Damarlı Bitkiler (Tracheophyta)

• Bilimsel Adı Tracheophyta
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Damarlı Bitkiler
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Vascular plants
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Damarlı bitkiler ya da bilimsel adıyla trakeofitler bugün yeryüzünün büyük bir kısmını kaplayan, bir damar sistemine sahip 260,000 tür bitkiye verilen genel addır. Bitki damar sistemleri, temel olarak suyun emilmesini sağlayan ksilem yani odun borusu ve şeker gibi besinlerin taşınmasını sağlayan floem yani soymuk borusundan oluşur.

Damarlı bitkilerin kökleri, sapları ve yaprakları bulunur. Su ve mineralleri köklerinden alırlar. Damarlı bitkiler, hayatta kalmalarına yardımcı olan bazı adaptasyonlar geliştirmiştir. Örneğin bitki gövdesinin etrafı su kaybını önleyen mumsu bir tabaka ile kaplıdır. Ayrıca yapraklarında karbondioksit ve oksijen gibi gazları içeri almalarına ve salmalarına yardımcı olan stomaları veya gözenekleri vardır. Kökleri topraktan su ve besinleri alır ve onları toprağa sabitler. Gövdeler, suyu ve besinleri bitkinin yapraklarına taşır ve yapraklar bitkinin fotosentez için ihtiyaç duyduğu güneş ışığını yakalar. Damarlı bitkilerin gövdeleri güçlüdür ve ikincil büyüme göstermektedir.

Damarlı bitkilerin yeşil alglerden (Chlorophyta) evrimleştiğine inanılmaktadır. En eski fosil kayıtları, 400.000.000 yıldan daha öncesine ait Silüriyen kayalarındandır.

Eskiden bir taksonomik bölüm veya filum olarak listelenen bu grup, tohumsuz bitkilerin çoğunluğunu ve tüm tohum bitkileri kapsayan çeşitli bitkilerden oluşur.

Bu Reklamı Kapat

İki tür damarlı bitki bulunur; bunlar kriptogamlar ve fhanerogamlardır. Kriptogamlar tohumsuz bitkilerdir, fhanerogamlar ise tohumlu bitkilerdir. Eğrelti otları ve at kuyruğu gibi sporla üreyen bitkiler kriptogam, açık ve kapalı tohumlu bitkilerse finogamlardır. Eğrelti otu ve atkuyruğu gibi damarlı bitkilerde tohum yoktur, sporlarla çoğalırlar. Bu bitkilerin gametofit aşaması ve sporofit aşaması olmak üzere iki aşaması vardır.

Sporofit aşaması, muhtemelen en aşina olduğunuz şeydir. Bu, eğrelti otu yapraklarının alt kısımlarının sporlarla dolu olduğu zamanlardır.

Sporlar serbest bırakılır ve "prothallus" ya da "ön çim" olarak bilinen evreye dönüşecekleri yere düşer. Bu, gametofit aşamasıdır. Prothallus, bir sperm ve bir yumurta hücresi üretir. Sperm yumurtayı döller ve döllenmiş yumurta, sporlar üretecek ve süreci yeniden başlatacak yeni bir eğrelti otuna dönüşür.

Kızılyaprak, boynuzotu ve yosunların yaşam döngüsündeki baskın faz gametofittir. Alt damarlı bitkilerde (gerçek çiçek ve tohum içermeyen damarlı kriptogamlar) ve tohumlu bitkilerde ise, yaşam döngüsünde baskın faz sporofittir. Damarlı kriptogamların gametofitleri, onları başlatan sporlar ana bitkiden döküldükten sonra olgunlaşır, bu nedenle gametofitler serbest yaşar. Tohumlu bitkilerde gametofitler, sporofitler üzerinde parazitler olarak olgunlaşır.

"Tracheophyta" kelimesi, Yunanca "nefes borusu" anlamına gelen "trakea" ve "bitki" anlamına gelen "phyta" kelimelerinin birleşiminden oluşur. Bu gruptaki bitkilerin su iletim hücrelerinin böceklerin soluk borularına benzemesi nedeniyle bu isim verilmiştir.

Bu Reklamı Kapat