Bu soruya yönlendirilmiş başka bir sorudan geldiniz: Homo sapiens türünden olanların dna'ları yüzde kaç benzer ya da farklıdır?

Bütün insanlar %99.99 aynı mı, %0.01 farklı mı?

Orijinal Soru: Homo sapiens türünden olanların DNA'ları yüzde kaç benzer ya da farklıdır ?

Genetik benzerlik ve farklılığın ne olduğunu temel olarak anlaman ve özel olarakta insanlar arası genetik farklılığı anlaman için bu siteden iki kaynak bırakıyorum. Daha önce güzel bir şekilde açıklanmış.

• Ç.M. Bakırcı. Maymun İnsan Benzerlik Oranı Neye Dayanıyor? Bilimsel Değil Mi?. (20 Ekim 2019). Alındığı Tarih: 07 Şubat 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  • Ç.M. Bakırcı, et al. Gen Benzerliği (Genetik Benzerlik) Nedir? İnsan Genomu, Diğer Canlılara Ne Kadar Benzer?. (18 Nisan 2011). Alındığı Tarih: 07 Şubat 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı

Merhabalar. Neyi soruyorsunuz tam olarak? Ezcümle insanlar, düşünsel fikirler açısından %99.9 farklı olabiliyorlar. Kimileri antropomorfik olabilirken kimileri daha hayvan dostudur mesela. Galiba siz genetik açıdan bir şeyleri merak etmişsiniz. Şimdi bu anlamda çok fazla farklı farklı kategori mevcut. Ekson ve intron gibi protein kodlamasına göre minimal düzeyde kategorilendirme mevcuttur yine. Neyse, onlara girmeyelim de: “Bütün insanlar aynı mı?” Benimle Kanada’da yaşayan bir bireyin dil dışında herhangi bir farkı var mı? (Burada tamamen biyolojik yaklaşacağız, kültüre girersek çıkamayız. Gerçi biyolojiden de çıkabileceğime emin değilim) Diyebiliriz ki, hayır. Bırakın insan türünü, şempanzelerle bile aramızda teoride bir fark yoktur. Hocamız hep bizlere bunu bir tesbih gibi düşünmemizi söyler. Bir tesbihin imamesinden başlanarak ileriye doğru gittiğimizde, her tür ile illaki bir boncuk sırasında aynı geni taşıdığımız ortaya çıkar. Örneğin 99 luk bir tesbih’te (gerçek veriler ışığında analoji kuruyorum) 40. boncuk’ta farelerle homolog genleri paylaştığımızı farkediyoruz. Boncukları ilerlettikçe en son boncuk’da, işte; işte tam o anda bile şempanze, bonobo, neandertal, makak maymunları gibi çok yakın akrabalara bir “merhaba” diyebiliriz. Yani tüm bunlara baktığımızda, iki farklı coğrafyada yaşayan insanın farklı olduğunu söylemek abesle iştigal olurdu herhalde. Bu arada tabii ki, adaptasyonlara bağlı olarak çeşitli farklı özellikler kazanılmış olabilir, o ayrı mesele. Örneğin, Abuja kabilesinin insanlarının suyun altında kalma süresi , türkiye’de yaşayan herhangi bir bireyden (olimpik derecesi yoksa) yüksektir mesela.

Homo sapiens türündeki genetik çeşitlilik bütün omurgalılar içindeki en düşük çeşitliliktir. Kimi sonuçlara göre bu çeşitlilik (farklılık) %0,02-%0,08 arasıdır (%0.1'den azdır), kimi sonuçlara göre ortalama %0,6 civarıdır.