Sorulara Dön
Teoloji & Din Felsefesi

İnsan mükemmel bir canlı mıdır?

Kur'an'da yazanlara göre insan olabilecek en iyi şekilde, mükemmel bir şekilde yaratılmıştır. ''şüphesiz biz insanı en güzel biçimde yaratmışızdır. '' tîn suresi / 4. Ayet. Peki biz insanlar cidden mükemmel, en iyi şekilde ''yaratılmış'' canlılar mıyız? Bu ayet biim ile çelişiyor mu?

İnsan, mükemmel değildir. Gözlerden, omurgaya ve ayaklara birçok kusur mevcuttur. Birkaçını sayalım. Gözden başlayalım:

Göz, yapısı itibariyle, eldeki hücresel malzemelerin en iyi şekilde kullanılarak görsel bilginin beyne aktarılmasını sağlamak amacıyla evrimleşmiştir. Ancak bu evrim sırasında, bazı çok ciddi "karışıklıklar" ve "hatalar" meydana gelmiştir.

Gözde bulunan en ciddi hatalardan biri, omurgalılara ait gözlerde görülmektedir. Aslında bizler de dahil olmak üzere omurgalılar, eğer ki doğaüstü bir şekilde var edilseydik ya da Evrimsel süreç "mükemmel" bir şekilde işleseydi, şu anda olduğundan yüzlerce kat daha iyi görüyor olabilirdik. Ne yazık ki evrimsel süreç sırasında gözden beyne verileri ileten retina tabakası oluşurken, yapısal olarak ters bir bağlantı kurulmuştur. Yani normalde ışığı algılayıp bunu elektrokimyasal sinyallere çevirecek olan hücreler önde, bu sinyalleri beyne iletecek sinirler arkada olması gerekirken; tam tersi şekilde bir yapı evrimleşmiştir. Bu sebeple, ışığa duyarlı hücreler, sinir ağının arkasında yer almak durumunda kalmışlardır. Bu da, göze gelen ışığın öncelikle, anlamsız bir şekilde, sinirlerden oluşan yoğun ağı geçmesini gerektirmektedir ve bu, ışığın şiddetini ve kalitesini ciddi anlamda bozmaktadır.

Hata, bununla da sınırlı değildir: bu sinirler gözün en iç kısmında yer aldığı için, bir noktada gözün "içerisinden" geçerek beyne gitmeleri gerekir ve bunun gerçekleştiği bölgede de bir kör nokta bulunmaktadır. Eğer ki gözünüzde yapısal bir sorun olursa -ki Dünya çapında 40 milyon insanın günümüzde mağdur olduğu bir durumdur- ışık bu kör noktaya düşebilir ve burada ışığı algılayan hücreler bulunamadığı için (çünkü oradan damarlar ve sinirler geçmekte ve beyne doğru yol almaktadır- körlük sorunu doğmaktadır.

Mantıklı bir "tasarım"da olması gerekenin aksine, ışığı algılayan hücrelerin bulunduğu tabakanın ("light sensors" olarak belirtilen kırmızı tabakanın) üzerinde sinir ağı ("nerves" olarak belirtilen gri çizgiler) bulunmaktadır ve bu ağ, ışık hücrelerine gelen ışığın etkisini gereksiz yere azaltmaktadır. Ayrıca koyu gri bir çıkıntı olarak gösterilen ve beyne giden optik sinirin bulunduğu noktada ışığa duyarlı hücrelere yer yoktur ve bu yüzden ışık buraya düşecek olursa, kişi göremeyecektir.

Halbuki kafadanbacaklılarda (cephalopoda) retina bu şekilde değil, tam tersi ve olması gereken şekildedir; en üstte sensör hücreleri bulunmaktadır, bunların arkasında ise sinirler bulunur. Bu sayede kafadanbacaklıların sinirleri, sensör hücrelerinin "içerisinden" geçerek beyne gitmek zorunda kalmazlar ve bir kör nokta oluşmaz; böylece bu hayvanlarda ışık açısına bağlı körlük oluşmaz. Demek ki evrimsel süreçte bunu sağlamak mümkün olabilmektedir ve imkansız değildir, önünde çevresel bir engel yoktur. İşte omurgalılarda bulunup, kafadanbacaklılarda bulunmayan bu hata sadece Evrimsel Biyoloji ile açıklanabilmektedir:

Kafadanbacaklıların retinası beynin bir uzantısı olarak evrimleşmemiştir. Omurgalıların evriminde ise retina, beynin bir uzantısı olarak evrimleşmiştir. Kafadanbacaklılarda retina beyinden bağımsız olarak evrimleştiği için, gözün arkasında oluşabilmiştir. 2009 yılında Kröger yaptığı bir çalışmayla Zebrabalıkları gibi küçük gözlere sahip balıklarda ters bağlantının onlara kör olmak pahasına avantaj sağladığını (bu sayede minimum miktarda camsı sıvı kullanılarak daha fazla retinal hücre sığdırmak mümkün olabilmektedir) ispatlamıştır. Bu sayede artık biliyoruz ki, denizlerde yüz milyonlarca yıl önce yaşamış omurgalı atalarımızın bulundukları ortama adapte olabilmek için geliştirdikleri yapı, günümüzde avantaj sağlamamasına rağmen, kökten değiştirmek çok zor olduğu için, "mükemmel" olmasa da iş görebildiği için ve değişmesi için üzerinde evrimsel bir baskı bulunmadığı için omurgalılarda halen korunmaktadır. Yani Evrimsel süreçte kazanılmış bir özellik, genetik sebeplerle yüz milyonlarca yıldır aktarılmaktadır ve balıklar için "başarılı" olan göz, torun türlerde "hata" haline gelmektedir. Bu, başka hiçbir düşünce sistemiyle açıklanamaz ve Evrimsel Biyoloji'nin açıklayıcı gücünü bize bir kere daha gösterir.

Hatta açıklamalar burada da bitmez. Memeliler, sürüngenlerden ayrıldıktan sonra bu "hatalı" göz yapısını neredeyse olduğu gibi korumuşlardır ve göz konusunda pek bir kademe kaydedememişlerdir. Ancak yine sürüngenlerin bir kolu olarak ayrılan kuşlar, aynı hatalı yapıyı pekten isimli bir proteinin üretilebilmesini sağlayarak geliştirmişler ve sensör hücrelerinin önünü kapatan sinirlerin çoğunu yok etmişlerdir. Bu sayede kuşlar, memelilerden çok daha üstün bir görüş gücüne sahiptirler.

Göze dair pek çok kusur ve hastalık saymak mümkündür. Pek çoğu genetik kökenli olan ve çevreden de oldukça etkilenen onlarca kusur bulunabilmektedir. Örneğin görme bozuklukları, gözün kasılmasını sağlayan kaslarda erime, vb. durumlar ciddi sorunlara sebep olabilmektedir.

Gelelim ayaklara: Eğer bir ayak tasarlayacak olsaydınız, kesinlikle 26 kemik kullanmazdınız. Ayaklarımız, sapasağlam durabilmek için modifiye olmuştur (değişmiştir). Ancak bu evrimsel değişim sırasında kemiklerimizin arasına 'yama' olarak düşünebileceğimiz birçok eklenti gelmiştir. Buna rağmen kemik sayısı halen çok fazla olduğu için, ayaklarımız içe ve dışa gereğinden fazla bükülebilir ve yay halindeki yapısı kolaylıkla çökebilir. Bunun sonucu ne midir? Bilek bükülmeleri, topuk dikenleri, Aşil tendon yırtılmaları, incik nasırları, kırılan bilekler ve daha nicesi...

Eğer iki ayak üzerinde durabilen ve koşabilen bir tasarım istiyorsanız, ayak ve bilek tasarımı bir devekuşununkine benzer olmalıdır. Devekuşlarının bilekleri ve alt bacak kemikleri tek bir yapı oluşturacak şekilde birbirine kaynamıştır. Bu da adımlarını kat kat güçlendirir. Ayrıca ayaklarında sadece 2 tane parmak bulunur ve bu koşmak için fazlasıyla yeterlidir. Benim neden böyle bir ayağım yok? Bunun en basit nedeni, devekuşlarının 2 ayak üzerinde yürümesini sağlayan bu bacak yapısının temelleri, 230 milyon yıl önce yine 2 ayak üzerinde yürüyebilen dinozorlarda atılmış olmasıdır. Bizlerin iki ayak üzerinde yürüyen atalarımız ise sadece 5 milyon yıl önce evrimleşmiştir.

Şimdi gelelim omurgalara: İnsanlar iki ayak üzerinde yürüyebilecek şekilde evrimleşirken, evrimin kullanabileceği çok da fazla malzeme bulunmuyordu. Ağaçlar üzerine tırmanırken faydalı olan S şeklindeki omurgamız, "birdenbire" 90 derece dönüvermiş oldu. Bu, adeta 26 ayrı bardak ve tabağı üst üste dizip de dengede kalmasını sağlamaya çalışmak gibidir. Bizim omurgamızdakiler tabak çanak değildir de, omur ve disklerdir. Üzerinde bir de kafa gibi aşırı ağır bir nesne dengelenmeye çalışılmaktadır!

Evrimsel süreçte canlıların değişimi, elbette tek bir değişkene bağlı olarak farklılaşmaz. Örneğin omurgamızın yapısı, sadece genel anatomik özelliklerimizin bir ürünü değildir. Aynı zamanda ömrümüzün farklı evrelerinde deneyimlediğimiz unsurlar da, uzun vadede türümüzün şeklini belirlemektedir. Bunun en ilginç örneğini, doğumlarda görürüz. Omurgamızın S şeklindeki yapısı ve içe doğru kıvrımı, ana rahminden çıkmamızı kolaylaştırmaktadır. Ayrıca bu şeklin iki ayak üzerinde dengeye de katkısı olduğu tespit edilmiştir. Yani bu nedenle evrimsel süreçte bu yapı pek fazla değiştirilememiştir. Fakat bir özelliğimizin bize katkı sağlıyor olması, onun eksiksiz ya da kusursuz olduğu anlamına gelmez! S şeklindeki omurgamız üzerine binen yük, kaçınılmaz olarak bel ve sırt sorunlarını doğurmaktadır. Hele ki bir de sürekli aktif olmanızı sağlayan futbol, voleybol, basketbol, jimnastik veya kelebek yüzüş yapıyorsanız, bu yük katlanarak artmaktadır. Görselde de görüldüğü gibi, Dünya'nın çok büyük bir kısmı bel ve sırt ağrısı çekmektedir. Sadece ABD'de her sene 700.000 kişi omurga kırığıyla hastaneye kaldırılmaktadır. Hatta sırtımız bizi ömür boyunca taşıyabilecek kadar bile evrimleşmemiştir.

Evrim mükemmel bir süreç olmadığı için özellikler evrimleşirken birçok evrimsel kusur olabilmektedir. Hatta insan dişilerindeki reglde bile bu kusuru bulmak mümkündür:

Her bir ovülasyon sonrası, endometriyumun yüzeyinin tamamı, içinde ne var ne yoksa atılır! Ve işte: Meşhur adet döngüsü!

Eğer ki yumurta döllenmediyse, duvara tutunmayı başardıysa bile hayatta kalamayacaktır. Çünkü döllenmiş yumurta ile döllenmemiş yumurtanın verdiği sinyaller birbirinden farklıdır. Buna bağlı olarak, döllenmemiş yumurtanın geldiği her seferde, rahim içindeki endometriyal katmanın tümü sökülerek ve yırtılarak atılır.

Daha birçok konudan bahsedilebilir. 20 yaş dişlerinin çıktıkları kişide kusur ile çıkması, "kullanıcı hatası" olmadan gelen hastalıklar, diğer özelliklerimizdeki evrimsel hatalar ile ilgili koca bir kitap yazılabilir.

Çevresel koşullar değiştikçe o anda bulunan çeşitliliğe göre çevresel baskı elde ettiği için evrimsel değişimler kusur ile de beraber geliyor. Çevresel koşullar tekrar değiştikçe "var olan evrimsel değişim" mükemmel bir şekilde geri alınamayacağı için de birçok sorun çıkıyor.

İşin teoloji kısmını ise size bırakıyorum. "Bu kusurlar ile beraber Tanrı katındaki mükemmellik, en iyi yaratılış farklı bir anlama geliyordur belki, belki biz onun büyük planını anlamıyoruzdur, kim bilir? :)

direk ccevabı vereyim, hayır bir çok kusurlarımız var. sağlıklı bir insan bile bir çok körelmiş organa sahiptir. vucudunda artık işlevi olmayan, geçmiş atalarımızdan kalma bir sürü kusurlu organ vardır. bu ayet benim düşünceme göre evet çelişiyor. yani kusursuz bir şekilde yada olabilecek en iyi şekilde tasarlanmış, mükemmel bir yaratıcıya işaret eden bir vucudumuz yok.

kaynak: https://evrimagaci.org/korelmis-organlar-nedir-neden-korelirler-neden-hala-canlilarda-bulunurlar-260

Diğer arkadaşlarında dediği gibi körelmiş organlarımız mükemmel olmadığımızı gösteriyor ben başka bir noktaya daha değinmek istiyorum. Her şeye gücü yeten bir yaratıcının insanı "en güzel" biçimde yaratmış olması bana çelişkili geliyor çünkü en güzel şekilde yaratılması daha güzel yaratılamaz anlamına geliyor ki buda her şeye gücü yeten bir yaratıcının insanı daha güzel bir biçimde yaratamayacağı anlamına gelir. Ki buda her şeye gücü yeten yaratıcı kavramıyla çelişir. Bu yüzden her şeye gücü yeten yaratıcı kavramı kendi içinde çelişkilidir her şeye gücü yeten bir yaratıcı bir şeyi en güzel bir şekilde yaratabilir mi mantıken düşündüğümüzde evet çünkü herşeye gücü yetiyor peki bu en güzel yarattığı şeyden daha güzelini yaratabilir mi dediğimizde bir çelişki ortaya çıkıyor. Bunu en büyük sayıyı bulmaya benzetebilirsiniz. En büyük sayı diye bir sayı yoktur çünkü hangi sayı olursa olsun her zaman o sayıdan daha büyük bir sayı olmalıdır. Tabi bunlar benim fikirlerim herkes istediğine inanmakta özgürdür.

evet bilimsel olarak mükemmel olmayabiliriz ki öyle.ama şunu geçmemeliyiz ki kusurluda bile mükemmeliği görebilirsiniz.kusurlu bir bireyin 80 yıl yaşayabilimesi harika birşeydir.ama kur'an'da denilen ayete şu açıdanda bakmalısınız , mükemmeliği tanrı gözle görülür birşey olarak kılmamıştır.insan ruhu mükemmeldir.çünkü tanrının bir parçasından üflenmiştir.ikincisi de insanı mükemmelleştiren şeylerden biriside iradedir.lütfen mükemmelliğe bedensel olarak bakmayalım iki taraftan bakın çünkü kur'an diğer yaşamın kılavuzudur.en güzel biçimde de kastedilen iki ayak üstünde durmadır.

Sorulara Dön