Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kara deliklerin bir yüzeyi var mı?

Olay ufkunu kast etmiyorum. Kara deliğin kendisinin bir dış yüzeyi var mı? Varsa eğer, nasıl bir yüzey? Katı mı? Fizik kurallarını tamamen hiçe saysak, kütle çekiminin bizi etkilemediğini var saysak, bu yüzeye ayak basabilir miyiz?

Kara deliğin olay ufkunun ötesindeki bir gözlemci için karadeliğin yüzeyi gibi bir bilgi tanımlı değil. Daha doğrusu, karadelik hakkında yüzey hacim gibi bilgi içeren şeylerden bahsedemeyiz. Bir karadelik hakkında bilebileceğimiz ve ölçebileceğimiz sadece üç şey vardır: Kütlesi, açısal momentumu, ve elektrik yükü!Bir kara delik hakkında bu üçünden başka bir bilgi alamamamıza no-hair theorem deniyor. Henüz matematiksel olarak ispatlanmadı, bu sebeple matematikçilere göre bir teoriden ziyade bir kabul (assumption değil ama conjecture), fakat fizikçiler genel olarak bunu doğru kabul ediyorlar.Elbette bu durumda şunu sorabilirsin: Bu teori karadeliğin dışındaki bir gözlemcinin kara deliğin yüzeyi gibi bir bilgiye ulaşamayacağını söylüyor fakat bu böyle bir bilgi olmadığı anlamına gelir mi? Yani karadeliğin belki yüzeyi vardır fakat biz ölçemiyoruzdur? Klasik Einstein fiziğinde kaldığımız sürece bu soru bilimsel değil, çünkü ölçülemeyen ve gözlemlenemeyen bir şeyden bahsediyoruz. Kuantum fiziğine gelecek olursak hikaye değişebilir çünkü kara deliklerin oturmuş kuantum mekaniksel bir teorisi yok. Bu sebeple de sorunun özet cevabı şu: Şu anki teorilerimize göre kara deliklerin kütle, elektrik yükü, ve açısal momentumdan başka özelliği olmadığını düşünüyoruz, yarın bir gün kara delikleri daha iyi anlarsak bu durum belki değişir.

Puan Ver

Karadeliklerin aslında birer yıldız olduğunu unutmayalım.

Yıldızlar; galaksilerdeki moleküler bulutların, yoğunluktan içine çökmesi ve aşırı yüksek ısıya ulaşan hidrojen moleküllerinin ayrışmaya başlaması ile doğarlar.

Karadelikler ise; Güneş'imizden yaklaşık 100 kat daha büyük ve 100 kat daha fazla çekim gücüne sahip yıldızların ölümü ile doğarlar.

Dolayısı ile karadeliklerin aşırı sıcak ve yoğun gazlardan oluştuğunu söyleyebiliriz. Zaten bu muhteşem çekim gücüne karşı hiç bir katı cisim dayanamaz, hepsi atomlarına ayrılır, hatta atomları bile parçalanır. Yıldız, bu aşırı çekim gücüne, kendisi bile karşı koyamaz ve içine çöker. Karadeliğin kalbinde katı bir cisim oluşmasını beklemiyoruz ama sonuçta bu konu hakkında bilgimiz de yok. Olay ufkunun ardında neler olup bittiğini bilemiyoruz.

Puan Ver

“Bilim harika bir oyundur. İlham vericidir ve tazeleyicidir. Oyun alanıysa Evren'in ta kendisidir.”
Isidor Isaac Rabi