Evrim Ağacı

Bulgaristan'da Bir Mağarada Bulunan Antik Kemikler, Avrupa'daki Modern İnsanlara Ait En Eski Bulgular!

Bach Kiro Mağarası'ndaki Erken Üst Paleolitik Dönemi'ne ait taşlar
Science Alert

Yeni yapılan bir araştırmaya göre, türümüzün Avrupa'da ortaya çıkışının bilinen en eski kanıtı olan, Homo sapiens'in bulunan en eski kemik kalıntıları, Bulgaristan'daki bir mağarada keşfedildi.

Avrupa'da modern insanların ortaya çıkışı ve yayılması, fosil kayıtlarında tespit edilen antik kalıntıların az olması nedeniyle, araştırmacıların yeniden düzenleme konusunda güçlük çekeceği bir zaman çizgisini temsil ediyor.

Modern insanlar ortaya çıktığında, gelişimiz, Avrupa'ya bizden önce ev diyen yerli Neandertaller'in kaderini belirledi ve gelecek birkaç bin yıl içinde hızla onların yerini almaya başladık.

Şimdi ise, Erken Üst Paleolitik Dönem boyunca bu gizemli geçişin kronolojisi, Koca Balkan Dağları'nın eteklerinde bulunan, Bulgaristan'ın merkezindeki Bacho Kiro Mağarası adlı arkeolojik bölgenin derinliklerinde gömülü olan H. sapiens kalıntıları ve diğer yapıların bulunması ve tarihlenmesi sayesinde, daha net bir görünüme kavuştu.

Bacho Kiro'nun, 20. yüzyılda yapılan çok sayıda kazı ile, uzun zamandır Paleolitik fosillerin zengin bir yatağı olduğu bilinmekte. Araştırmacılar, yazdıkları yeni bir makalede, 1970'li yıllarda bu kazılardan bazılarında sonradan kaybedilmiş olan, parçalar halinde insan kalıntılarının bulunduğunu açıkladılar.

2015 yılında bölgedeki kazı işlemleri yeniden başlatıldı ve kazı, göçmen atalarımızın şimdiye kadar Avrupa'da görülen en eski kalıntılarını da içeren bir tortu tabakasını ortaya çıkardı. Almanya'da Mark Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü'nden İnsan Evrimi Araştırmacısı Frido Welker şöyle diyor:

Pleistosen'e ait kemiklerin çoğu o kadar parçalanmış ki, gözle hangi hayvan türünü temsil ettiklerini söylemek mümkün değil.

Gerçekten de, keşfedilen insan kalıntıları arasından fiziksel incelemeyle, yalnızca 1 adet dişin modern insanlara ait olduğu anlaşılabildi.

Fakat araştırmacılar, yüzlerce tanımlanamayan kemik ve diş parçalarından H. sapiens ile eşleşen protein dizilerini bulmak için ZooMS adı verilen bir kütle spektrometresi kullanarak, Erken Üst Paleolitik dönemine dayanan beş madde buldular.

Fosil kemiklerin yaşını tespit etmek için mitokondriyal DNA'nın hem radyokarbon tarihlemesini hem de dizilimini içeren yöntemlerin bir kombinasyonunu kullanarak, araştırmacılar, bazı kalıntılar 46.940 yıl öncesine kadar uzansa da, bu antik insanların mağarada yaklaşık 45.820 ila 43.650 yıl önce bulunduklarını öne sürüyor. Yazarlar, bulguları açıklayan iki makaleden birinde şöyle diyorlar:

Bu nedenle, bilgimize göre, bu kemikler günümüze kadar elde edilen en eski Avrupa Üst Paleolitik homininlerini temsil ediyor.

İnsan kalıntılarının yanı sıra, araştırmacılar, çok sayıda taş aletler, mağara ayılarının dişlerinden yapılmış kolyeler de dahil olmak üzere 23 farklı hayvan türünden yapılmış ve sonradan Neandertaller tarafından günümüzdeki Fransa'da üretildiği bilinen aletleri anımsatan kemik aletler de buldular.

Araştırmacılar, binlerce yıl boyunca H. sapiens ve Neandertaller arasındaki etkileşimlerin bir sonrakileri etkilemiş olabileceğinin, böylelikle günümüzdeki moda ve teknolojilerine de ilham vermiş olabileceğinin olası olduğunu söylüyor.

Neandertallerin bilişsel karmaşıklığı ne olursa olsun, Bacho Kiro Mağarası bulgularının erken çağları, Neandertal nüfusun azalmasında görülen belirli davranışsal yeniliklerin göçmen H. Sapiens ile temastan kaynaklandığı görüşünü destekliyor.

Başkaları bu hipoteze katılmayabilir; ama kullanılan yeni tarihleme yöntemleriyle birlikte yapılan keşiflerin tümü, bu tarih öncesi dönüm noktasının nasıl göründüğüne dair daha kapsamlı bir resim vermeye yardımcı olduğu açık.

Bulgular, Nature ve Nature Ecology & Evolution dergilerinde yayınlandı.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/06/2020 09:09:03 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8714