Evrim Ağacı

Mikro Yeşillikler (Microgreens) Nedir ve Nasıl Yapılır?

Mikro yeşillik yöntemi ile yetiştirilmiş brokoli filizleri
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İsminden de anlaşılacağı üzere mikro yeşillikler, gelişimini henüz tamamlamamış ufak boyutlu sebzelerdir. Ancak bu noktada mikro yeşillikleri, sebze filizleri ve bebek yeşilliklerle karıştırmamak gerekir. Sebze filizleri, tohumdan toprağın üstüne çıkan ilk kısmın kesilmesi ile elde edilir ve herhangi bir yaprağı bulunmaz. Bebek yeşillikler ise genetik olarak tohumu değiştirildiğinden veya yetiştirilme koşullarından ötürü boyutu küçük olmasına karşın, olgunlaşmış sebze halinin bütün özelliklerini taşıyan yeşil sebzelere verilen isimdir. Mikro yeşillikler ise bu iki tanımın arasında yer alır. Sebzenin henüz çenek (İng: "cotyledon") yapraklarının oluşmasından hemen sonra hasat edilmesiyle mikro yeşillikler elde edilmiş olur.

Coast River

Çenek yaprakları aynı zamanda tohum içerisinde embriyonun beslenmesini sağlar. Çenek yaprakları, bitkinin toprak üstüne çıkan ve fotosentez yaparak bitkinin büyümesi için gereken enerjiyi sağlayan ilk yapraklarıdır. Bitki büyüdükçe ve geliştikçe, çenek yapraklarda depolanan besin ögeleri bitkinin diğer kısımlarına aktarılır ve çenek yaprakların besin değeri düşer.

Ancak mikro yeşillikler bu aktarım gerçekleşmeden tüketildiği ve çenek yaprakları dahil bütün kısımları yenilebildiği için, mikro yeşilliklerin besin değeri oldukça yüksektir. Bazı çalışmalarda mikro yeşilliklerin, bitkinin olgunlaşmış sebzesinden %20 ile %600 arasında daha besleyici olduğu gösterilmiştir.

Mikro yeşillikler oldukça narin olduğundan, pişirme gibi ısı ile teması sağlayacak herhangi bir işlemde bozulurlar ve besleyici etkileri kaybolur. O yüzden mikro yeşillikleri çiğ olarak tüketilmesi önerilmektedir.

Mikro yeşilliklerin içerdiği temel besin ögeleri arasında polifenoller, vitaminler ve mineraller sayılabilir. Polifenoller, bitkilerde bulunan ana antioksidan sınıfıdırlar ve hayvan çalışmalarında ''LDL'' yani "kötü kolesterolü" düşürdüğü ve Alzheimer hastalığına yakalanma riskini azalttığı gösterilmiştir.

Mikro Yeşillikler Nerelerde Kullanılır, Nasıl Yetiştirilir?

Mikro yeşillikler, kendi bitkilerinin olgunlaşmış sebzeleri ile aynı yoğunlukta tada ve kokuya sahiptirler. Bu özelliklerinden ve göze hitap eden boyutlarından dolayı birçok lüks restoranda dekorasyon ve lezzet amacıyla kullanılmaktadır. Ayrıca besleyici değerinin yüksekliğinden ve kolay yetiştirilebildiğinden mikro yeşillikler evlerde de yetiştirilmektedir.

Topraksız da mikro yeşillik yetiştirilebilmektedir
Microgreen-mats

Mikro yeşilliklerin yetiştirilmesine, istenilen sebzenin tohumunun alınmasıyla başlanır. Seçilecek olan sebze tamamen size kalmıştır. Yetiştirilecek bitkinin büyüyüp olgunlaşmasına izin verilmeyeceği için, tohumun bahçe gibi sabit bir toprağa ekilmesine gerek yoktur. Bir kaba ya da tabağa koyulan bir miktar toprak ekim için yeterli olacaktır. Tohum toprağa ekildikten sonra toprağın günde 1 ya da 2 defa sulanarak nemli tutulması ve bitkinin doğrudan güneş ışığı gören bir yere bırakılması önemlidir. Tohumun türüne göre 7 ile 21 gün arasında mikro yeşilliğiniz hazır olacaktır.

Mikro yeşilliklerin en önemli özelliklerinden biri, olgunlaşmış ekinlerden daha sürdürülebilir olmasıdır; çünkü daha az toprak ve daha az su kullanarak daha kısa sürede daha besleyici ürünler elde edilebilmektedir.

Konu ile ilgili çalışan bilim insanlarına göre 2050 yılında dünya nüfusu 10 milyarın üzerinde olacaktır. Ve bu 10 milyarın üzerinde nüfusu beslemek için dünya kaynaklarını daha az ve daha verimli kullanmak, geliştirilebilecek çözümlerden yalnızca bir tanesi.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 11/07/2020 07:44:58 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8825

“İnsanlar, anlamadıkları şeyleri sevmemeye hazırdırlar. Anlaşılmaz olan, insanlara her zaman iğrenç gelmiştir.”
Letitia E. Landon