Düzenli Olarak Egzersiz Yapmak, Anksiyete Geliştirme Riskini %60 Kadar Azaltıyor Olabilir! WallpaperAccess

Uzmanlar tarafından akıl sağlığını korumak ve/veya iyileştirmek için verilen başlıca tavsiyelerden birisi fiziksel egzersiz yapmaktır. Bu egzersiz, bireyin kendi zevk ve ihtiyaçlarına göre değişecektir. Hafif tempolu bir yürüyüş yapmak da olabilir, bir takım sporu yapmak da...

Dünya çapında yaygın olarak görülen psikolojik rahatsızlıklardan birisi "anksiyete bozukluğu"dur. Anksiyete bozukluklarının yaklaşık olarak dünya nüfusunun %10'unda görüldüğü ortaya konmuştur. Bu oran, kadınlarda, erkeklere nazaran iki kat daha fazladır. Ve egzersiz yapmak, anksiyete bozukluklarında uygulanan ümit verici bir tedavi yöntemidir. Ancak egzersiz dozunun, yoğunluğunun veya fiziksel uygunluk seviyesinin anksiyete bozuklukları geliştirme üzerindeki etkisi hakkında çok az bilgiye sahibiz.

WallpaperTel

Bu konuyu aydınlatmak adına oldukça kapsamlı bir araştırma yapıldı. İsveç'teki araştırmacılar, dünyanın en büyük "uzun mesafe kros kayağı" yarışını (Vasaloppet) ele aldılar. 1989-2010 yıllarını ele alan araştırmada; yarışmaya katılanların o dönemde yarışmayan kayakçılara göre anksiyete bozukluğu geliştirme riskinin önemli ölçüde daha az olduğu görüldü.[1] Çalışmada yaklaşık olarak 400.000 kişiden (kadın ve erkek) elde edilen veriler kullanıldı ve bu sayı, bu çalışmayı, her iki cinsiyet bağlamında yapılan en geniş kapsamlı epidemiyoloji çalışmalarından birisi yapmaktadır.

Kadın Kayakçılarda Sürpriz Bir Bulgu

İsveç Lund Üniversitesi Deneysel Tıp Bilimleri Anabilim Dalı'nda çalışan Martine Svensson ve meslektaşı Tomas Deierborg şöyle aktarıyor:

Fiziksel olarak daha aktif bir yaşam tarzına sahip olan grubun, 21 yıllık takip süresi boyunca anksiyete bozuklukları geliştirme riskinin neredeyse %60 daha düşük olduğunu bulduk. Fiziksel olarak aktif yaşam tarzı ve daha düşük anksiyete riski arasındaki ilişki hem kadınlarda hem de erkeklerde gözlendi.

Ancak araştırmacılar kadın ve erkek kayakçılar arasında, egzersiz performans düzeyinde ve anksiyete bozukluğu geliştirme riski arasında dikkate değer bir farklılık buldular. Erkek kayakçılar arasında fiziksel performans seviyesinin anksiyete geliştirmeyi etkilemediği gözlenirken kadın kayak sporcularında durum daha farklıydı: En yüksek fiziksel performansı gösteren kadın kayakçılarda, daha düşük fiziksel performans sergileyen kadınlara göre anksiyete geliştirme riskinin neredeyse iki kat daha fazla olduğu gözlemlendi. Yine de belirtmek gerekir ki; en yüksek performansı gösteren kadın kayakçı grubunda gözlemlenen anksiyete oranı, genel nüfustaki fiziksel açıdan hareketsiz bir yaşam tarzını benimseyen kadınlara oranla hala daha azdı.

The New York Times

Araştırmacılara göre bu bulgular, bilimsel araştırmalar için nispeten keşfedilmemiş alanları kapsıyor. Daha önceki araştırmaların spesifik olarak bir anksiyete bozukluğuna odaklandığını (depresyon gibi) ve sadece erkeklerin (daha dar bir kapsamda) ele alındığını söylüyorlar. Ayrıca bu çalışmalarda fiziksel aktivitelerin akıl sağlığı üzerindeki uzun vadeli etkilerinin gözlemlenmesi için ya sınırlı verilerin bulunduğu ya da herhangi bir takip verisi bulunmadığı belirtiliyor.

Araştırmadaki Sonraki Adımlar

Kadınlardaki fiziksel performans düzeyi ve anksiyete bozuklukları arasındaki ilişkinin şaşırtıcı keşfi, bu çalışmanın bulgularının gelecekteki takip çalışmaları için bilimsel önemini vurguluyor. Svensson, anksiyete semptomları ve egzersiz davranışları arasında buldukları ilişkinin doğrusal olmayabileceğini öne sürüyor. Yani kısaca, egzersiz performans düzeyi arttıkça anksiyete semptonlarının artacağını söyleyemeyiz. Svensson şöyle diyor:

Egzersiz davranışları ve anksiyete semptomlarının genetikten, psikolojik faktörlerden, kişisel özelliklerden ve bizim topluluğumuzda araştırılması mümkün olmayan karıştırıcılardan etkilenmesi muhtemeldir. Aşırı egzersiz davranışları söz konusu olduğunda erkekler ve kadınlar arasındaki bu farklılıkların arkasındaki itici faktörleri ve bunun anksiyete gelişimini nasıl etkilediğini araştıran çalışmalara ihtiyaç var.

Rapor ettikleri ilişkinin geçerliliğini ve nedenselliğini değerlendirmek için, ileriye dönük çalışmalarda fiziksel aktivitenin uzun vadeli nesnel ölçümlerinin yanı sıra rastgele müdahale denemelerinin de gerekli olduğunu ekliyorlar.

Amerikan Psikoloji Derneğ'nin yaptığı tanıma göre anksiyete; gerginlik hisleri, kaygılı düşünceler ve artan kan basıncı gibi fiziksel değişimlerle  karakterize edilen bir duygudur.
Amerikan Psikoloji Derneğ'nin yaptığı tanıma göre anksiyete; gerginlik hisleri, kaygılı düşünceler ve artan kan basıncı gibi fiziksel değişimlerle karakterize edilen bir duygudur.
AwsForWP

Peki bu çalışma, özellikle kayak yapmanın diğer egzersiz türlerinin aksine anksiyeteyi uzak tutmada önemli bir rol oynayabileceği anlamına mı geliyor? Svensson ve Deierborg'e göre cevap: Hayır. İkili, önceki çalışmaların da formda veya bir diğer tabirle "fit" kalmanın zihinsel sağlık üzerindeki faydalarını gösterdiğini öne sürüyor.

Svensson ve Deierborg, bu kros kayakçıları grubunun aktif bir yaşam tarzı için iyi bir temsilci olduğunu düşünüyor ancak kayakçılar arasında daha açık havada olmanın bir bileşeni de olabileceğini belirtiyor. Son olarak, yaptıkları araştırmayla ilgili şunu ekliyorlar:

Belirli sporlara odaklanan çalışmalar; biraz farklı sonuçlar ve ilişki büyüklükleri bulabilir, ancak bu büyük olasılıkla zihin sağlığını etkileyen diğer faktörlerden ve araştırma analizinde kolayca kontrol edemediğimiz diğer önemli faktörlerden kaynaklanmaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/10/2021 08:34:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/11025