Gece Modu

Bu yazı, Daily Mail isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Papua Yeni Gine’nin doğusunda yer alan Solomon Adaları sakinlerinin oldukça koyu tenli olmalarına rağmen sarı saçlara sahip olmaları, bilim insanlarının uzun zamandır aklını kurcalamıştır. Yapılan genetik çalışma, bu ada sakinlerinin Avrupalılardan farklı olan kendilerine özgü sarı saç geni olduğunu ortaya çıkardı.

Çalışmayı yürütenlerden olan İrlanda doğumlu Dr. Eimear Kenny, “Solomon adalarında sarı saç genine sahip olanların oranı %5-10 arasında, bu benim doğduğum yerle neredeyse aynı.” diyor.

Dünya çapında, sarı saç oldukça nadir görülür, sadece Solomon Adaları’nın ve komşularının dahil olduğu Okyanusya ve Kuzey Avrupa’da önemli bir orana sahip. Çoğu kişi, sarı saçın bu bölgeye Avrupalı kaşifler, tüccarlar veya ziyaretçiler yoluyla gen akışı ile geldiğini düşünüyordu.

Adalılar ise arı saçların çoğunlukla güneşe mazur kalma ya da çok fazla balıkla beslenmeyle ilgili diye düşünüyorlardı.

Kenny, “Bir kaç hafta içerisinde, ilk sonuçları aldık. Sonuçlar şaşırtıcı bir şekilde tek bir gene işaret ediyordu. Bu bilimde çok nadir olan bir olaydır. Kariyerimin en heyecan verici tecrübelerinden biriydi.” diyor.

Kenny, genetik çalışmalar, sonuca kesin ve hızlı ulaşımı sağlasa da verileri toplamanın çok daha zor olduğunu belirtmiştir. Solomon Adaları’nın çoğunda yol, elektrik ve telefon bulunmuyor ve ayrıca dünyanın en fazla dil çeşitliliğine sahip halkları bu bölgede yaşıyorlar. Veriler, araştırma grubundan, Sean Myles ve Dr. Nicholas Timpson tarafından toplandı.

Myles ve Timpson, köyden köye gezip ne istediklerini anlatıp, veri toplamak için izin istediler. Myles, bu süreçte bölgede en fazla anlaşılan Solomon Adaları dillerinin karışımı bir dil kullanıyordu.

Yerel lider, yardım etmeyi kabul ettiğinde, araştırıcılar katılımcıları topladı ve ışık yansıması ölçücü ile saç ve deri renklerini ölçtüler, kan basınç ölçümlerine baktılar ve boy ve kilolarını öğrendiler. Köylülerden, DNA elde etmek amacıyla, küçük tüplere tükürmelerini istediler. Bir ayda 1000’den fazla örnek topladılar.

Kısa süre sonra, Kenny, laboratuvarda Solomon Adaları sakinlerinden seçilmiş saç pigmentasyonu açısından iki zıt %10’luk dilimde olan 43 sarışın ve 42 koyu renk saçlı bireyi analiz etmeye başladı. Bu iki gruptaki genetik farklılıkları belirlemeye çalıştı, bu tip araştırmalar genellikle binlerce örnekle yapılır. Çünkü insan fiziksel karakteristiklerinin büyük çoğunluğu bir çok genetik ve çevresel faktörün etkisiyle oluşur.

Kenny, ilk başta pek bir sonuç elde edilemeyeceğini düşündü. Fakat, birden 9. kromozomda, seçilen bireyler arasında %50 oranında farklı olan ve Solomon Adaları sakinlerinin saç renklerindeki çeşitliliği açıklayabilecek olan güçlü bir sinyal gördü. Grup daha sonra geni tanımlamaya çalışmaya devam etti. Sorumlu olan genin daha önce fare ve insanlarda pigmentasyon konusunda önemli olduğu önceden bilinen TYRP1 (tyrosinase-related protein 1) geni olduğu sonucuna vardılar.

Daha sonra bu genin Solomon Adaları’nda sarı saç oluşmasından sorumlu olan çeşidinin Avrupalılarda bulunmadığı ortaya çıktı. Kenny, “Sarı saça neden olan bu karakteristik özellik Ekvatoryal Okyanusya’da bağımsız bir şekilde evrildi. Bu oldukça beklenmedik ve büyüleyici bir durum.” demiştir.

• Çeviri Kaynağı: Daily Mail
  • Rob Waugh. Riddle Of Solomon Solved: Scientists Find South Sea Islanders' Blond Hair Didn't Come From Europeans, But Evolved Separately. (2012, Mayıs 04). Alındığı Tarih: 16 Haziran 2018. Alındığı Yer: Daily Mail

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2019 20:41:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7135

“İnsan aklının işleyebileceği en derin günah, kanıtı olmayan şeylere inanmaktır.”
Thomas Huxley