Evrim Ağacı

Modern İnsanlar ve Neandertaller Düşünülenden Çok Daha Önce Çiftleştiler!

Modern İnsanlar ve Neandertaller Düşünülenden Çok Daha Önce Çiftleştiler! The Independent
Tavsiye Makale

Bu yazı, IFL Science isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bugün biliyoruz ki; modern insanların bir bölümü, en geç 65,000 yıl önce başarılı bir şekilde Afrika’yı terk ettiler ve bu göç sonrası farklı bölgelerde yaşayan farklı insan türleriyle karşılaştılar. Ayrıca yolculukları sırasında Neandertallerle melezleşmiş olduklarını da biliyoruz, çünkü DNA’larının bir kısmı, günümüzde de Afrikalı olmayan modern insanlarda yaşamakta... Fakat bu, bizim türümüzün Afrika’dan ilk defa ayrılma girişimi değildi, görünen o ki Neandertallerle de ilk defa çiftleştikleri dönem de değildi.

Bir araştırma, bu iki tür arasındaki çiftleşmenin düşünüldüğünden çok daha erken, yaklaşık 100.000 yıl önce gerçekleştiğini ortaya çıkardı. Fakat bu sefer, modern insanlarda Neandertal DNA’sı aramak yerine araştırıcılar tam tersi yolu denediler. Sibirya’da bulunan Homo neanderthalensis kemiklerini inceledikten sonra insan DNA’sı izlerine rastladılar. Buldukları bu iki türün paylaştığı genom bölgeleri ise yaygın olarak Afrikalılarda görünmekte, bu da bir grup modern insanın Afrika kıtasını terketmeye çalıştığı bu dönemde Neandertallerle çiftleştiği ve daha sonra bu populasyonun yok olduğu anlamına gelmektedir.

Neandertaller (yeşil) ve modern insanların (kırmızı), düşünülenden çok daha önce melezleştikleri görünüyor.
Ilan Gronau

Nature dergisinde yayınlanan makalenin yazarlarından Martin Kuhlwilm şöyle diyor:

Sibirya’da bulduğumuz Neanderthal genomu üzerinde, hangi bölgelerinde özellikle modern insana benzediğini görmeye çalıştım. Günümüz Afrikalı olmayan insanların Neandertal izleri taşıdıklarını biliyoruz. Bu yüzden Afrika’daki yaşayan bireylerin genomlarına bakıp, ortak olan noktaları saptamaya çalıştık. Bunlardan bazılarının Sibiryalı Neandertal genomunda da bulunduğunu saptadık, bu bir çiftleşme işaretiydi.

Ekip, Avrupa’nın farklı bölgelerinde bulunan bir kaç Neandertal’in genomlarına da, ayrıca bir diğer soyu tükenen hominin türü olan Denisovan genomuna da baktılar. Buldukları melezleşme izlerine sadece Sibirya’daki Neandertaller'de rastladılar, ne İspanya ve Hırvatistan’daki Neandertaller'de ne de Denisovanlarda bu izler bulunmuyordu. Bu da modern insanların 100,000 yıl önce, Orta Doğu’da eş zamanlı yaşıyor oldukları dönemde Neandertaller ile çiftleştiklerini ve bu Neandertaller'in, Sibirya’ya doğru göç ettiklerini ve Avrupa’ya gitmediklerini göstermektedir.

Neandertaller ile çiftleştikten sonra yok olan bu insan grubu, türümüzün sonuçsuz Afrika’nın dışına yayılma denemeleri örneklerden birini gösteriyor. Neandertal DNA’sında kalan bölümler çiftleşmenin olduğuna dair tek kanıt olarak görülmekte. Bu iki türün tekrar çiftleşmesi ise 50,000 yıl daha sonra gerçekleşti, bu sefer ise modern insanlar hayatta kalmayı başarmış, Neandertaller ise yok olmuşlardır.

1. Çeviri Kaynağı: IFL Science | Arşiv Bağlantısı
  • Martin Kuhlwilm, et al. (2016). Ancient Gene Flow From Early Modern Humans Into Eastern Neanderthals. Nature, sf: 429–433. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/10/2020 20:59:45 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7078

“Bilim, hatalarla doludur. Ancak faydalı hatalarla... Çünkü o hatalar, gıdım gıdım birikerek bizi gerçeğe ulaştırır.”
Jules Verne