Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Bazı böcek türlerinin fenotipinin yaprağa çok benzer bir şekilde evrimleşmesi bir yakınsak evrim örneği midir?

Eğer öyleyse böyle bir durumun gerçekleşme ihtimali ne kadar olasıdır?

Hayır değildir. Kastettiğiniz böcekler muhtemelen yaprak ve sopa böcekleri. Bu böceklerin ve kamuflaj yeteneği yüksek olan diğer böceklerin bu yeteneklerini avcı baskısı nedeniyle kazandıkları düşünülmektedir. 66 milyon yıl kadar önce dinozorların neslinin tükenmesi sebebiyle meydan avcı memeli ve kuşlara kalmıştı. Bu avcıların baskısı sebebiyle kamuflaj adaptasyonu ve mimikri çok daha hızlı bir şekilde evrimleşmeye devam etti. Ancak mimikri ve adaptasyonun evrimi bundan çok daha öncesine dayanıyor. Karada yaşayan böceklerin evrimi karasal bitkilerin evrimi ile hemen hemen aynı zamanlarda yani 400 milyon yıl önce dolaylarında görülmeye başlıyor. Mimikri ve adaptasyon örneklerini ise çiçekli bitkilerin evriminden bile öncesinde yani 280 milyon yıl önce görmeye başlıyoruz. Bu da böceklerin bitkilerle yakınsak evrim örneği vermediğini gösteriyor. Bazı böcekler ise mesela sopa böcekleri ve sopa taklidi yapan bazı güve tırtılları yakınsak evrime bir örnek olarak verilebilir. İki türünde amacı sopa mimikrisidir. Aynı şekilde bazı mantis türleri ve güve veya kelebek türleri benzer bitkilerin görünümüne sahip olabilir. Burada da amaç o bitkinin mimikrisidir ve mantisler ile kelebekler veya güveler arasında bir yakınsak evrim söz konusudur.

Değildir. Bir şeye yakınsak evrim diyebilmemiz için, bunların aynı sebepten evrimleşmiş olmaları gerekir. Örneğin yarasaların ve kuşların kanatları bir yakınsak evrim örneğidir. Yüzen memeliler ile yüzen balıkların vücutlarının birbirine benzemesi veya yunuslar ile yarasaların aynı radar sistemini kullanıyor olması yakınsak evrimin örnekleridir. Birbirine çok benzer iki yapı, aynı sebepten evrimleşmiştir.

Ağaçlar ve ağaçlara benzeyen böceklerin durumunda ise aynı sebep yoktur. Ağaçlara benzeyen böcekler avcılarından korunmak için bunu evrimleştirmiştir, yani çevreleri ile aynı dokuya sahip olup avcılar tarafından ayırt edilememelerini sağlamışlardır. Ağaçlar ise böyle bir amaca sahip olmadan yaprak dokusuna sahip oldular. Örneğin bir ağacın yaprağı, avcıdan korunmak için yeşil değildir. Fotosentez yaptığı için öyledir. Yaprağı taklit eden böcek ise o yaprağa benzemek (ve böylece avcılar tarafından ayırt edilmemek) için yeşildir. Bu yüzden yakınsak evrim söz konusu değildir.

Sorulara Dön