Erken Güneş Sistemi'nde Jüpiter, Diğer Gezegenler İçin ''Yolu Açtı''!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Adeta bir yıkı güllesi gibi geldi! Jüpiter, Güneş Sistemi'nin erken zamanlarında sistemin içerisini temizlemiş olabilir. Böylece, ilk gezegenleri Güneş'in kızgınlığından korumuş ve Dünya gibi gezegenler için yolu açmış olabilir.

Bugüne kadar gözlenen birçok diğer sistemde, devasa ve kayalıklı "süper Dünyalar" tespit edildi. Bunların yörüngesi, sistemin merkezindeki yıldıza çok yakındır; hatta Merkür'ün Güneş'e yakınlığından bile daha yakındır! Buna zıt olarak bizim sistemimizdeki 4 kaya yapılı gezegen, Merkür, Venüs, Dünya ve Mars, sistemin yıldızı olan Güneş'ten oldukça uzakta dönerler.

Yeni yapılan simülasyonlar, sistem içerisinde gezen Jüpiter'in bunu mümkün kıldığını düşündürüyor. Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü'nden (CalTech) Konstantin Batygin ve Santa Cruz'daki Kaliforniya Üniversitesi'nden Greg Laughlin, Güneş'in etrafındaki gaz bulutu nedeniyle çekilerek Jüpiter'in içeriye doğru kayarak, bugün Mars'ın bulunduğu bölgelere kadar gelmiş olabileceğini gösterdiler.

Jüpiter bu yörünge sapmasını yaparken, yakınlardaki tüm cisimleri beraberinde sürüklemiş olmalıdır. Bunlar da birbirlerine çarparak kaynaşmış ve Güneş'in yörüngesine girmiş olabilirler.

Sonrasında, bir diğer dev gezegen olan Satürn'ün etkisiyle Jüpiter tekrar dışarı doğru sürüklenmiş olabilir. Bu sürüklenmenin ve dışa savrulmanın etkisiyle Güneş'in yörüngesine giren kaya parçaları, bugün bildiğimiz kaya yapılı gezegenleri oluşturmuş olabilir. Batygin bunu şöyle izah ediyor:

"Bu işi halledecek olan etkinin, zaten sistemimizin diğer bazı bölgelerindeki olguları çoktan halletmekte olan bir etki olduğunu fark ettik. Parçalar gitgide birbirine oturuyor ve bu, oldukça tatmin edici."

Yazan: Aviva Rutkin

1. Bu yazı New Scientist  sitesinden çevrilmiştir.
  2. PNAS

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/08/2019 08:56:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3483

“Olağanüstü iddialar, olağanüstü kanıtlar gerektirir.”
Marcello Truzzi