İnsanların Müzik Zevki Neden Birbirinden Farklıdır?
Radyoyu açtığınızda sevdiğiniz şarkılarla birlikte hemen atladığınız şarkıları da duyabilirsiniz. Ancak beğenmediğiniz bu şarkıların da çoğunlukla hayranları vardır. Mesela eski tarz müziklerden hoşlanmıyor olabilirsiniz, ama ebeveynleriniz ya da büyükleriniz onlarla büyüdükleri için bu şarkılara bayılabilirler.[1] Eski müzikler tanıdık melodiler olduklarından onlara huzurlu hissettirir. Yaşınız ilerlediğinde muhtemelen siz de bugün sevdiğiniz şarkıları dinlemeye geri döneceksiniz.
Bazı besteciler ise nesiller arası çekiciliği olan müzikler üretirler.[2] Sanatçıların zaman zaman yeniden seslendirdiği True Color şarkısına bir göz atın. Bu şarkı ilk olarak 1986'da Cyndi Lauper tarafından yayınlandı. On yıl sonra, Disney World'ün Epcot'ı bu şarkıyı bir ön gösterimin parçası olarak kullandı. Bundan bir on yıl sonra, kulaklarımız aynı şarkıyı Trolls filminde tekrardan duymaya başladı. Şimdi ise internette arama yaptığınızda bu şarkının birçok cover'ını bulabilirsiniz.
Nasıl olur da bir şarkı zaman içinde pek çok farklı insana hitap ederken diğerlerine etmez? Kimi şarkılar farklı kökenlerden ve nesillerden insanları bile bir araya getirirken neden bazı insanların müzik zevki son derece farklıdır?
Müziğin insan beyninde nasıl bir etki yarattığını inceleyen araştırmalar, insanların müzikten hoşlandıklarını gösteren fiziksel tepkiler vermelerine ya da ürpermelerine neden olan beklenmedik notalar içeren müziklerden hoşlandıklarını göstermektedir.[3], [4], [5] Bu bulgu, insanların senelerdir müziği zevkli ve tatmin edici buldukları için ürettiklerini ve dinlediklerini öne sürmektedir.
Müziğin Duygular ve Kişilik ile İlişkisi
Bazı araştırmacılar insanların duyguları müzik aracılığıyla deneyimlediğini ya da o an nasıl hissetmek istiyorlarsa ona göre müzik seçimi yaptıklarını ileri sürmektedir. 2011'de yapılan bir araştırmaya göre müziğin tarzı ne olursa olsun müzik tercihleri, insanların müzik dinlerken hissettiği duyguları yansıtabilir.[6]
Bazı insanlar sakin ve rahatlatıcı müziklere tepki verirken diğer insanların duyguları klasik müziklerle tetiklenir. Bununla birlikte bazıları Country, Folk ve bazı Pop müzikleriyle uğraşan şarkıcılara ve söz yazarlarına karşı duygusal olarak tepki verir. Belirli türlere ve tarzlara yönelik tercihler, şarkıların ilk kez duyuldukları zaman ve yerden kaynaklanabilir ya da çevrelerinde olup bitenlerden bağımsız olarak kişiye özel olabilir.
İnsanlar hayatlarının bir döneminde belirli tarz müziklerden hoşlansalar da müzik tercihleri yaşadıkları tecrübelere göre zaman içinde değişir. Zor bir zamandan geçiyorsanız olmasını dilediğiniz şeyleri yansıtan müzikler seçebilir ve daha neşeli şarkılar arayışında olabilirsiniz.[7] Öte yandan, bazı insanlar da zor zamanlarında hüzünlü şarkılara yönelir. Bu durumda ise kişiler üzüntülerini müzikle yaşamak isterler ve bu yüzden duygularını anlamlandırmalarına yardım edecek türde şarkılar arayabilirler.[8]
Ancak insanların tercihleri bize büyük resmi göstermez. Müzik zevki, müzik türlerinden ya da tarzlarından çok daha derin bir kavramdır.[9] Pop ve Rock müzik sevenlerin hepsi, aynı Pop ya da Rock müziklerinden hoşlanmaz.
Kişilik ve müzik zevki etkileşimi üzerine yapılan çalışmalar, müzik zevkinizin diğer insanlara nasıl bir kişiliğe sahip olduğunuzu anlatabildiğini göstermektedir.[10] Biri sizin ne tarz müziklerden hoşlandığınızı biliyorsa bu onlara kişiliğiniz hakkında da bir şeyler söyleyebilir. Başka bir araştırma da müzik tercihlerinizin sizin eşsiz kişiliğinizi yansıttığını ileri sürmektedir.[11] Yani sizi tanıyan insanlar sizin seveceğiniz tarzda müzikleri fark edebilir ve bunları size önerebilir.
Örneğin, daha dışa dönük kişiler Billie Eilish'in What Was I Made For? şarkısı gibi keyifli şarkıları ya da Imagine Dragons'ın Natural şarkısı gibi yüksek tempolu şarkıları tercih edebilirler.
Araştırmalar, içe dönük kişilerinse çağdaş müzikleri dinleme eğiliminde olabileceğini ortaya koymuştur. Uyumlu insanlar, Garret Kato ve Elina'nın Never Alone şarkısı gibi rahatlatıcı şarkıları tercih edebilirler. Dürüst insanlar ise Marshmello'nun Power şarkısı gibi yüksek tempolu şarkıları ya da rahatlatıcı şarkıları dinleme eğiliminde olabilirler. Daha kaygılı olan insanlar farklı tarzlarda müzikler tercih edebilirler.
Aslında maddi destek istememizin nedeni çok basit: Çünkü Evrim Ağacı, bizim tek mesleğimiz, tek gelir kaynağımız. Birçoklarının aksine bizler, sosyal medyada gördüğünüz makale ve videolarımızı hobi olarak, mesleğimizden arta kalan zamanlarda yapmıyoruz. Dolayısıyla bu işi sürdürebilmek için gelir elde etmemiz gerekiyor.
Bunda elbette ki hiçbir sakınca yok; kimin, ne şartlar altında yayın yapmayı seçtiği büyük oranda bir tercih meselesi. Ne var ki biz, eğer ana mesleklerimizi icra edecek olursak (yani kendi mesleğimiz doğrultusunda bir iş sahibi olursak) Evrim Ağacı'na zaman ayıramayacağımızı, ayakta tutamayacağımızı biliyoruz. Çünkü az sonra detaylarını vereceğimiz üzere, Evrim Ağacı sosyal medyada denk geldiğiniz makale ve videolardan çok daha büyük, kapsamlı ve aşırı zaman alan bir bilim platformu projesi. Bu nedenle bizler, meslek olarak Evrim Ağacı'nı seçtik.
Eğer hem Evrim Ağacı'ndan hayatımızı idame ettirecek, mesleklerimizi bırakmayı en azından kısmen meşrulaştıracak ve mantıklı kılacak kadar bir gelir kaynağı elde edemezsek, mecburen Evrim Ağacı'nı bırakıp, kendi mesleklerimize döneceğiz. Ama bunu istemiyoruz ve bu nedenle didiniyoruz.
İnsanlar müziğin kulağa nasıl geldiğine bakmayıp sevdikleri sanatçılara ait olan müzikleri beğenebilirler. Bazıları onlara benzeyen sanatçıları, özellikle sosyal medya hesaplarını görüntüleyebildikleri sanatçıları dinlemeyi tercih ederler.[10], [12]
Farklı insanların müzik tercihleri ve kişilikleri hakkında bilgi sahibi olmak, farklı kişilikleri ve kimlikleri olan insanlar arasında sosyal bir köprü görevi görebilir.
Müzik Tercihleri Nelerden Etkileniyor?
Dünya çapında dinlenen 765 milyon şarkı üzerinde yapılan bir araştırma, insanların müzik dinleme nedenlerini ortaya çıkardı.[13] İnsanların tercihleri günün belirli bir zamanına, yaşlarına ve belirli müzik tarzlarına göre değişim gösterme eğilimindeydi. Birçok insan geceleri daha rahatlatıcı müzikler dinlerken gün içinde daha yüksek tempolu şarkılar dinliyordu.
Latin Amerika'da dinlenen müzikler genellikle daha hızlı fiziksel ve duygusal tepkilere yol açtı. Asya'da dinlenen müzikler genellikle rahatlatıcıydı. Gece geç saatlere kadar ayakta kalan insanlar daha az yüksek tempolu müzik dinliyorlardı. Katılımcıların nerede yaşadıklarına bağlı olan gündüz vaktinin uzunluğu da müzik dinleme alışkanlıklarında rol oynuyordu. Kısacası, insanların içinde bulunduğu ortam ve ruh halleri onların tercihlerini şekillendiriyordu.
Sonuç
Özetle, insanların kişilikleri karmaşıktır ve sevdikleri müziklerin de bununla bağlantısı olabilir. İnsan beyni, insanlar müzik üretirken benzersiz şekillerde çalışır. Bazıları belirli müziklere karşı fiziksel bir tepki verebilirken diğerleri vermeyebilir. İnsanlar müzisyenlerin şarkılarını, kişinin görüşlerini kendi görüşlerine benzettikleri için beğenebilirler. Bu yüzden bazı şarkıları herkes tarafından beğenilir yapan şey pek çok farklı dinleyiciyi şaşırtması, merak uyandırması ve eğlendirmesidir. Sözün özü, her insan birçok yönden eşsizdir ve müzik zevkleri bu eşsiz yönlerini yansıtır.
İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!
Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.
Soru & Cevap Platformuna Git- 7
- 2
- 2
- 1
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- 0
- Çeviri Kaynağı: The Conversation | Arşiv Bağlantısı
- ^ F. T. McAndrew. Why Do Old People Hate New Music?. (22 Ağustos 1970). Alındığı Tarih: 14 Şubat 2024. Alındığı Yer: The Conversation | Arşiv Bağlantısı
- ^ G. R. Greher. Burt Bacharach Mastered The Art Of The Perfect Pop Song – And That Ain’t Easy. (23 Ağustos 1970). Alındığı Tarih: 14 Şubat 2024. Alındığı Yer: The Conversation | Arşiv Bağlantısı
- ^ Pegasus Magazine. Music And The Brain: What Happens When You're Listening To Music. (30 Ekim 2019). Alındığı Tarih: 14 Şubat 2024. Alındığı Yer: Pegasus Magazine | Arşiv Bağlantısı
- ^ M. Colver. Why Do Only Some People Get ‘Skin Orgasms’ From Listening To Music?. (22 Ağustos 1970). Alındığı Tarih: 14 Şubat 2024. Alındığı Yer: The Conversation | Arşiv Bağlantısı
- ^ T. Chabin, et al. (2020). Cortical Patterns Of Pleasurable Musical Chills Revealed By High-Density Eeg. Frontiers In Neuroscience, sf: 565815. doi: 10.3389/fnins.2020.565815. | Arşiv Bağlantısı
- ^ P. J. Rentfrow, et al. (2011). The Structure Of Musical Preferences: A Five-Factor Model. American Psychological Association (APA), sf: 1139-1157. doi: 10.1037/a0022406. | Arşiv Bağlantısı
- ^ J. D. Lucio, et al. (2023). Music Preferences As An Instrument Of Emotional Self-Regulation Along The Business Cycle. Journal of Cultural Economics, sf: 181-204. doi: 10.1007/s10824-022-09454-7. | Arşiv Bağlantısı
- ^ M. E. Sachs, et al. (2015). The Pleasures Of Sad Music: A Systematic Review. Frontiers in Human Neuroscience, sf: 146300. doi: 10.3389/fnhum.2015.00404. | Arşiv Bağlantısı
- ^ A. Siebrasse, et al. (2023). You Don’t Know A Person(’S Taste) When You Only Know Which Genre They Like: Taste Differences Within Five Popular Music Genres Based On Sub-Genres And Sub-Styles. Frontiers in Psychology, sf: 1062146. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1062146. | Arşiv Bağlantısı
- ^ a b G. Nave, et al. (2018). Musical Preferences Predict Personality: Evidence From Active Listening And Facebook Likes. SAGE Publications, sf: 1145-1158. doi: 10.1177/0956797618761659. | Arşiv Bağlantısı
- ^ D. M. Greenberg, et al. (2022). Universals And Variations In Musical Preferences: A Study Of Preferential Reactions To Western Music In 53 Countries.. American Psychological Association (APA), sf: 286-309. doi: 10.1037/pspp0000397. | Arşiv Bağlantısı
- ^ D. M. Greenberg, et al. (2020). The Self-Congruity Effect Of Music. American Psychological Association (APA), sf: 137-150. doi: 10.1037/pspp0000293. | Arşiv Bağlantısı
- ^ M. Park, et al. (2019). Global Music Streaming Data Reveal Diurnal And Seasonal Patterns Of Affective Preference. Nature Human Behaviour, sf: 230-236. doi: 10.1038/s41562-018-0508-z. | Arşiv Bağlantısı
Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?
Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:
kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci
Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/11/2024 14:00:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/16843
İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.
This work is an exact translation of the article originally published in The Conversation. Evrim Ağacı is a popular science organization which seeks to increase scientific awareness and knowledge in Turkey, and this translation is a part of those efforts. If you are the author/owner of this article and if you choose it to be taken down, please contact us and we will immediately remove your content. Thank you for your cooperation and understanding.