Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Evrimin Karl Popper'ın Yanlışlanabilirlik İlkesi'ne uymadığı doğru mu?

Evrimin Karl Popper'ın Yanlışlanabilirlik İlkesi'ne uymadığını, onun var olmadığını kanıtlamanın herhangi bir yolu olmadığını ve bu sebeple "psödo-bilim" olduğunu söyleyen biriyle tartışma yaşadım. Sizin söyleyeceklerinizi merak ediyorum.

Evrimi yanlışlamak çok basittir. Evrim, popülasyondaki gen ve özellik dağılımlarının (kalıtsal özellik frekansının) nesiller geçtikçe değişmesi olduğu için bunun olmadığını göstermek yetecektir. Evrimin yaşanmaması yani popülasyonda kalıtsal özellik frekansının nesiller geçtikçe değişmemesi için gereken şartlar zaten çoktan belirlenmiştir.

Mutasyonlar olmayacak. (Herhangi bir kalıtsal çeşitlilik ya da crossing-over gibi çeşitlilik sağlayan mekanizmalar olmayacak.)

Doğal Seçilim olmayacak. (Herhangi bir seçilim mekanizması olmayacak, çevre değişmeyecek bu sebeple seçilim baskısı oluşmayacak.)

Genetik Sürüklenme olmayacak. (Popülasyon sonsuz büyüklükte olacak veya kalıtsal çeşitlilik olmayacak.)

Gen Akışı ve Genetik Göç olmayacak.

Rastgele Olmayan Çiftleşme (Akrabalar Arası Üreme) olmayacak.

Çünkü bunlar evrime (popülasyondaki kalıtsal özellik frekansının nesiller geçtikçe değişmesine) neden olan mekanizmalardır. Bunların hiçbiri yoksa evrim yaşanmaz yani durur, biri bile varsa evrim yaşanır. Eğer ki bu durum gelmiş geçmiş bütün popülasyonlarda olsaydı evrim tamamen yanlışlanmış olurdu.

• Ç. M. Bakırcı. Evrimin Boş Hipotez Matematiği: Hardy-Weinberg Dengesi. (21 Mart 2014). Alındığı Tarih: 09 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Hayır, evrim yanlışlanabilirdir. Popper, bunu filozofluğunun daha erken dönemlerinde hatalı bir şekilde ileri sürmüş, ilerleyen yıllarda ise veriler ışığında görüşlerini değiştirerek geri adım atarak özür dilemiştir. Tabii evrim ve bilim karşıtları, Popper'ın erken dönem argümanlarını tekrar etmeyi sürdürseler de, sonradan yaptığı açıklamaları kasten görmezden gelmekte ve halkı aldatmayı sürdürmektedir. Bunları buradaki makalemizde anlatmıştık.

Sorulara Dön