Keşfedin, Öğrenin ve Paylaşın
Evrim Ağacı'nda Aradığın Her Şeye Ulaşabilirsin!
Paylaşım Yap
Tüm Reklamları Kapat
Tüm Reklamları Kapat

Sanal Gerçeklikte Ana Karakter Modelinin İnsansı Olup Olmadığının Kullanıcının Konum Algısını Değiştirdiğini Keşfettik!

5 dakika
660
Sanal Gerçeklikte Ana Karakter Modelinin İnsansı Olup Olmadığının Kullanıcının Konum Algısını Değiştirdiğini Keşfettik! Digicon Asia
Tüm Reklamları Kapat

Bilindiği üzere, sanal gerçeklik (SG) uygulamaları son yıllarda büyük gelişim gösterdi. Bu gelişim sayesinde kullanım alanları da günbegün arttı. Bu kullanım alanlarından bir tanesi de psikoloji araştırmaları. Bu alanla ilgili bir araştırma yaptığımız bu makalemizde; kullanıcıların insan ve kübik formda iki farklı avatar modeli ile tasarlandıkları bir sanal gerçeklik ortamında bulundukları pozisyonu, gerçek dünyada oldukları pozisyondan farklı algılayıp algılamadıklarını ölçtük. Yine bu ortamı bir tam-vücut illüzyon deneyi (İng: "full-body illusion experiment") gerçekleştirmek için kullanarak, kullanıcının kendi kendini konumlandırmasında (İng: "self-location") görsel-dokunsal uyarım (İng: "visuo-tactile stimulation") eşzamanlılığının etkisini de değerlendirmeye çalıştık.[1], [2], [3], [4]

Sanal Beden ve İnsan Morfolojisi

Çalışmamızın ana hedefi, kullanıcının kendi bedensel özbilincini (İng: "bodily self-consciousness") algılayışının, sanal bedenin görünümü ve -kullanıcı sanal ortamda bu sahte bedeni sanal bir ayna yardımıyla görürken- gerçek bedenine yapılan uyarımlar ile değiştiğine dair ortaya konulan geçmiş kanıtlara katkı sunmaktı.[5], [6]

Bu amaçla 36 katılımcının sanal gerçeklik gözlüğü ve kontrolcülerini kullandıkları bir deney tasarladık. Deneye katılan kullanıcıların yarısı kendileriyle aynı cinsiyette olan insansı bir avatarı ana karakter olarak kullanırken, diğer yarısı ise insana daha az benzeyen ve kafası, vücudu, kolları ve bacaklarının yerinde küpler bulunan bir avatarı kullandı. Araştırmacılar bu sırada sanal gerçeklik kontrolcüsünü eşzamanlı ve eşzamanlı olmayan görsel-dokunsal uyarımlar verecek şekilde katılımcıların bedenlerine dokundurdular. Sanal ortamda kullanılan üç boyutlu modelleri ve örnek bir katılımcının deney süresince gerçek ortamdaki durumunu aşağıdaki görsellerde görebilirsiniz.

Tüm Reklamları Kapat

En soldaki görüntü, bir katılımcının sanal gerçeklik gözlüğünü takıp bedensel âidiyet deneyi sırasında sabit bir şekilde durmasını ve araştırmacının kontrolcü ile katılımcının gerçek bedenine uyarım vermesini gösteriyor. Ortadaki görüntü sanal gerçeklik ortamındaki insansı avatarı, en sağdaki görüntü ise kübik avatarı göstermekte.
En soldaki görüntü, bir katılımcının sanal gerçeklik gözlüğünü takıp bedensel âidiyet deneyi sırasında sabit bir şekilde durmasını ve araştırmacının kontrolcü ile katılımcının gerçek bedenine uyarım vermesini gösteriyor. Ortadaki görüntü sanal gerçeklik ortamındaki insansı avatarı, en sağdaki görüntü ise kübik avatarı göstermekte.

Sanal Ortam ve Detaylı Deney Tasarımı

Farklı etkilerin önüne geçmek için, katılımcının içinde bulunduğu sanal ortamı, elimizden geldiğince deneyin gerçekleştirildiği laboratuvar ortamına benzetmeye çalıştık. Gerçek mekanda bulunmamasına rağmen sanal ortama eklediğimiz tek cisim sanal bir aynaydı. Bu ayna yardımıyla katılımcının sanal ortamdaki bedenini sanal gerçeklik gözlüğü içerisinden görebilmesini sağladık. Aşağıdaki görselden, deneyin yapıldığı gerçek ortamı ve tasarladığımız sanal ortamı inceleyebilirsiniz.

Soldaki görselde gerçek ortam görünürken, sağdakinde sanal gerçeklik ortamında tasarladığımız üç boyutlu ortam mevcut. Sanal ayna ise sağdaki görselde masalar ve TV arasında görünmekte.
Soldaki görselde gerçek ortam görünürken, sağdakinde sanal gerçeklik ortamında tasarladığımız üç boyutlu ortam mevcut. Sanal ayna ise sağdaki görselde masalar ve TV arasında görünmekte.

Deney başlangıcında, katılımcılara rastgele olarak insansı veya kübik beden formunda avatarlar atandı. Daha sonra katılımcılar bulundukları konumdan ayrılmadan ellerindeki sanal gerçeklik kontrolcülerini ve başlarındaki sanal gerçeklik gözlüklerini hareket ettirerek, deney ortamına alışmak için belirli bir süre geçirdiler. Bu aşamadan sonra sanal gerçeklik kontrolcüleri katılımcıların ellerinden alındı ve tam-vücut illüzyon deneyine geçildi.

Deneyin bu aşamasında, katılımcılara hareket etmemeleri ve -sanal ortamdaki aynanın da yardımıyla- sanal bedenlerine odaklanmaları iletildi. Katılımcılar sanal bedenlerine odaklanmışken, sanal gerçeklik kontrolcüleri gerçek bedenlerine eşzamanlı ve eşzamanlı olmayan şekilde dokunduruldu. Bu uyarımların eşzamanlılığı, bir çalışan ve bir çalışmayan kontrolcü yardımıyla sağlandı. Eşzamanlı durum için, çalışan ve çalışmayan kontrolcüler aynı anda sanal ve gerçek bedene dokunduruldu. Eşzamanlı olmayan durumda ise katılımcılar, çalışan kontrolcünün sanal bedenlerine dokundurulduğunu sanal ortamda gördükten bir süre sonra çalışmayan kontrolcünün gerçek bedenlerine dokundurulduğunu hissettiler. Bu şekilde senkron ve asenkron olan iki durum arasındaki farkların ölçülmesi sağlandı.

Katılımcılar iki farklı durumu da deneyimlerken, gerçekte bulundukları konum ile sanal ortam sayesinde kendilerini hissettikleri konum arasında bir farklılık olup olmadığı değerlendirildi. Bu prosedürü detaylı olarak aşağıdaki görselde görebilirsiniz.

Tüm Reklamları Kapat

İlk aşamada katılımcıların bulundukları konum ile kendilerinin bulunduklarını düşündükleri konum arasındaki farklılık ölçüldü. Sonrasında katılımcılara tam-vücut illüzyon deneyi uygulandı. Bu deneyden sonra da pozisyon kayması tekrar ölçüldü ve deneyin tamamı bittikten sonra katılımcılara bir anket uygulandı.
İlk aşamada katılımcıların bulundukları konum ile kendilerinin bulunduklarını düşündükleri konum arasındaki farklılık ölçüldü. Sonrasında katılımcılara tam-vücut illüzyon deneyi uygulandı. Bu deneyden sonra da pozisyon kayması tekrar ölçüldü ve deneyin tamamı bittikten sonra katılımcılara bir anket uygulandı.

Ölçümler, Sonuçlar ve Düşüncelerimiz

Çalışmamızda, kullanıcıların hissettikleri konum farklılıklarını uzaklık olarak ölçmemizin yanında, eşzamanlı/eşzamanlı olmayan durumları içeren ara deneylerin sonunda kendilerine üç soruluk bir anket de uyguladık. Bu anketi ve konumsal farklılıklar ile ilgili detaylı sonuçları asıl makalemizde bulabilirsiniz.[4]

Özetle, yaptığımız deneylerin sonucunda, görsel-dokunsal uyarım eşzamanlılığı ve avatar modellemesi farklılıklarının bir bütün olarak kullanıcıların kendi kendilerini algıladıkları pozisyon üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu gördük. Ancak bu ikilinin birbirlerini veya tekli olarak kullanıcıların pozisyon algısını etkilediğine dair bir kanıt oluşmadı. Ek olarak deney sonunda yaptığımız anket, eşzamanlı görsel-dokunsal uyarım alan katılımcıların konum algılarında daha büyük değişimler hissettiklerini; bu uyarım şeklinin sanal bedenlerine olan aîdiyetlerini ve dokunma hissiyatlarını artırdığını ortaya koydu.

Sonuç olarak, yaptığımız çalışmanın bedensel özbilinç çalışmalarına katkı sağladığını söyleyebiliriz. Bedensel özbilinç, sanal gerçeklik alanındaki şekillenme/kişileştirme (İng: "embodiment") teorileri için de çok önemli bir kavram olarak kabul edilmektedir.[7] Bu sebeple çalışmamız, tam-vücut illüzyon deneyi ve insansı/kübik gibi farklı biçimlerde sanal beden içermesi bakımından, sanal avatarların kişileştirilmesi konusunu anlayabilmek adına bir basamak olarak kabul edilebilir.

Bu Makaleyi Alıntıla
Okundu Olarak İşaretle
28
0
  • Paylaş
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
Paylaş
Sonra Oku
Notlarım
Yazdır / PDF Olarak Kaydet
Bize Ulaş
Yukarı Zıpla

Bu yazımızda sözü edilen akademik makalenin yöntemi veya sonuçları ile ilgili bir sorunuz veya sorununuz mu var? Aşağıda, akademik makalenin yazarlarının iletişim adreslerini bulabilirsiniz.

Evrim Ağacı sadece bilimsel bir çalışmayı duyurmak ile mükelleftir; araştırmayı, araştırmacıları veya araştırmanın sonuçlarını savunmaz. Akademik bir makalenin sonuçlarını geçersiz kılmanın ana yöntemi, orijinal çalışmanın yöntemi, sonuçları veya tartışması ile ilgili hatalı noktaları tespit etmek ve bunu hakemli dergilerde yayınlamaktır. Bu yapılacak olursa, Evrim Ağacı o çalışmaları da memnuniyetle duyuracak ve/veya bu çalışmayı güncelleyecektir.

Makalenin Yazışmadan Sorumlu Yazarları:

İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!

Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.

Soru & Cevap Platformuna Git
Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Tebrikler! 3
  • Merak Uyandırıcı! 3
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 1
  • İnanılmaz 1
  • Muhteşem! 0
  • Bilim Budur! 0
  • Güldürdü 0
  • Umut Verici! 0
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
  • Korkutucu! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma
Tüm Reklamları Kapat

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/12/2024 12:27:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/12401

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Tüm Reklamları Kapat
Keşfet
Akış
İçerikler
Gündem
Canlı Cansız
Doğa Yasaları
Beslenme Davranışı
Aşı
Diş Hekimi
Savunma
Avrupa
Sendrom
Su Ayısı
Kimyasal Evrim
Değişim
Goril
Deprem
Hastalık Dağılımı
Yayılım
Akıl
Bebek
Nötron
Toprak
Sağlık Bakanlığı
Yıldızlar
Evrimsel Tarih
Kırmızı
Terapi
Canlı
Aklımdan Geçen
Komünite Seç
Aklımdan Geçen
Fark Ettim ki...
Bugün Öğrendim ki...
İşe Yarar İpucu
Bilim Haberleri
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Bugün Türkiye'de bilime ve bilim okuryazarlığına neler katacaksın?
Gündem
Bağlantı
Ekle
Soru Sor
Stiller
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
1
Bilim kimliğinizi önceleyin.
Evrim Ağacı bir bilim platformudur. Dolayısıyla aklınızdan geçen her şeyden ziyade, bilim veya yaşamla ilgili olabilecek düşüncelerinizle ilgileniyoruz.
2
Propaganda ve baskı amaçlı kullanmayın.
Herkesin aklından her şey geçebilir; fakat bu platformun amacı, insanların belli ideolojiler için propaganda yapmaları veya başkaları üzerinde baskı kurma amacıyla geliştirilmemiştir. Paylaştığınız fikirlerin değer kattığından emin olun.
3
Gerilim yaratmayın.
Gerilim, tersleme, tahrik, taciz, alay, dedikodu, trollük, vurdumduymazlık, duyarsızlık, ırkçılık, bağnazlık, nefret söylemi, azınlıklara saldırı, fanatizm, holiganlık, sloganlar yasaktır.
4
Değer katın; hassas konulardan ve öznel yoruma açık alanlardan uzak durun.
Bu komünitenin amacı okurlara hayatla ilgili keyifli farkındalıklar yaşatabilmektir. Din, politika, spor, aktüel konular gibi anlık tepkilere neden olabilecek konulardaki tespitlerden kaçının. Ayrıca aklınızdan geçenlerin Türkiye’deki bilim komünitesine değer katması beklenmektedir.
5
Cevap hakkı doğurmayın.
Aklınızdan geçenlerin bu platformda bulunmuyor olabilecek kişilere cevap hakkı doğurmadığından emin olun.
Sosyal
Yeniler
Daha Fazla İçerik Göster
Popüler Yazılar
30 gün
90 gün
1 yıl
Evrim Ağacı'na Destek Ol

Evrim Ağacı'nın %100 okur destekli bir bilim platformu olduğunu biliyor muydunuz? Evrim Ağacı'nın maddi destekçileri arasına katılarak Türkiye'de bilimin yayılmasına güç katın.

Evrim Ağacı'nı Takip Et!
Yazı Geçmişi
Okuma Geçmişi
Notlarım
İlerleme Durumunu Güncelle
Okudum
Sonra Oku
Not Ekle
Kaldığım Yeri İşaretle
Göz Attım

Evrim Ağacı tarafından otomatik olarak takip edilen işlemleri istediğin zaman durdurabilirsin.
[Site ayalarına git...]

Filtrele
Listele
Bu yazıdaki hareketlerin
Devamını Göster
Filtrele
Listele
Tüm Okuma Geçmişin
Devamını Göster
0/10000
Bu Makaleyi Alıntıla
Evrim Ağacı Formatı
APA7
MLA9
Chicago
Ç. Uludağlı, et al. Sanal Gerçeklikte Ana Karakter Modelinin İnsansı Olup Olmadığının Kullanıcının Konum Algısını Değiştirdiğini Keşfettik!. (16 Eylül 2022). Alındığı Tarih: 22 Aralık 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/12401
Uludağlı, Ç., Bakırcı, Ç. M. (2022, September 16). Sanal Gerçeklikte Ana Karakter Modelinin İnsansı Olup Olmadığının Kullanıcının Konum Algısını Değiştirdiğini Keşfettik!. Evrim Ağacı. Retrieved December 22, 2024. from https://evrimagaci.org/s/12401
Ç. Uludağlı, et al. “Sanal Gerçeklikte Ana Karakter Modelinin İnsansı Olup Olmadığının Kullanıcının Konum Algısını Değiştirdiğini Keşfettik!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 16 Sep. 2022, https://evrimagaci.org/s/12401.
Uludağlı, Çağkan. Bakırcı, Çağrı Mert. “Sanal Gerçeklikte Ana Karakter Modelinin İnsansı Olup Olmadığının Kullanıcının Konum Algısını Değiştirdiğini Keşfettik!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, September 16, 2022. https://evrimagaci.org/s/12401.
ve seni takip ediyor

Göster

Şifremi unuttum Üyelik Aktivasyonu

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close