Neandertal-Denisovan Melezinin Bulunduğu Mağaradan Yeni Kemikler Çıkarıldı!

Neandertal-Denisovan Melezinin Bulunduğu Mağaradan Yeni Kemikler Çıkarıldı! Ian R. Cartwright
Yazar Matthew Warren
2 dakika
2,626 Okunma Sayısı
Notlarım

Denisova Mağarası'nda bulunan küçük bir kemik, üzerinde yapılan çalışmalar sonucu, melez bir bireye ait olduğu saptanınca, oldukça ilgi çekmişti. Denny adı verilen bu melez birey, Neandertal anne ve Denisovan babaya sahipti.

Araştırmacılar şimdi Denny'nin bulunduğu mağaradan daha fazla hominin kemikleri bulduklarını açıkladılar.

Bulguların bir kısmı, daha önce bulunmuş olan binlerce tanımlanamamış küçük kemiklerin tekrar incelenmesi ve içlerinde homininlere ait kemiklerin belirlenmesi çabalarının sonucu. Bu kemikler, daha önce müzelerde veya araştırma merkezlerinde tozlanmaya bırakılmıştı.

Yeni bir hominin kemiği keşfeden Jena, Almanya'daki Max Planck İnsan Tarihi Bilimi Enstitüsünden arkeolog Samantha Brown, bulgunun heyecan verici olduğunu söylüyor.

Brown, 26 milimetre uzunluğundaki kemik parçasını (ana görseldeki), Avrupa İnsan Evrimi Çalışmaları Topluluğu'nun (European Society for the study of Human Evolution) düzenlediği yıllık toplantıda Faro, Portekiz'de sundu.

İskelet Bulmacası

Arkeologlar, normalde antik insan kemiklerini diğer hayvanlarınkilerden ayırmak konusunda oldukça iyiler, fakat bazı önemli ayırt edici özelliklerinden arınmış, küçük, ufalanmış parçaları tanımlamak oldukça zor olabiliyor.

Oxford Üniversitesinden arkeolog Tom Higham'a göre bu tür kemikler, arkeolojik alanlardan elde edilen buluntuların büyük bir kısmını oluşturuyor.

Örnek olarak, Denisova Mağarası'nda birçok kemik, sırtlan gibi hayvanlar tarafından tarafından parçalanmış ve çıplak gözle ayırt edilemeyecek hale gelmiş şekilde bulunuyor. Higham, bu tür kemiklerin depolarda, üzerinde çalışılmadan, beklediğini söylüyor.

Fakat, bu küçücük kemik kalıntıları bile, barındırdıkları moleküler sinyaller sayesinde, hangi tür hayvana ait olduklarının belirlenmesi için ideal örnekler sayılabilir.

Kitle spektrometrisi yoluyla zooarkeoloji adı verilen teknikle, araştırıcılar, kemiklerden kolajenleri (bağ dokularını oluşturan sert, lifli protein) çıkartıp, peptit adı verilen bileşenlerine ayırabiliyorlar. Daha sonra, bu peptitlerin karakteristik özelliklerine bakarak, hangi türe ait olduklarını görebiliyorlar, örneğin bir hominini bir ayıdan veya mamuttan ayırabiliyorlar.

Denisovan Mağarası'ndaki araştırıcılar.
Sergei Zelensky, IAET SB RAS

Denny'nin kemik buluntusu, bu yöntemle tanımlanan ilk hominin kemiğiydi. DNA'sı analiz edilmeden çok önce, buna dair çalışma 2016'da yayınlanmıştı.

O günden beri, araştırıcılar yüzlerce kemiği inceledi ve dört tane hominin örneğini tanımlayabildiler. Bu örnekler üzerindeki analizler hala sürüyor.

Asya'yı Kazmak

Bu son bulgular, daha büyük bir projenin parçası. FINDER adı verilen bu projeye Max Planck İnsan Tarihi Bilimi Enstitüsünden Katerina Douka önderlik ediyor. Projenin amacı ise, Asya'nın tamamındaki kazı alanlarından elde edilmiş 40,000 kemik parçasından, daha fazla hominin kalıntısı elde etmek.

Ekip şu anda, bilgisayarlı tomografi yoluyla ve DNA izole ederek bu kemiklerin sahiplerine dair daha fazla bilgi edinmeyi planlıyor.

Herhangi biri Denny'nin akrabası olabilir mi?

Projenin bilimsel danışmanı olan, Higham'a göre her şey mümkün.

Denisovan Bulma Hayali

Şu ana kadar, Douka, Brown ve diğer gönüllüler, her 1000 hayvan kemiğine karşılık 1 hominin kemiği bulabilmiş durumdalar. Bu oran sürdürülebilirse, 400 hominin örneği daha bulmaları mümkün.

Ekip, özellikle Denisovan kemiği bulmak konusunda oldukça hevesli.

Ağustos 2018'de bulunan Denisovan-Neandertal melezi Denny'yle ilgili yazımızı okumak için burayı tıklayabilirsiniz.

1. Çeviri Kaynağı: Nature News | Arşiv Bağlantısı