Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kimya bilimi, bize kimyasal reaksiyonların nasıl bir bileşik üreteceği konusunda önceden bilgi verebiliyor mu?

Mesela su olmasaydı, 2h ve 1 oksijenin tepkimeye girmesi "tatsız, tuzsuz, renksiz, akışkan" bir ürün oluşturacağı bilgisine sahip olabilir miydik?

Öngörmek mümkündür.

Çünkü bir atomun yada bir bileşiğin tüm kimyasal etkileşimlerini aslında altında yatan elektrostatik ilkeler belirler. Hatta kimya eğitimi için umarım ki tepkimenin sonuçlarını elektrostatik altyapıları kullanarak öngörme temelli bir eğitim modeli güzel bir seçenek olacaktır.

Bir tepkimenin ürünleri , girenlerinin ne olduğu ve nasıl bağ yapısında olduklarının bilinmesiyle öngörülebilir :

Tepkimeye giren bileşiklerde hangi atom yada grup daha elektronegatif ? -> Hangi atom yada grup bileşiğin üzerindeki yük dağılımını , hangi ölçüde etkiliyor ? -> Bu bileşiğin karşılaştığı diğer girenler bileşiğinin hangi kısımları , bu bileşiğin elektron almaya/vermeye daha elverişli kısımlarına tutunmaya ilgili ? -> Bu tutunmanın sonucunda hangi bağlar elektrostatik dengeye (kararlılığa) ulaşmak için kendini düzenler , ya da hangi grup/atomlar serbest bırakılır , sonucunda hangi ürünler oluşabilir ?

Bir bileşiğin tüm kimyasal özellikleri , aslında bileşiğin hangi atomlardan oluştuğunun bilinmesiyle öngörülebilir :

Bir tepkimede oluşan ürünün molekül geometrisi , molekülün kutupluluğundan doğan elektrostatik tork -> bu torkun yönlendirdiği elektron dağılımı -> bu elektron dağılımının ve yönelimlerin sağladığı moleküllerarası bağlar -> bu bağların sağladığı kaynama - donma noktaları ve adhezyon - kohezyon şiddetleri -> hangi sıcaklıkta hangi formda olunacağı ve akışkanlık-viskozite durumu -> moleküllerarası bağlarının ve kutupluluğunun yaratacağı çözücü/çözünen olma gücü ...

Bir elektrostatik bağın yüklerle ve bu yüklere olan uzaklıkla ilişkili olduğunu bilerek aslında çoğu tepkimeyi kabaca öngörebilirsiniz , ama gerçek bir öngörü yeteneği için daha kesin atomik verilerin bulunduğu ve makine öğrenmesinin kullanıldığı yapay zeka yazılımları kullanılır.

Puan Ver

1. Elektrostatik ve Kimya Kimyasal Bileşiklerin Özelliklerini Belirlemede Elektrostatik Altyapının Önemi
  2. Pearson Asit-Baz Teorisi Elektrostatiği Kullanan Bir Asit-Baz Tepkime Sonuçlarını Bulma Metodu (İleri Okuma)
  3. IBM RXN for Chemistry Yapay Zeka Tepkime Öngörme Yazılımı (İleri Okuma)

“Bir uzman, çok dar bir alanda yapılabilecek hataların tamamını yapmış kişiye denir.”
Niels Bohr