Sorulara Dön

1 işçi bir binayı 2.600.000 saniyede yaparsa 2.600.000 işçi bir binayı 1 saniyede yapabilir mi?

2.600.000 saniye yaklaşık 1 ay ediyor. Matematik bu konularda neden yanılıyor? Böyle bir soruya nasıl bir yaklaşım sağlıyor?
Tüm Reklamları Kapat

Hayır. Teori ile pratiği asla birbirine karıştırmayın. Teori, pratik dünyada olanların ideal şekilde modellenmesine dayanıyor. Tabii ki en temel düzeyde ideal olanı yerleştirdikten sonra, onun üzerine daha karmaşık modeller inşa ederek giderek daha gerçekçi teoriler geliştirebiliyorsunuz. Ama bir model ne kadar çok varsayımda bulunuyorsa, gerçekten de o kadar uzaklaşıyor demektir.

Ortaokul matematiğiyle öğretilen oran orantı, gerçek dünyada olabilecek şeyleri modellemiyor; sadece size matematiksel bir olgu olarak "oran" ve "orantı" kavramlarını, gündelik hayattan kelimeler kullanarak öğretmeyi hedefliyor. Yoksa hiç kimse ortaokul çocuklarının inşaat lojistiği konusunda gerçekçi analizler yapmasını beklemiyor.

Tüm Reklamları Kapat

Mesela verdiğiniz örnekteki varsayım, işin verilmesiyle işin yapılması arasında hiçbir engel olmaması. Halbuki 2.6 milyon insanı bir araya getirdiğinizde, bunların arasındaki sorunlar, fiziksel olarak kaplayacakları alan, yapılacak işin olduğu lokasyona aynı anda erişimin imkansızlığı gibi gerçek dünyada karşımıza çıkan faktörler işin içine girdikçe, oran/orantı da verdiğiniz örnekteki kadar basit olmaktan çıkıyor.

Elbette, dediğim gibi, bu ekstra karmaşıklığı ve sorunları da modellerinize dahil edebilirsiniz. Mesela aynı soruya, işçi sayısı 2 katına çıktıkça işi yapmanın ve organize etmenin zorlaşmasından ötürü süredeki kazancın yarıya düştüğünü varsayabilirsiniz (bunu, gerçek inşaatlardan veri toplayarak daha gerçekçi sayılarla da yapabilirsiniz, "deney yapmak" ve "veri toplamak" bilimde bu yüzden önemli). Bu sayılarla gidecek olursak:

Tüm Reklamları Kapat

• 1 işçi 2.6 milyon saniyede yapıyor.
  • 2 işçinin 1.3 milyon saniyede yapmasını beklerdik; ama kazancın yarıya düştüğünü varsaydığımız için sürenin 1.95 milyon saniyeye düştüğünü varsayıyoruz.
  • 4 işçiyle süre aslında süre 650.000 saniyeye düşecekti; ama 4 işçinin lojistiğinden ötürü süre 1.625 milyon saniyeye düştü.
  • 8 işçiyle süre aslında 325.000 saniyeye düşecekti; ama gerçekte 1.4625 milyon saniyeye düştü.

Bunu matematiksel bir seri kullanarak şöyle ifade edebiliriz:

Mesela 1024 (yani 210, dolayısıyla ) işçi olduğunda, süre 1024'te biri olan 2539 saniyeye değil, sadece 1.3 milyon saniyeye düşerdi. Bu durumda, 2.6 milyon işçiye karşılık gelen değerinde, iş süresi basit oran/orantıdan beklediğimiz gibi 1 saniyeye düşmek bir yana dursun, hala 1024 işçi ile aynı sürede, yani 1.3 milyon saniyede kalırdı. Görebileceğiniz gibi, belli bir noktadan sonra işçi eklemek artık süreyi etkilememeye başlıyor.

Tabii ki gerçek hayat bundan bile karmaşık, çünkü muhtemelen işçi sayısının artışıyla iş süresinin azalması bu kadar basit bir ilişkiye sahip olmayacaktır. Ve tabii ki bu, işin büyüklüğünün geometrisine de bağlı. Bir ev inşa etmekle bir köprü veya şehir inşa etmek farklı sonuçlar ve yaklaşımlar gerektirecektir, çünkü farklı projelerde aynı anda ne kadar çok sayıda işçinin çalışabileceği de sonucu etkileyecektir.

Joseph Joestar
Azıcık Matematik Bilen Üye

Çünkü o bir bina değil o bir matematik... Yani? Matematik problemleri(lisedeki ''problemler'' ünitesi) denklemlerin süslenmesinden ibarettir. Soru ''y/x=2600000) => y/(2600000*x)=?'' denkleminin ''y=iş'', ''x=işçi'' ,''2600000=iş için gerekli olan saniye'' şeklinde isimler ve değerler verilip gerçekçi bir üslupla sunulmasıdır. Matematik yanılmıyor, matematik yanılamaz çünkü matematik kendi içinde tutarlılık içeren bir sistemdir. Ancak bu sistem kendi içine kapalıdır, doğanın bir tarifi değildir. Matematik doğanın tarifi veya anlaşılması için kullanışlı bir dildir. Dil gerçek değildir. ''İki fil uçtu'' cümlesi sonucunda iki filin asla uçmamış ve uçamayacak olması nasıl Türkçe ile ilgili bir sorun değilse, bu da matematikle ilgili bir sorun değil. Mesela ''iki filler yürüdü'' cümlesi daha gerçekçi bir yaklaşımda bulunmasına rağmen Türkçe açısından sorunlu olurdu.

Bir işçi evi bir ayda yapmış. Vinçleri kullanmış, kaynakları yapmış, ıslak malzemenin kuruma süresini beklemiş, belki tesisatları da döşemiş... Bu soruda bu değişkenler yok. Beş işçi olsaydı ne olurdu? Belirsiz. Örneğin kuruma süreleri değişmez, ancak taşıma çok daha kolay hale gelir. Özel durumlar da devamlı gerçekleşecek. Sayıları artınca belki işi savsaklarlar ya da kavga çıkar işi bırakırlar iş daha da uzar... Matematik denklem kurmak için. Değişkenler arttıkça denklemler karmaşıklaşır. Bazı noktalarda denklem kurmak gereksiz hale gelir(acaba işçileri sakinleştirmek için matematik nasıl kullanılır?). Yani bazen matematik kullanmak işleri zorlaştırır.

Tüm Reklamları Kapat

Tam tersine bazen yaptığımız işleri matematiğe uygun olması için düzenleriz. Bir litrelik su şişeri yapılır. Neden 1.15456688752222... litre değil? 30'lu, 12'li,6'lı yumurta kolileri yapılır neden 29, 13, 7 değil? Çükü matematik kullanımını kolaylaştırmak için. Böyle olunca hesap kitap kolaylaşır.

Bazense doğrudan matematikle çok kolay anlaşılacak şeyleri doğada buluruz. Bir gezegenin 1000 yıl sonra güneşe göre konumu çok kolay hesaplanabilir ve tahmin edilebilir. Çünkü bu konuda etkili çok az değişken var. Gezegenlerin ve güneşin yerçekimi hesaplansa yeterli. Peki belirli bir insanın 15 gün sonraki dünyaya göre konumu? Vedat Milor 15 gün sonra bu saatte hangi 10 metrekarelik alanda olacak?

Matematik hakikatin kağıda yansıması değildir. Kendi içinde tutarlı bir sistemdir. Kullanışlıdır ve ne kadar işe yarayacağı onu kullananların becerisine kalmıştır. Yazdığınız problem gibileri cevabı hazır sınavlar içindir. Gerçek problemler böyle değil. Gerçek problemleri matematikle çözebilmek, en doğru denklemleri oluşturmak insanlara kalıyor. Yoksa matematiği suçlamak yanlış açıyla vurup da odunu yaramadı diye batayı suçlamak gibi olur.

Esat Kudret
Akıl yürütmeyi öğrenmeye çalışan bir öğretmenim.

Bahsi geçen 1 bina, birbirinden bağımsız 2600000 birimlik bir iş olmadığı için hayır. Fakat bir binayı 2600000 birime eşit olarak böler ve hiç bir işçinin bir diğerini beklemek zorunda olmadığı bir koşul yaratabilirsek bu mümkün. Start verir 1 saniye sonra binamız hazır olur. Burada matematiğin günahı yok diye düşünüyorum.

Paradox Olog
Matematik Öğretmeniyim

1 işçi bir binayi 2600000 saniyede yapıyorsa 2600000 işçinin en baştaki 1 işçi ile aynı kapasitede olması gerekiyor ayrıca binaların birebir aynı bina olması gerekiyor bunun dışında dediğiniz şey teoride mumkun ama pratikte tabikide çok zor fakat tac mahal yapılırken kubbe kısmının ayakta kalması çok zormuş yani mimar kubbe kısmını yaparken yukarıya dogru çıkıldıkça ayakta kalmadığını farketmiş bunu çozmek içinde içeriden tugladan ekstradan bir duvar yaptırmış bu sayede kubbeyi inşaa edebilmiş ve bu duvarı yaklaşık 1 haftada yapmışlar şimdi de sorun şu olmuş inşaa edilen tugla duvar ne olacak mimar demişki halka bu tuglaları bedavaya buradan alabilirsiniz hepsi sizin sonrada herkes 1 gecede butun duvarı almış goturmuş tabi bu rivayete gore gerçekte tac mahalın kubbesinin nasıl yapıldıgı hala tartışma konusu.