Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bir karadeliğin uzak bir galaksiden gelen ışığı bükmesi sonucu galaksiden iki tane varmış gibi gözükmesine neden olan doğa olayı nedir?

( dünya x karadelik x galaksi ) tek bir doğru üzerinde olduğunu ve dünyadan baktığımızda 2 tane galaksiymiş gibi gözükmesi. Youtube'ta ya da bi yerde okumuştum bir türlü bilgi bulamıyorum. Umarım uydurmuyorumdur. (neil degrasse tyson ve ya lawrence krauss'un bir videosu olabilir)

Sullen *

Herhangi bir cismin arkasından gelen ışığı kendi kütleçekimi alanı ile bükmesine gravitational lensing deniyor. Bu etkiden dolayı bir çok galaksi gökyüzünde olduğundan farklı noktada gözüküyor.

Yeterince kütleli bir yapının arkasındaki bir galaksinin birden fazla gözükmesi astronomide yaygın bir durum. Fakat sadece bir karadelikten dolayı oluyor mu bilmiyorum, bildiğim kadarıyla tek bir karadelikten çok daha fazla kütle gerekir bunun için.Bu olgunun yaygın örneği Abell 2218 galaksi kümesi (içinde on bin kadar galaksi var). Bu galaksi kümesinin arkasında kalan bir sürü galaksi birden fazla gibi gözüküyor.

Puan Ver

Bildiğim kadarıyla karadeliklerin kara tarafı ışığın o hızla kurtulamayarak merkeze çekildiği tafartır. kara tarafın bittiği yer ise olay ufkudur. olay ufkundan dış taraftaki nesneler (ışık da dahil) çekilmekten kurtulsa bile sonuçta hala karadelik tarafından güçlü bir çekim gücüne maruz kalıyorlar ve fotonlar düz bir çizgide değil, biraz bükülmüş bir rota çizerek ilerliyorlar.

bu parçacıklar gözümüze veya onu tespit eden cihaza farklı açıdan geldiği için ışık veren nesnenin konumunu farklı ya da birden çok olarak algılıyoruz.

Aslında işin özeti şu: karadeliğin kara olmayan tarafını ortası boş cam küre gibi düşün. Biraz benzerlik var sanırım.

Puan Ver
Bu ışığın mercek etkisi dediğimiz durum. Çok uzağımızdaki bir nesnenin ışığı bize dogru yola çıktığında ışığı kırabilecek herhangi bir nesneye çarpıp, ışığın önündeki engelin her iki tarafından yansıması. Einstein’in görelilik teorisini 1919 yılında bu yolla test etmişlerdi.
Puan Ver

“İnsanlar doğaya zorla değil, onu anlayarak hükmederler. Bu nedenle bilim, sihrin başaramadığını başarmıştır. Çünkü doğayı büyüyle etkileme peşinde koşmamıştır.”
Jacob Bronowski