Neandertaller Kabuk Toplamak İçin Denize Daldılar!

Deniz Kabukları Üzerinde Yapılan Araştırmalar, Neandertaller'in Sandığımızdan Becerikli Olduğunu Gösteriyor!

Bu yazı, Colorado University isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Neandertaller mayo giyer miydi? Muhtemelen hayır. Ancak yeni bir araştırma, bu antik insanların bazılarının sahillerde fazlasıyla zaman geçirdiğini gösteriyor. Hatta Akdeniz'in soğuk sularına dalarak midye kabukları toplamış bile olabilirler!

Araştırma sonuçları, Grotta dei Moscerini isimli, orta İtalya'nın Latium bölgesinde bulunan ve sahilden 3 metre kadar yüksekte bulunan mağaralardan elde edilen verilerden geliyor.

1949 yılında arkeologlar, bazı sıra dışı kalıntılar elde ettiler: Neandertaller tarafından toplanan deniz kabukları, günümüzden 90.000 yıl kadar önce sivri aletlere dönüştürülmüştü. Şimdi, Colorado Boulder Üniversitesi'nden Paloa Villa ve ekibi tarafından yürütülen yeni bir araştırma, bu onlarca yıl öncesine ait bulgulara ait yeni sır perdelerini aralıyor. PLOS One dergisinde yayınlanan araştırmanın sonuçlarına göre, Villa ve arkadaşları Neandertaller'in sadece sahile vuran deniz kabuklarını toplamakla kalmadığını, ihtiyaçlarına en uygun kabukları toplamak için nefeslerini tutarak denize daldıklarını gösteriyor. Colorado Üniversitesi Doğa Tarihi Müzesi eş küratörlerinden olan Villa, şöyle diyor:

Neandertaller'in denizle olan ilişkisi, birçok bilim insanının düşündüğünden çok daha yakın olabilir. Denizel kaynakları da kullanabiliyor olmaları, aslında zaten bildiğimiz bir şeydi. Ancak yakın geçmişe kadar kimse buna pek fazla dikkat vermedi.

Mağara Bulguları

Arkeologlar Grotta dei Moscerini mağarasındaki deniz kabuğundan aletleri bulduklarında şaşırmışlardı. Neandertaller'in taştan yaptıkları mızraklar biliniyor olsa da, deniz kabuklarını aletlere dönüştürdüklerine dair bulgular pek azdı.

PLOS One

Ancak bulgular hatalı değildi. 1949 yılında mağaradan toplanan kalıntılardan 171 tanesi bu tarz aletlerden oluşuyordu. Hepsi, Callista chione olarak bilinen bir çift kapaklının kabuklarından üretilmişti. Villa, antik insanların taş çekiçler kullanarak bu kabukları şekillendirdiğini ve böylece keskin taraflarını uzun bir süre boyunca keskin tutabildiklerini söylüyor.

Bir deniz kabuğunu ne kadar şekillendirirseniz şekillendirin, keskin tarafı her zaman ince ve keskin kalacaktır.

Ancak soru şuydu: Neandertaller, günümüzdeki birçok insanın yaptığı gibi, sahilde bir yürüyüş yaparken denk geldikleri kabukları mı kullanıyorlardı?

Bu soruyu cevaplamak için Villa ve arkadaşları bu aletlere daha yakından baktılar. Bu süreç içinde, beklemedikleri bir şey keşfettiler: Moscerini'den çıkarılan deniz kabuğundan yapılma aletlerin yaklaşık 4'te 3'ü opak ve kısmen aşınmış dış kaplamalara sahipti. Yani zaman içinde kumların etkisiyle aşınmış gibiydiler. Bu, sahile vurmuş deniz kabuklarında görmeyi beklediğimiz bir durumdur.

Ancak geri kalanının kabukları düzgündü.

Bu deniz kabukları kısmen daha iriydi ve bu nedenle, deniz tabanında bu deniz kabukları henüz yaşarken toplanmış olmalıydı. Villa şöyle diyor:

Neandertallerin 2 ila 4 metreye kadar dalarak bu kabukları toplamış olması olasıdır. Tabii ki o dönemlerde dalgıç ekipmanları yoktu.

Araştırmacılar aynı zamanda, Neandertaller tarafından toplanmış çok sayıda ponzataşı da keşfettiler. Bunlar, aşındırıcı aletler olarak kullanılmış olabilir. Villa ve ekip arkadaşlarının söylediği üzere bu taşlar, Moscerini sahilinden 60 kilometre güneyde bulunan volkanik patlamalar nedeniyle söz konusu sahile vurmuştur.

Dalış Yapmak

Sahili seven Neandertaller hayal eden tek kişi Villa değil.

Antropolog Erik Trinkaus tarafından daha önceden yapılan bir araştırmada, bazı Neandertaller'in kulaklarında kemiksi büyümeler tespit edilmiştir. "Yüzücü kulağı" denen bu özellikler, günümüzde su sporlarıyla ilgilenen insanlarda görülmektedir.

PLOS One

Villa'ya göre bulguları, dahice hayatta kalma konusunda Neandertaller'in en az modern insan akrabaları kadar esnek ve yaratıcı olduğuna kanıttır. Bu durum, Neandertaller'in popüler kültürde kaba saba dağ adamları veya mamut leşleriyle beslenen insanlar olarak gösterilen portrelerinden oldukça farklıdır. Villa şöyle diyor:

İnsanlar Neandertaller'in sadece iri memeliler avlamadığını anlamaya başladılar. Aynı zamanda tatlı sularda balık avladılar ve hatta dalış yaptılar.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 08/04/2020 07:32:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8204

“Bana duracak bir yer ve uzun bir kaldıraç verin, size Dünya'yı kaldırayım.”
Archimedes