Samanyolu Galaksisi'nin Kaçınılmaz Sonu...

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Samanyolu Galaksisi'nin, Dolayısıyla Güneş Sistemi'nin, Kaçınılmaz Sonu Netleşti

Çarpma kesin, kaçış yok. Günümüzden yaklaşık 4 milyar yıl sonrasında Andromeda Galaksisi*, Samanyolu Galaksisi ile çarpışacak. Yapılan tüm analizler aynı sonuca işaret ediyor ve tüm bu sonuçların bir derlemesi bugün yayınlandı. Her ne kadar bu iki galaksinin çarpışması Güneş'i ve diğer yıldızları yok etmeyecek olsa da, bütün yapılar tamamen kaotik bir şekilde etrafa saçılacaklar ve Güneş Sistemi**, kaynaşan bu iki galaksinin dış kısımlarına doğru fırlayacak.

Araştırmalar Hubble Teleskobu'nun 2002-2010 yılları arasında yaptığı milyonlarca çekime ve aldığı sayısız veriye dayanıyor. Bu veriler, Andromeda'nın santim santim galaksimize yaklaştığını doğruluyor. 770.000 parsek (yani 2.5 milyon ışık yılı) uzaklıktaki Andromeda, galaksimize en yakın konumdaki galaksidir.

Astrophysical Journal isimli meşhur dergide yayınlanan makalenin yazarları arasında bulunan Baltimore Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü'nden Roelend van der Marrel ve Sangmo Tony Sohn, "Andromeda'nın yıllardır astronomlardan gizlediği verileri bulup çıkarmayı başardık." diye anlatıyorlar başarılarını.

On yıllardır bilim insanları Andromeda'nın saniyede 110 kilometre (saatte yaklaşık 400.000 kilometre) hızla galaksimize yaklaştığını biliyorlardı. Ancak hesaplar hep sadece Dünya'dan görüş açısına göre yapıldığı için, kimse çarpışmanın "sıyırma" şeklinde mi, yoksa "tam çarpışma" şeklinde mi olacağını bilmiyordu.

Hubble'ın görüş yeteneği sayesinde, Andromeda içerisindeki tam 15.000 yıldızın hareketlerinden alınan verilerle galaksinin tam hareketi belirlenebildi. Yapılan analizler, tam çarpışmanın kaçınılmaz olduğunu gösteriyor. Ancak bunun olması biraz zaman alacak. Öncelikle, günümüzden 4 milyar yıl sonra iki galaksi birbirine teğet geçecekler ve sadece dış galaksiler bundan etkilenecek. Ancak bundan 2 milyar yıl sonra (günümüzden 6 milyar yıl sonra), çekim kuvvetlerinden ötürü iki galaksi tekrar birbirlerine yönelecekler ve tam çarpışma gerçekleşecek. Çarpışma sonucunda iki galaksi birbirine "kaynayacak".

Bilim insanları bu simülasyonu ve analizi "etkileyici" bulduklarını belirtiyorlar. "Analiz, günümüzde yapılabileceklerin tam sınırında bulunuyor." diye değerlendiriliyor.

Bu analizler, sadece galaksimizin sonunu değil, etraftaki birçok galaksinin nasıl oluştuğu ve evrimleştiği hakkında da detaylı bilgiler sunuyor. Örneğin Andromeda etrafında dönmekte olan bir uydu galaksi olan M33'ün sadece nasıl oluştuğunu anlamakla kalmıyoruz, daha ilginç bir veriye de ulaşıyoruz: Analizlere göre, %9'luk bir şansla M33'ün yörüngesi, Andromeda galaksimize çarpmadan önce Güneş Sistemi'miz ile çakışabilir ve tüm sistemimizi yok edebilir.

Samanyolu ile Andromeda'nın çarpışması, Güneş'imizi şu anki konumundan en az 8.000 parsek (yani 26.000 ışık yılı) savuracak. Bu, tüm Güneş Sistemi'nin sonu olacak. Ayrıca analizler, Güneş Sistemi'nin çarpışma sonrasında %10'luk bir ihtimalle Galaktik Siberya'ya, yani Güneş'ten 50.000 parsek (yani 160.000 ışık yılı) uzağa savrulabileceğini de gösteriyor.

Şu anda, daha da net sayılara ulaşmak amacıyla analizler derinleştirilmeye çalışılıyor. Fotoğrafta ise, Andromeda, bizim galaksimizle çarpışmadan önceki birkaç yılda, gökyüzünde Andromeda'nın nasıl gözükeceği temsil ediliyor.

* Galaksi: Milyarlarca yıldızı ve bu yıldızlar etrafında dönen katrilyonlarca gezegeni bünyesinde barındıran, dev gök cisimleri. Evren'de milyarlarca galaksi olduğu düşünülmektedir.

** Sistem: Galaksiler içerisindeki her bir yıldız ve bu yıldız etrafında dönen gezegenlerden oluşan yapının toplamı. Her bir galaksi içerisinde milyarlarca sistem olduğu düşünülmektedir. Güneş Sistemi bunlardan sadece birisidir.

Hazırlayan ve Çeviren: ÇMB