Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Gözlem Gilgileri

Zonguldak/Filyos üzerinde rastladığımız bir ölü kurbağanın açılmış omurga bölgesi. Muhtemelen torakal (göğüs) omurlarını görüyoruz.

Açıklama ve Genel Bilgi

Omurgalılar, omurgaları bulunan bütün hayvanları kapsayan bir alt şubedir. Bu grup, günümüzde tanımlanmış 66.000 civarında türü ile, Kordalılar şubesinin büyük bir kısmını temsil etmektedir. Bütün omurgalıların vücut planı birbirine benzer: Vücut boyunca sert ve dayanıklı bir çubuk uzanır. Bu çubuk, canlıya bağlı olarak omurga ve/veya notokord olabilir. Bu çubuğun içinden omurilik geçer ve altında sindirim kanalı bulunur. Tüm omurgalılarda ağız, hayvanın anterior (ön) tarafında bulunur; anüs ise vücudun arkasında bulunur. Vücudun anüsün ötesine uzanan kısmı, içinde omurga bulunan ama sindirim kanalı bulunmayan kuyruktur.

İlk omurgalı hayvanlar günümüzden 525 milyon yıl kadar önce, Kambriyen Patlaması denen kısmen hızlı bir evrimsel değişim süreci sırasında evrimleşmiştir. Bilinen en eski omurgalının Myllokunmingia ve Haikouchthys ercaicunensis olduğu düşünülmektedir.

Omurgalılar, teknik olarak çenesiz balıklar ile çeneli balıklar olarak ikiye ayrılmaktadır. Çeneli balıklar içerisinde köpekbalıkları, vatozlar ve sıçanbalıkları gibi kıkırdaklı balıklar ile kemikli balıklar bulunur. Kemikli balıklar altındaki gruplardan birisi lop-yüzgeçli balıklardır. Bu grup, dört üyelileri, yani tetrapodları da bünyesinde barındırır. Tetrapodlar içerisinde amfibiler, sürüngenler, kuşlar ve memeliler bulunur. Dolayısıyla etrafımızda görmeye alıştığımız, insan da dahil olmak üzere omurgalı hayvanların ezici çoğunluğu, fazlasıyla evrimleşmiş lop-yüzgeçli balıklardır.

Omurgalıların İngilizce ismi olan vertebrates, Latincedeki "omurga eklemi" anlamındaki vertebratus sözcüğünden türetilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/08/2019 22:35:16 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7238