Evrim Ağacı

Bu yazı, Spiegel Online isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Afrika' dan çıkan Homo sapiens dünyayı fethetti. Pek çok bilim insanı, atalarımızın ne zaman ve hangi yollarla dünyanın diğer yerlerine göç ettiğini araştırdı ve hala araştırmaya devam ediyor.

Bu büyük yolculuğun sorumlusu belki de iklim değişiklikleriydi.

Honolulu' daki Hawaii Üniversitesinden Axel Timmermann ve Tobias Friedrich Nature adlı akademik dergide yayınladıkları çalışmada bu tahminde bulundu. Bu iki bilim insanına göre dünya yörüngesindeki değişimler geçmiş 125.000 yıl içerisinde iklim dalgalanmalarına sebep oldu. Bu dalgalanmalar ise deniz seviyesinin güçlü bir şekilde yükselip alçalmasına yol açtı.

Birkaç on bin yıl önce, Afrikalı olmayan modern insanların direkt ataları Afrika'dan dünyanın çevresine göç ettiler. Ayrıca genetikçilerden oluşan 3 ayrı ekip Nature dergisinde bu göç yollarına dair güncel bilgileri paylaştılar. Bu amaçla kapsamlı gen analizleri yaptılar.

Halen en güçlü şekilde savunulan Afrika' dan çıkış hipotezine göre, Homo genusu Afrika'dan dünyanın kalan bölgelerine yayıldı. Bu hipoteze göre ilk olarak Homo erectus 1,9 milyon yıl önce Asya ve Afrika' ya ulaştı. Sonrasında Avrupadakiler Neandertallere, Afrikadakiler ise modern insanlara evrildi. Daha sonra da bu modern insanlar 60.000 ila 70.000 yıl öncesinde Afrika kıtasını terk ettiler ve dünyanın diğer bölgelerine göç ettiler.

Modern insanlar dünyanın diğer kıtalarındaki insan türleriyle genetik olarak bir parça karıştılar, örneğin Avrupa'da Neandertallerle. Bu geçerli hipoteze göre, sonuç olarak kısa bir zaman içinde diğer insan türlerinin nesli tükendi ve de bugün yaşayan tüm Afrikalı olmayanlar tek bir göçmen popülasyonun takipçileri konumuna geldiler.

Karşıt bir teoriye göre ise, ilk modern insanlar memleketleri Afrika'yı yaklaşık 120.000 yıl önce terk ettiler ve güneydoğu Asya ile Okyanusya' ya yerleştiler. Bundan sonra Avrasya' ya ise Doğu Akdeniz kıyılarından gelen ikinci göçmen grup yerleşti.

Yapılan çalışmalar iki hipotezden hangisinin doğru olduğunu henüz yanıtlamış değil, fakat göçlere dair yeni detaylar elde edildi.

Boston'daki Harvard Medical School'dan bilim insanı David Reich, daha önceki araştırmalarda yeterince göz önünde bulundurulmamış olan 142 popülasyondan 300 bireye ait genomları diziledi.

Reich ve ekibi araştırmaları doğrultusunda, sonuç olarak bugün yaşayan insanlara dayandırılan grubun yaklaşık 200.000 yıl öncesinde Afrika'da ortaya çıktığını düşünüyorlar.

Bir kısım Afrika kıtasını terk etti, daha sonra doğu ve batı Avrasya olmak üzere 2 ayrı gruba bölündüler. Batı Avrasyadakiler daha sonra doğu Asya ve Okyanusya' ya yerleştiler. Bu teoriye göre Avustralya ve Papua Yeni Gine'deki bugünkü insanlar bu grubun takipçileriydi.

Aborijinlerdeki Büyüleyici Genetik Çeşitlilik

Kopenhag Üniversitesi'nden araştırmacı Eske Willerslev yapmış olduğu analize göre, Homo sapiens' in Afrika dışına bir kere göç etmiş olduğu görüşünde. Toplamda 83 Aborijin ve 25 Papua Yeni Gineliye ait genleri analiz ettiler. Çalışmaya göre bu grup yaklaşık 58.000 yıl önce Avrupalı ve Asyalılardan ayrıldı.

Yaklaşık 10.000 yıl önce gerçekleşen iki popülasyonun mekansal ayrılığının çok daha öncesinde, yaklaşık 37.000 yıl önce, Aborijinlerin ve Papua Yeni Ginelilerin soy çizgileri birbirlerinden ayrıldı. Bu alt grupların ortaya çıkması büyük olasılıkla Avustralya kıtası içerisinde çöllerin doğal bariyerler oluşturması nedeniyle gerçekleşti.

Eske Willerslev ile Avustralyalı Aborijinler.
Dpa/ Mayday Film/ Preben Hjort

Kopenhag Üniversitesinden Anna Sapfo Malaspinos ''Avustralyalı Aborijinlerin genetik çeşitliliği hayret verici. Belki kıtaya çok uzun zaman öncesinde yerleşildiği için, gruplardan, çöl bölgelerindeki güneybatılı Avustralyalıları genetik olarak, kuzeydoğululardan daha kesin ayırt edebiliyoruz. Örnek olarak, bir kıta üzerinde olmalarına rağmen Amerika yerlileri ve Sibiryalılar kadar farklılar." diyor.

Ekip gen analizlerinde nesli tükenmiş insan gruplarından olan Denisovanlar ve ayrıca şimdiye kadar tanınmayan gruplar da buldu.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 15/07/2020 08:49:35 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7107

Evrim Ağacı

“Suçlu birini elden kaçırmak, masum birini mahkum etmekten yeğdir.”
Voltaire