Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Daha kızıla kayan galaksi kümeleri illa bizden daha da uzaktadır demek midir?

"dalga boyu artan galaksilerden gelen ışık, kırmızımsı bir renge bürünür ve daha kırmızı olan galaksi, bizden daha da uzakta demektir" bu durumu tüm evren için genelleyebiliyor muyuz? Bize daha yakın bir galaksi kümesinin daha uzaktakine nispeten daha hızlı uzaklaşıyor olup daha kızıla kaymış olma olasılığı var mı?

Sorunuzda şöyle bir yanlış anlaşılma var: "Bize daha yakın bir galaksi kümesinin daha uzaktakine nispeten daha hızlı uzaklaşıyor olup" demişsiniz. Böyle bir şey yok. Kırmızıya kayma ile evrenin hızlanarak genişlediği gerçeğini keşfeden Edwin Hubble, bu kırmızıya kayma ile birlikte aynı anda, evrenin belirli bir düzen ile genişlediğini de keşfetmişti. İlerleyen tekniklerle tekrar tekrar yapılan hesaplamalarda Hubble'ın sayısal olarak belirlediği rakam değişiklik gösterdi ama uzaktakinin daha hızlı, yakındakinin daha yavaş uzaklaştığı denklemi halen geçerli.

Yani Hubble'ın keşfi ile bizden 1 birim uzak bir gökcisminin 1 birim hızla, 2 birim uzaklıktaki bir gök cisminin bizden 2 birim hızla uzaklaştığını (uzaklaşma hızları değişse de) uzaklıkların birbiri ile orantısının düzenli olduğunu fark etti. BUna göre, bizden 1 birim uzaklıkta olup bizden 2 birim hızla uzaklaşan ya da tersi durum 2 birim uzakta olup 1 birim hızla uzaklaşan gök cismi diye bir şey yok. Gök cisimlerinin, birbirlerine uyguladığı (Galaksimiz Samanyolu ile komşu galaksi Andromeda arasında olduğu gibi) kütleçekim nedeni ile farklı gözlemler söz konusu olabilir ama temel dinamik geçerli.

Yukarıdaki cevaba ek olarak belirtmek gerek ki kırmızıya kayma dediğimiz kavram, bir cismin renginin kırmızılaşması demek değil. Kırmızıya kayma derken herhangi bir dalga boyunun, dalga düşük enerjili bir dalga boyuna kaydığını ifade ediyoruz. Örneğin morötede olan ışık, bir miktar kırmızıya kayarsa önce mavi olur. Daha çok kayarsa kırmızı, daha çok kayarsa mikrodalga gibi... İsimlendirme kafa karıştırmasın.

Sorulara Dön