Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

COVID-19 Hastalığına Bağışıklık En Az 6 Ay Sürüyor!

SARS-CoV-2 Bağışıklığına Yönelik Bilgilerimiz Arttıkça, Aşıların İşlevi Konusundaki Umutlar Artıyor!

COVID-19 Hastalığına Bağışıklık En Az 6 Ay Sürüyor!
SARS-CoV-2 virüsü ve işaretli antikorlar
TheScientist
Yazar Ashley Yeager Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı  BerkayMorkan 2. Editör Berkay Morkan

Enfekte olduktan 6 ay sonra, COVID-19 atlatan hastaların bağırsaklarında uzun süreli bağışıklık oluşturabilecek virüs kalıntılarına ve sağlam antikorlara rastlandı.

Yapılan araştırmalara göre COVID-19 virüsüne karşı bağışıklık kazanmak en az 6 ay sürüyor. Hatta 5 Kasım 2020 tarihinde BioRxiv’de yayınlanan bir ön baskıda, bağışıklık kazanmanın çok daha uzun sürebileceğinden bahsedildi.

İşaretlenmiş SARS-CoV-2 virüsü
News Medical

COVID-19 atlatan 87 kişi arasında yapılan araştırmada, SARS-CoV-2’ye karşı kazanılan antikorların 6 ay sonra bile kişilerde hâlâ tespit edilebilir durumda olmasına rağmen, ilk aya göre azaldığı görüldü. Bu hastalardan altısının örnekleri daha detaylı incelendiğinde, enfeksiyondan 6 ay sonra vücutta bulunan antikorların, enfeksiyondan yaklaşık 1 ay sonra vücutta bulunanlara göre virüsü nötralize etmede daha başarılı olduğu görüldü. Ayrıca daha güçlü antikorlar oluşturan hafıza hücrelerinin sayısının zamanla değişmediği de saptandı.

İsrail’deki Weizmann Bilim Enstitüsünden immünolog Ziv Shulman, son çalışmada yer almamasına rağmen bunu harika bir haber olarak değerlendiriyor ve şunları dile getiriyor:

Koronavirüse karşı uzun süreli hafıza oluşturup oluşturamayacağımız belirsizdi. Yapılan araştırma, hafıza hücrelerinin aylar sonra bile vücutta bulunduğunu ve yüksek afiniteli (etkileşimli), virüsü nötralize edebilecek antikorlar üretebildiğini gösterdi.

Araştırma sonuçları, henüz bilim kurullarının incelemesine tabi tutulmamış olsa da, virüsle 2. kez karşılaşan bireylerin virüse karşı oldukça hızlı ve etkili bir bağışıklık tepkisi oluşturma olasılıklarının oldukça yüksek olduğunu gösterdi. Bu araştırmalar aynı zamanda uzmanlara uzun ömürlü bir aşı üretmek için de umut ışığı oldu.

Bu araştırmada, New York’taki Rockefeller Üniversitesinde immünolog ve fizikçi olan Christian Gaebler ve ekibi, enfekte olduktan 1 ve 6 ay sonra 87 bireyden alınan kan örneklerindeki SARS-CoV-2 antikorlarının seviyelerini ve gücünü karşılaştırdı. Araştırma ekibi spesifik olarak patojenleri nötralize etmek için üretilen immünoglobülin A (IgA), immünoglobülin G (IgG) ve immünoglobülin M (IgM) gibi antikorların seviyesini ölçtü. IgM çoğunlukla enfekte olduktan sonra ilk yanıtı oluşturan antikordur. IgC kanda bulunan ana tip antikor olarak bilinir. Kandaki IgA ise enfeksiyona karşı enflamatuar (enflamasyonla savaşan) bir reaksiyon başlatmaya yardımcı olur.

SARS-CoV-2 spike ("mızrak") proteininin reseptör bağlanma bölgesine uyumlu olan IgM ve IgG antikorlarının seviyesi ekibin çalışmalarına göre 1. aydan 6. aya kadar keskin bir şekilde düşerken, IgA antikorunda keskin bir değişim fark edilmemişti. İkinci bir enfeksiyon sinyaline karşı tüm bu antikorları oluşturan hafıza B hücrelerinin seviyesi araştırma boyunca sabit kalmıştı. Ağustos ayında MedRxiv’de yayınlanan ön baskı ile uyumlu olan bu sonuçlar, hafif bir COVID-19 enfeksiyonundan sonra da virüsle savaşan hafıza B hücrelerinin üretilmeye devam ettiğini gösterdi.

SARS-CoV-2 spike proteini
Apotheke Adhoc

Gaebler ve meslektaşları bir sonraki aşamada, 1 ve 6 ay sonra üretilen antikorları tanımladı, laboratuvarda sentezledi ve reseptör bağlanma bölgesine uyumlarını test etti. Enfekte olduktan 6 ay sonra üretilen antikorlar, 1 ay sonra üretilenlere göre virüsün bağlanma bölgesiyle daha sıkı bir kompleks oluşturuyorlardı. Ayrıca bu antikorlar SARS-CoV-2 varyantlarını nötralize etme konusunda da daha başarılıydılar.

Bu gözlemler, hastaların uzun süreli hafıza B hücrelerinin ve antikor üreten bağışıklık sistemlerinin harekete geçirildiğini gösteriyordu. Hafıza B hücrelerinin üretildiği “Germinal merkez” olarak adlandırılan yapıların eksikliği, şiddetli COVID-19 enfeksiyonuyla ve ölümle ilişkilendirilmiştir.

Gaebler ve ekibi, enfeksiyondan 1 ve 6 ay sonra B hücrelerinin aynı tip antikorları üretip üretmediğini merak ediyorlardı. Hafıza B hücre reseptörlerinin genetik dizlilerini karşılaştırdılar ve genetik dizilerin 6 ay içerisindeki değişimlerini gözlemlediler. Yapılan gözlemler, B hücrelerinin 6 ay sonra ürettiği antikorların, ilk ayda üretilen antikorlara göre virüsle mücadelede daha başarılı olduklarını gösteriyordu.

Gaebler, antikorların evrimleşmesine oldukça şaşırmıştı. Bu durumla çoğunlukla vücutta, özellikle de HIV gibi bir enfeksiyondan sonra DNA’da patojen gizlendiğinde karşılaşılırdı. Mount Sinai Hastenesinde gastroenterolog olan Saurabh Mehandru ve ekibi, uzun süre önce iyileşmiş COVID-19 hastalarının bağırsaklarında SARS-CoV-2 virüsünün kalıntılarını arıyorlardı. Sonunda bağırsaklarda virüsün izlerine rastladılar. Mehandru ve Gaebler, bağırsaklardaki viral kaçakların hafıza B hücrelerinin evrimsel sürecini tetikleyip tetiklemediğini incelemek için araştırma gruplarını birleştirdiler.

SARS-CoV-2 aşısı
Anadolu Agency

Mehandru’nun ekibi, yaklaşık 4 ay önce enfekte olmuş ve iyileşmiş 14 hastanın biyopsilerini oldukça detaylı bir şekilde inceledi. Doku toplama alanında hiçbirinin PCR sonucu pozitif çıkmamıştı. Ancak 14 hastadan 3’ünün bağırsağında SARS-CoV-2’nin RNA’sının bulunduğu ve 5 hastadan alınan biyopsilerin SARS-CoV-2 N proteini içerdiği tespit edildi. Ayrıca bir hastanın biyopsisindeki elektron tomografisinde de SARS-CoV-2 viral partikülleri tespit edildi. Saurabh Mehandru, şöyle diyor:

Virüs bağırsağınızda yaşamaya devam ediyorsa hâlâ bağışıklık sisteminizi uyarma potansiyeline sahiptir.

Massachusetts Genel Hastanesinin Ragon Enstitüsü, MIT ve Harvard’da immünolog olan Shiv Pillai, çalışmalarda yer almamasına rağmen bağırsaktaki virüsün enfeksiyon nedeniyle hâlâ bağışıklık sistemimizi uyararak hafıza B hücreleri ürettiği fikrini destekliyordu. Sonuçlar, SARS-CoV-2’yi atlatan çocuklarda haftalar sonra bile kusma, ishal ve şiddetli karın ağrısı gibi semptomlar gösteren gizli bir bağırsak enfeksiyonu olan MIS-C’yi de açıklayabilirdi. Shiv Pillai bu konuda şöyle diyor:

Virüsün bağırsakta kalması için bağırsaklarımızda bir rezervuar var ve bu tanımlarla tamamen uyuşuyor.

Mehandru ve ekibi, bağırsakta virüsün izlerine rastlamalarına rağmen SARS-CoV-2'nin dışkı yoluyla bulaşabileceğine dair bir kanıtları olmadığını özellikle vurguladılar.

Gaebler ve ekibi de, henüz bağırsaktaki virüsün bağışıklığın evrimine sebep olduğundan ve vücudun başka bir bölgesine sıçrayıp ordan bağışıklık sistemini etkileyebileceğinden emin olmadıklarını vurguluyor.

Hafıza B hücrelerinin immün tepkisinin 6 ayı geçip geçemeyeceği henüz belli değil. 2003’te SARS virüsüyle enfekte olan bireyler, hâlâ bu patojen için hafıza B hücrelerine sahip. Gaebler bunu referans alarak modelin SARS-CoV-2 için de aynı olabileceğini düşünüyor ve "Genellikle böyle bir hafıza tepkisi oldukça uzun sürer.” diye ekliyor.

Bir sonraki adımın, aşıyla bağışıklık kazanmış hafıza B hücreleri olan bireylerde kan taraması yapmak olduğunu düşünüyorlar.

Aşılardan elde ettiğimiz bağışıklık verileri, doğal enfeksiyonla kazanılan bağışıklığa son derece benziyor. Bu hem şaşırtıcı hem de mükemmel bir haber. Bu, aşıların doğal bağışıklıkla aynı hafıza tepkisine yol açtığını gösteriyor olabilir. Bunun açıklığa kavuşturulması hepimiz için oldukça önemli.
  1. Türev İçerik Kaynağı: The Scientist | Arşiv Bağlantısı
  • Ashley Yeager. Immunity To Sars-Cov-2 Lasts At Least Six Months, Data Show. (23 Kasım 2020). Alındığı Tarih: 27 Kasım 2020. Alındığı Yer: TheScientist | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/01/2021 01:03:42 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/9610

“Ben, bilimin enfes güzelliğe sahip olduğunu düşününenlerdenim. Laboratuvardaki bir bilim insanı sadece bir teknisyen değildir; aynı zamanda kendisini bir peri masalı gibi büyüleyen doğal bir olgunun karşısına oturtulmuş bir çocuktur.”