Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, The Wall Street Journal isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bilim kurgu gerçek oluyor, araştırmacılar laboratuvarda giderek daha karmaşık organlar yetiştiriyor.

Doktor Francisco Fernandez-Aviles ve ekibi, biomühendislik devriminin sınırlarını zorluyor. 1996’da Kuzey Carolina’da bir laboratuvar sidik kesesi yetiştirdiğinden beri yapılan organlar giderek karmaşıklaşıyor, nefes borusu, gözyaşı kanalı ve damardan sonra sıra kalpte.

Kalp ve damar hastalıklarının yaygınlığı düşünülürse, kalp ve damarların onarılabilmesinin ne kadar önemli bir katkı sağlayacağı ve büyük bir ekonomiye dönüşeceği kolayca anlaşılır.

Dr. Seifalian, biomühendislikle üretilen bir damarı koroner arter atardamarın yerine nakledecek ve bunun gelecekte bypass için vücudun diğer bölgelerinden damar almanın yerine kullanılacağını düşünüyor.

Organ nakline ihtiyaç her zaman bağışlanan sağlam organlardan fazla olduğundan hastalar uzun sıralar bekliyor, 90%’dan fazlası yeni bir organa kavuşamıyor.

Organ nakli yapılan hastaların da başkasından nakledilen organın vücutları tarafından reddedilmesini engellemek için ağır ilaçlar kullanmaları gerekiyor. Buna rağmen pek çok organ yeni vücutlarına uyum sağlayamadığı için hastanın hayatı tehlikeye giriyor.

Bu yöntem organ ihtiyacını karşılamanın yanı sıra komplikasyonların da önüne geçebilir. Laboratuvarda nakledilecek hastanın kendi hücrelerinden yetiştirildikleri için, başkasının hücrelerini taşımıyor dolayısı ile reddedilme riskleri olmuyor.

1980’lerin sonuna kadar çok az bilim insanı organ yetiştirmenin mümkün olabileceğini düşünüyordu. Fakat hücrelerin büyümesinde etken olan kimyasallar keşfedilince iş kolaylaştı.

Dr. Atala 1999’da laboratuvarda yetiştirilen sidik torbası naklini başarmasının ardından şimdilerde kan damarlarından karaciğere kadar organları yetiştirme üzerinde çalışıyor.

Kadavradan alınan kalp endüstriyel deterjanlarla bütün hücrelerinden arındırılıyor ve geriye yumruk büyüklüğünde lastiksi bir doku kalıyor. Bu dokuya iskelet deniyor. İnsan kök hücreleri bu iskelete konduğunda doğru yerde doğru dokuya dönüşebiliyorlar.

Kalbin atması, damar oluşturması ve elektrik sinyallerini iletmesi için gereken hücreler birbirinden farklı. O nedenle doğru yerde doğru hücreyi oluşturmak kolay değil.

Ancak Dr. Aviles umutlu, 10 yıl içinde laboratuvarda yetişen kalp naklinin başarılacağını düşünüyor.

1. Türev İçerik Kaynağı: The Wall Street Journal | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 03/12/2020 20:35:35 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1102

“Para kazanmak kolaydır. Asıl zor olan fark yaratmak.”
Tom Brokaw