Evrim Ağacı

Modern İnsanlar Neden Daha Fazla Neandertal Genine Sahip Değil?

Tavsiye Makale

Neandertaller ve modern insanlar binlerce yıl önce birbiriyle çiftleştiler, ancak yeni bir araştırma evrimin, yakın akrabamıza ait bazı genlerin modern insan genomlarından arındırdığını ortaya çıkarıldı.

Bu yazı, Live Science isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Neandertaller, yaşadıkları dönemde modern insanların en yakın akrabalarıydı. Önceki araştırmalar, Afrika'dan göç eden modern insanların on binlerce yıl önce Neandertallerle karşılaştıklarını ve birbirleriyle karıştıklarını gösterdi. Kaliforniya Üniversitesi'nde evrimsel biyolog olan çalışmanın baş yazarı Ivan Juriç şöyle diyor:

Modern Avrupalıların ve Asyalıların atalarının, Neandertallerle çiftleştiğini biliyoruz ve sonuç olarak, bu insanların günümüzdeki torunları, genomlarında bir miktar Neandertal DNA'sına sahipler.

2014'te yayınlanan bulgular, bu türden melezleşmelerin hibrit torunlarının, bu Neandertal genlerinden birçoğundan yararlanabilmiş olduğunu öneriyor. Örneğin, Neandertal mutasyonları, günümüz Avrupalı modern insanlarında bağışıklık sistemine iltihapları önleme konusunda yardımcı olmaktalar.

Bununla birlikte, günümüzde Neandertal genetik materyali, 2010'da yayınlanan Neandertal genomunun taslak dizilimine göre, Afrika dışındaki insan genomlarının yalnızca yüzde 1,5 ila 2,1'ini oluşturuyor. Bu, zamanla bazı genetik materyallerin kaybolduğu anlamına geliyor. Juric ve arkadaşları, evrimsel "temizliğin" neden gerçekleştiğini daha iyi anlamak için, modern insan genomunda Neanderthal DNA'sının nerede olduğunu araştırdılar. Juric şöyle diyor:

Modern insanlar ve Neandertallerin çocukları, zararlı alelleri olan, zararlı genetik varyantlara sahip olan Neandertal DNA bölümlerine sahip olsaydı çocuk sahibi olma ihtimalleri azalır ve bu şekilde Neanderthal bölümlerini gelecek kuşaklara daha az aktarırlardı.

Bu yolla, doğal seleksiyonla evrim mekanizması, zararlı alelleri içeren Neanderthal kesimlerinin zamanla, zararlı varyantları içermeyen Neanderthal kesimlerinden daha hızlı şekilde popülasyonlardan çıkartılmasını garanti eder.

Önceki araştırmalar, genler arasındaki nispeten inaktif bölgelere kıyasla, genlere yakın bölgelerde daha az Neandertal DNA'sı bulunduğunu bulmuştu. Juric, doğal seleksiyonun bu genlerin Neandertal varyantlarını yok ettiği görüşünde.

Juric ve meslektaşları doğal seleksiyonun Neandertal DNA'sının bulunduğu bölgelerin ve modern insan genleri arasındaki uzaklığa etkilerini taklit eden bir bilgisayar modeli geliştirdiler. Neandertaller ile modern insanlar arasındaki melezleşme ile modern insan genomunda bulunan Neandertal DNA'sının miktarı ve yerleri arasındaki zaman farkı göz önüne alındığında, bulgular, Neandertallerin ve modern insanların çiftleşmesinin ardından modern insan genomuna giren birçok Neanderthal gen varyantlarının "zayıf şekilde zararlı" - yani "doğal seleksiyonla yavaş yavaş kaldırılıyor" olduklarını gösteriyor.

Araştırmacılar, çok hafif negatif gen varyantlarının veya alellerinin, Neandertallerde varlığını sürdürdüklerini ileri sürdüler çünkü, Neandertaller, modern insanlara göre çok daha küçük nüfusa sahipti. Bununla birlikte, bu gen varyantları modern insanlara girdiğinde, modern insanların daha büyük popülasyonları - ve dolayısıyla daha büyük gen havuzları - bu zararlı alelleri yok etmekte daha başarılıydı. Juric şöyle diyor:

Neandertaller Avrupa'da daha büyük nüfusa ulaşsaydı ya da modern insan nüfusu yavaşlasaydı, bugün bazılarımızın genomunda muhtemelen daha fazla Neandertal kökenli gen olacaktı.

Gelecekteki araştırmalar, modern insanın, soyu tükenmiş akrabalarından hangi genetik varyantın modern insan genomlarının dışında bırakıldığını araştırabilir. Juric sözlerini şöyle bitiriyor:

Neanderthal allellerinin hangilerinin aleyhte seçilime uğradığını bilmek isterim. İlgili genler hakkında daha fazla bilgi bir kez öğrenildiğinde, bu genlerin ne yaptığını ve modern insanlarda hangi özelliklerle ilişkili olduklarını sorabiliriz, o zaman, modern insan-Neandertal hibritlerinin özellikleriyle ilgili bazı tahminlerde bulunabiliriz.
  1. Çeviri Kaynağı: Live Science | Arşiv Bağlantısı