimleşmeden önceki canlı veya) yavrularının bir kısmının arka bacakları gelişmez ve daha iyi yüzerek avcılardan kaçarlar ve bacaksız bir popülasyon oluşur. Hikaye bu şekilde mi işliyor?

Sorduğunuz soruya en güzel örnek olarak, Cosmos belgeselinde bulunan kutup ayılarının evrimidir. Tahminlere göre, eski çağlarda kutuplarda kahverengi ayıların yaşadığı düşünülüyordu, fakat ayıların DNA replikasyonu bir hata meydana geldiği ve kopyalanan gende değişimler olarak beyaz ayılarının ortaya çıktığı düşünülmektedir, bu mutasyona bir örnektir. Bunun sonucunda kutuplarda yaşayan kahverengi renkli ayılar, beyaz renkli ayılara göre avlanmakta zorlandığı için yaşamını devam ettirememiş ve kutuplarda, şimdi kutup ayısı olarak adlandırdığımız beyaz ayılar yaşamını devam ettirmiştir.

Balinalar konusuna gelecek olursak, balinaların iskeletine baktığımız zaman kullanılmayan kemikler olduğu düşünülmektedir. Okuduğum yazılardan bazıları, balinaların aslında hiç körelmiş bir organa sahip olmadığı, bacak olarak düşünülen kemiğin çiftleşme sırasında tutunmayı sağladığı için bulunduğunu söylüyor.

Fakat bazılarına göre ise balinaların bir zamanlar, karada yaşadığı ancak suların yükselmesi veya başka bir sebepten dolayı zamanla suda beslenmeye ve ilerlemeye uygun şekilde evrimleştiğini söylüyor.

Yani canlıların evrimi sadece seçilim baskısıyla değil, DNA replikasyonu sırasında oluşan hatalı işlemlerin sonucunda meydana gelen mutasyonlardan da olabilir.

Bir örnek daha verecek olursak, sudan karaya çıkan ilk canlıların karada hareket edememesi ve sular çekildiği için tekrar suya dönememesinden dolayı karada kalarak, güneş ışınlarından zarar görmesi sonucu yaşamlarını devam ettiremedikleri için. Milyonlarca yıl boyunca evrimleşerek karada hayatta kalabilecek duruma geldiği düşünülmektedir. Bu canlılara, midyeler, yengeçler, istiridyeler vb. örnek verilebilir.

Yukarıda yazmış olduğum yazıyı araştırmalarım sonucu elde ettiğim bilgileri kullanarak yazdım, umarım cevabım sorunuzu yanıtlamıştır. Yanlış veya eksik bir şey belirttiysem düzeltiniz.

Saygılarımla.

• Cosmos. Cosmos Polar Bear Evolution. (10 Ağustos 2021). Alındığı Tarih: 10 Ağustos 2021. Alındığı Yer: YouTube | Arşiv Bağlantısı

Mutasyonun birçok sebebi olabilir. Spesifik olarak bir körelmede mutasyonun hangi sebeple olduğunun saptanabileceğini sanmıyorum çünkü tek bir mutasyon bile olmuyor. Körelme gibi olaylarda önemli olan uygun çeşitliliğin bulunması olduğu için hangi sebeple gerçekleşen mutasyonlarla olduğu ile pek ilgilenileceğini de sanmıyorum.

Burada sadece mutasyonlara sebep olan etkenlerin başlıklarını sıralayacağım, Mutasyon Nedir? yazısında "Mutasyonların Nedenleri" başlığı altında biraz daha detaylısını bulabilirsiniz.

Mutasyonların nedenlerini sadece yukarıda sayılan radyoaktif veya enerji dalgalarının etkilerine yormak doğru olmaz. Doğada, mutasyona sebep olan pek çok olguya rastlanmıştır. Bunların temelinde yine dış etmenlerden ötürü kimyasal yapının değişmesi bulunmaktadır. Bunların her birine girersek, günlerce işin içinden çıkamayız. Ancak kısaca özetlemek gerekirse, mutasyon sebepleri ikiye ayrılır: Spontane Mutasyonlar ve Uyarılmış Mutasyonlar. Bu noktada bilinmesi gereken bir diğer kavram, vahşi tip kavramıdır. Vahşi tip, mutasyona uğramamış hal demektir.

Totomerizm, Pürin Kaybı, Amin Kaybı, Atlanmış Şerit Yanlış Çiftlenmesi, Bazı Kimyasallar, Radyasyon gibi birçok nedenle mutasyon olabilmektedir.

Hatta mutasyon dışında birçok çeşitlilik mekanizması mevcuttur. Evrim Mekanizmaları Yazı Dizisini okuyabilirsiniz.

Sorulara Dön