Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Preauriküler Sinüs: Kulağınızın Üzerinde Küçük Bir Delik mi Var? Bunun Evrimsel Bir Nedeni Olabilir!

Bazı insanlarda bulunan kulak üzerindeki delik
Yazar Robin Zlotnick Ayşegül Şenyiğit Özdil Editör Ayşegül Şenyiğit Özdil

Sizin veya tanıdığınız birinin kulağının üzerinde minik bir delik mi var? Bu delik, teknik olarak "preauriküler sinüs", preauriküler kist veya preauriküler çukur denilen bir doğum kusurudur. Genellikle kulağın üst kısmını kafaya bağlayan yerde, küçük bir çukur şeklinde bulunur.

Evrimsel biyolog Neil Shubin, bu durumun balık solungaçlarının evrimsel kalıntısı olabileceğini düşünüyor. Balık solungaçları, memelilere kadar gelecek olan soy hattında birçok yeni anatomik özelliğin ortaya çıkması için yapıtaşı olarak kullanılmıştır. Örneğin balık solungaçlarını üreten embriyolojik gelişim süreçlerinin birçoğu biz insanlarda da ana rahminde işler; ancak balık değil de memelilere ait genlerimiz okundukça, bu yapılar memelilere özgü yapılara dönüşecek biçimde gelişir. Fakat balık atalarımızdan kalma izler, kimi zaman vücudumuzda balıksı izlerin oluşmasına neden olabilir ve preauriküler sinüs, bunlardan birisidir.

Balıklarla memelilerde ortak olarak gelişen dokular, balıklarda solungaç yarıklarını, memelilerde ise memelilere özgü birçok dokuyu üretir. Bunlardan birisi kulaktaki preauriküler sinüstür (grafikte mavi renkte görülebilir).

Preauriküler sinüs, bebeğin anne karnındaki gelişiminin 6. haftasında kulak kepçesinin kusurlu füzyonu (kaynaşması) sonucunda kulağın üst bölgesinde oluşan çukurdur. Burada bahsedilen füzyon olayı, iki farklı hücrenin temas ettiği yerlerden hücre zarlarının erimesiyle sitoplazmalarının birbirine karışması ve hücrelerin birleşmesidir.

İnsanların yaklaşık %1'inde, yarısında tek bir kulakta, diğer yarısında ise her iki kulakta da olmak üzere preauriküler sinüs bulunur.[1] Bu durum ilk kez 1864 yılında bir bilim insanı olan Van Heusinger tarafından keşfedilmiştir.

ABD'de preauriküler sinüsü bulunan insanlara, bazı nedenlerden ötürü Afrika, Asya ve Avrupa'ya kıyasla daha az rastlanır. Ancak bu durum, genel olarak çok ender görülür. Bu çukura sahipseniz, kendinizi şanslı hissetmelisiniz. Çoğunlukla nesilden nesle aktarılan bir özellik olduğundan ebeveynlerinizde veya onların ebeveynlerinde preauriküler sinüs varsa sizde de olma şansı daha yüksektir.

Araştırmacılar, ilginç bir biçimde kafanın her iki tarafında da bulunabilmesine rağmen sağ tarafta olma olasılığının daha yüksek olduğunu fark ettiler.[2] Philadelphia Çocuk Hastanesi, bu durumu temel anlamda "deri altında dolaşan ve oraya ait olmayan" sinüs yolları olarak ifade ediyor.[3], [4] Bunlar, gelişimin erken safhalarında yumuşak dokunun yanlış biçimde kaynaşması sonucunda oluşurlar ve genellikle iyi huyludurlar. Bazı durumlarda ise doktorlar bu çıkıntıyı almak için ameliyatı önerebilirler.

Preauriküler sinüs tedavi yöntemi
E-APS

Preauriküler Sinüs Sendromları Nelerdir ve Nasıl Tedavi Edilir?

Preauriküler sinüsün iltihaplanması durumunda ortaya çıkabilecek sendromlar şunlardır:

• çukurun içinde veya etrafında şişlik
  • çukurdan sızan sıvı veya irin (irin: organizmada meydana gelen iltihaplanma sonucu ilgili bölgeden dışarı çıkan ve atık maddelerden oluşan sarımsı, koyu kıvamlı sıvı)
  • kızarıklık
  • ateş
  • ağrı

Preauriküler sinüse sahip genç yetişkin erkeklerde yapılan bir araştırma, yetişkinliğe kadar deliğe dair semptomların %25'inin geliştiğini gösterdi.[7] En sık görülen semptom ise tekrarlayan sinüs akıntısıydı.

İyi habere gelecek olursak, bu delikler genellikle tamamen zararsızdır. Gerçekleşebilecek en kötü şey deliğin iltihap kapması veya kist oluşturarak antibiyotik tedavisine ihtiyaç duymasıdır. Nadir vakalarda kistin doktor tarafından temizlenmesi gerekebilir.

1. Türev İçerik Kaynağı: Distractify | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/01/2021 08:24:58 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9645

“Eğer bir nesil cehaletin mutluluk olduğunu sanarak yetişirse, bir sonraki nesil cehaletini bile fark edemeyecektir. Çünkü bilginin ne olduğunu bilmeyecektir.”
Ursula K. LeGuin